Čistá mobilita z pohledu světa a Českých politiků

Ve světě i u nás hovoří o čisté mobilitě politici a firmy již desetiletí. S každým slibem, se však dává další a další čas na systematické ničení prostředí stávajícími technologiemi. Namísto implementace existujících řešení se ...

v Čechách (a nejenom zde) hledají výmluvy, proč čisté elektromobility nelze dosáhnout.

Aktuálně jsem začtený do trilogie Tomáše Hrubého, jejíž první část vyšla v roce 1924, tedy před 91 lety. Je fascinující, že elektro mobilita je nedílnou součástí představ o budoucnosti Čech a celé země a to nejenom na povrchu, ale i na vodě a ve vzduchu.

Knihou samotnou jsem se v jednom z příspěvků již zabýval a jistě se zabývat ještě budu, ale ne dnes. Dnes se pokusím srovnat přístup k elektromobilitě v Německu a Čechách.

Dle jedné z posledních zpráv, se Německá vláda rozhodla podpořit prodeje elektro-aut (a jsme opět u té diskriminace), částkou 5.000,-EUR a to s nereálným cílem dostat na německé silnice do roku 2020 celkem 1.000.000 elektro aut.

Vzpomenete-li si na příspěvek GRÜNNE MOBILITÄT, který jsem ani ne před měsícem publikoval, jistě se podivíte stejně jako já, nad radikálním obratem vlády. Osobně si myslím, že se jedná o klasické odvádění pozornosti od věcí podstatně důležitějších a aktuálních - jakými je otevřená náruč pro imigranty, terorismus, zakrtkování matky Angely (jak ji říkají sami němci), apod.

Financovat rozvoj elektro mobility by se mělo prostřednictvím zvýšení daní na minerální paliva. Ać to zní strašně, nemělo by se jednat o vyšší zatížení než průměrných 10,-EUR na řidiče, či vlastníka automobilu se spalovacím motorem ročně.

Zatímco v Německu hledají možnost jak elektromobilitu prosadit, přichází v Česku odborníci s celou řadou důvodů, proč je elektromobilita zbytečná. Krásným příkladem je článek pana Dvořáka, který se pravděpodobně podepsal pod slova jiného autora a to automobilového experta, šéfa vývoje podvozku a motoru Škoda auto, pana Martina Hrdličky. Článek se jmenuje "Bez spalovacího motoru nepřežijme, říká expert. Auta tvoří 0,2% CO2 na Zemi"

Z článku tohoto nezávislého odborníka je jasně vidět, že vlastně auta se spalovacími motory jsou dobrem, pro které stojí za to žít a jezdit do práce a vyrábět další a další a dostávat za to plat a prostředky pro dosažení dobrého bydla.

Zajímalo by mne, jak pan Hrdlička vysvětlí skutečnost, že jediný den 50% omezení provozu vozidel v centrech velkoměst jako Paříž, Shanghai, čí New York dokáže snížit smogové zatížení těchto měst až o 25%. Předpokládám, že flustrovaní ne-řidiči, sahali více po cigaretě, či se potili a vypouštěli ony otravné plyny.

Ať je to tak, či onak, o elektro mobilitě je nucena hovořit i Česká vláda, i když se jí do toho chce asi jako alkoholikovi do foukání do balónku při silniční kontrole. I z toho důvodu se vláda namísto jasně deklarovaných kroků snaží o mlžení a prodloužení životnosti standardních spalovacích aut vytvořením dlouhodobé strategie tzv. ČISTÉ MOBILITY, resp. NÁRODNÍHO AKČNÍHO PLÁNU ČISTÉ MOBILITY, vybaveného do života krásnou zkratkou NAP CM.

Jednání o NAP CM by mělo proběhnout 20.11.2015, tedy 2 dny po napsání tohoto článku a jsem zvědav, do jaké míry budu v předpovědi přesný.

Přesně před rokem se v Loučni uskutečnilo odborné diskuzní fórum Čistá mobilita, jehož výstupem byl rok času dloubání v nose a přemýšlení, jak to udělat, aby elektromobilita byla jasně deklarována jako odsouzeníhodné zlo, jehož rozvoji je nutné bránit všemi prostředky.

Z tiskové zprávy z tohoto odborného fóra si dovolím citovat:

"Odborného diskusního fóra se zúčastnili zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva dopravy, Ministerstva životního prostředí, Ministerstva financí a Ministerstva pro místní rozvoj a dále energetických a plynárenských společností, výrobců ekologických vozidel a plnících stanic na stlačený zemní plyn /CNG/. Diskutovat přišli i zástupci měst a obcí a dopravních podniků, obsluhujících městskou a příměstskou autobusovou dopravu a využívajících některého z alternativních zdrojů energie."

Jak vidíte, přišla celá řada zástupců orgánů a organizací, kterým čistota mobilita může být ukradená, protože peníze mají přednost.

Předpokládám, že výstupem po jednom roce intenzivní činnosti je jak nový název, tak jistě i doplnění líbivým logem. Celý NAP CM, mimo jiné zveřejnil i serverwww.prazskematky.cz a já si zde dovolím vybrat dvě nejdůležitější pasáže

Jak vidíte je srozumitelnost, transparentnost a obsáhlost textu jedním z nástrojů, kterým se jistě prosadí zájmy menšiny s většinou peněz. Texty v článcích i jejich diskuzích dobře ukazují, že rok propagandy zabral (stejně jako masáž předchozích let) a nyní stačí už jen pár dalších odborných článků, abychom zjistili, že spalovací motory jsou stejně zdravé jako cigarety a jejich kouř.

Nejvíce fascinující mi připadá skutečnost, jak úspěšně dokáží odpovědní odborníci zúžit pohled na celou otázku elektromobility a dáti znaménko "=" mezi elektromobilita a elektro osobní vozy. 

Přeci jen koho by trápily náklaďáky převážející vzduch a zkrášlující každé z našich měst svými barevnými plachtami, či letadla, nebo lodě a nedej bože, koho by mohlo zajímat, že změna by měla vliv na množství tankerů a ropných katastrof a dalších maličkostí lokálních rozměrů, které nás, globální Čechy, přece nemusí vůbec, ale vůbec zajímat.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Michael Rada | úterý 24.11.2015 7:00 | karma článku: 9,48 | přečteno: 146x
  • Další články autora

Michael Rada

Seriál skončil

7.7.2017 v 10:10 | Karma: 7,71

Michael Rada

WASTELESS FUTURE

14.4.2017 v 14:14 | Karma: 0

Michael Rada

KDE JE BLOG?

13.2.2017 v 14:29 | Karma: 3,86

Michael Rada

Zombie blog

28.11.2016 v 7:00 | Karma: 0