- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ovšem nenechme se zmást. Absurdní je především zrušení linky 217 a tím využívaného přímého spojení Břevnov – Smíchov a Košíře - Dejvice a nucení cestujících přestupovat přes nebezpečnou křižovatku (a obsluhy zastávky Pod Královkou, na kterou nově nezajíždí nic – tato informace se nikde neobjevila – proč?). Převlékání autobusů z čísla na číslo – tzv. přejezdy, jsou v Praze běžnou záležitostí (a uskuteční se jich v Praze denně desítky). Změna čísla se však odehrává většinou na konečných zastávkách skrytých oku cestujícího (na Strahově je otočka cestujícím na očích).
Proč však k přejezdům vůbec dochází? Z provozních důvodů – efektivita a hospodárnost provozu. Prostě proto, aby na daný počet spojů bylo zapotřebí co nejméně vozidel a řidičů – aby vozy nestály zbytečně na konečných.
Nastalá situace se dala elegantně vyřešit např. sloučením výstupní a nástupní zastávky do jedné (provozně proveditelné a jednoduché), informačním hlášením uvnitř vozidla o pokračování busu dalším směrem a nenutit tak cestující vystupovat vůbec (tato situace již v PID nastávala např. na l. 381 pokračující do Kutné Hory). Pro cestující by bylo navíc bonusem to, že mu návazný spoj při mírném zpoždění nemůže ujet – jede ho totiž ten stejný autobus.
Místo toho, aby Ropid posvětil toto skryté přímé spojení alespoň v obdobích, kdy je to možné (shodný interval obou linek o víkendu) a využil příležitosti k vylepšení negativních ohlasů na zrušenou linku 217 v očích veřejnosti, nastal pravý opak. Krátce po medializaci tohoto „problému“ vydal Ropid úpravu provozních parametrů linky 143. Změna spočívá v nasazení kloubových vozidel i o víkendu. (Zde je nutno podotknout, že úsek Dejvická – Stadion Strahov zajišťovala o víkendu dosud léta linka 217 ve stejném intervalu a v krátkých vozech, kapacitní problémy nenastávaly).
Nasazení kloubových vozů je tak jasným plýtváním finančních prostředků. Plýtváním o to větším, protože díky znemožnění přejezdů mezi těmito dvěma linkami (různý typ vozu) je DPP nucen (aby zajistil předepsané legislativní přestávky řidičům) na tyto dvě linky v souhrnu vypravit o jeden autobus a dva řidiče navíc při ujetí stejného počtu spojů. Ten autobus „navíc“ bude vždy stát na konečné na Strahově. Pro cestující se toho také moc nezmění, budou dále přebíhat, při zpoždění však s nejistotou, že jim návazný spoj neujede. A ještě jeden fakt video ze Strahova nechtěně zobrazuje. Konkrétně to, jak je označení metrobusu – číslo v rámečku – na rozdíl od čísla běžné linky špatně čitelné.
Jako řidiči mi postávání na konečných nevadí. Ale nemusím být zrovna ekonom a dopravní odborník, abych pochopil, že produktivita provozu klesá a náklady na ujetý kilometr se zvyšují. A v tom je ten hlavní problém, který mě pálí. Řeknete, že jeden autobus v tom počtu nemůže mít na celkové náklady vliv (podpořené vlnou negativních mediálních informací kolik se v DPP rozkradlo peněz). Podobné postávání na konečných se však odehrává a po změnách bude odehrávat i na dalších místech Prahy. A je zajímavé, že zatímco busy DPP stojí, jiní dopravci jezdí (např. Zbraslav 129/138, 333; Kbely 185/ ; Dědina 218/206).
DPP tak při stejné režii najezdí menší počet kilometrů. Logicky tak vzrůstá cena za kilometr, kterou si DPP účtuje. Zbylé kilometry pak ujedou jiní dopravci. A Ropid? Ten DPP neustále vyčítá, že mají nejdražší kilometr v porovnání s ostatními, ale v podstatě svými nařízeními nečiní nic ke zlepšení, spíše naopak.
Mám tak obavy, aby toto, v podstatě nařízené, umělé a zbytečné navyšování nákladů na km autobusů ze strany Rapidu (za přihlížení magistrátu hl. m. Prahy), nemělo pro DPP zničující efekt. Magistrát pak pod záminkou řekne, že DP má vysoké náklady, a autobusy prodá……
Další články autora |
Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...