Staronové státní maturity

Tak nám  zase začne nový škloní  rok, a spolu s  ním znovu vypuknoudiskuse nad státními maturitami. Ano nebo ne? A jak by měly vypadat?

     Je to  normální a bývalo  to samozřejmé: Ve  starých filmech můžeme
vidět, jak učitel  ukázal celé třídě obálku s  neporušenou pečetí, která
přišla z ministerstva  školství a pak byla uzavřena  ve školním trezoru,
slavnostně ji rozstřihl a přečetl zadání. Já jsem to v šedesátých letech
zažil trošku jinak: V 9 hod. učitel pustil rozhlas, v něm zazněla státní
hymna, sám  ministr školství osobně přečetl  pomalu a několikrát zadání,
které učitel rychle opisoval na tabuli.
     Nějak mi uniklo,  kdy a proč vlastně byly  státní maturity zrušeny.
Proběhlo  to zřejmě  v takové   tajnosti a  tichosti, jaká  přísluší jen
nedobrým činům.
     Státní  maturity  by  se  měly  obnovit.  Dnes  má maturitu kdekdo,
a přitom nikdo nedokáže jednoznačně říct,  co to vlastně znamená, taková
maturita, protože si ji každá škola  dělá po svém, každá jinak. Není pak
divu, že  takovéto nedefinovatelné maturity  většina vysokých škol,  ale
i mnozí jiní, neuznávají a zavádějí  si svoje vlastní přijímací zkoušky.
K čemu potom taková maturita je? Je ovšem otázka, jak by taková jednotná
státní maturita měla vypadat. Doba se  mění a nelze proto trvat na staré
podobě, i když je možná prověřená staletími.
     Nějaké  vzory se  nám tu  nabízí. Každý,  kdo se  učil nějaký  cizí
jazyk, ví, že existuje státní zkouška  z cizího jazyka. Kdo tuto zkoušku
složil,  u toho  lze  předpokládat  určitou úroveň  znalostí příslušného
jazyka.  Přitom  vůbec  nezáleží  na  tom,  v  které  škole či ve kterém
jazykovém  kurzu se  tuto řeč  naučil. Je  tedy z  čeho vycházet. Státní
maturity  (z cizího  jazyka, ale  i z  ostatních předmětů)  by se  mohly
podobat  třeba právě  státním zkouškám  z cizích  jazyků, jen  s poněkud
nižší náročností.  Státní zkoušky z  cizího jazyka jsou  naprosto běžnou
věcí, nikoho nevzrušují. Není mi tedy jasné, proč kolem státních maturit
je takový poprask.
     Slyšel  jsem už  protesty, proč  by třeba  studenti uměleckých škol
měli skládat státní maturitní zkoušky z matematiky. Správně! Kdo studuje
v jazykové  škole  angličtinu,  nebude  přece  na  závěr  skládat státní
zkoušku z francouzštiny! Státní maturity neznamenají a nesmějí znamenat,
že se na všech školách bude zkoušet z přesně stejných předmětů! Musí ale
znamenat,  že  kdo   má  státní  maturitu  z  matematiky,   u  toho  lze
předpokládat určitou  úroveň matematických znalostí, a  to bez ohledu na
to, na které škole tyto znalosti získal a kde tu státní maturitu složil.
V tom  musí spočívat  ta jednotnost.  Nikde ale  nesmí být  psáno, že se
státní  maturita z  matematiky musí  povinně skládat  na všech  školách.
Dovedu si docela dobře představit, že třeba studenti hudební školy mohou
skládat státní maturitní zkoušku ze hry na housle.
     Jednotná  Státní  Maturita  by  tedy  měla  znamenat pouze jednotné
požadavky pro  každý předmět. Tak,  jako státní zkouška  z cizích jazyků
znamená jednotné  požadavky na znalost  příslušného jazyka. Skutečně  by
státní maturita měla znamenat jen toto, nic víc. Předměty, z nichž budou
studenti  povinně  maturovat,  musí   určovat  samy  školy  podle  svého
zaměření, nikoliv nějací úředníci někde  na ministerstvu nebo kde. Ovšem
ty  vybrané (školou  stanovené) předměty  budou zkoušeny  podle kritérií
stanovených Jednotnou Státní Maturitou, tedy ministerstvem.
     A pak jsou tady nepovinné  předměty. Požadavky na znalosti v těchto
předmětech musí opět  určovat Jednotná Státní Maturita, a  z nich si pak
opět  sama škola  podle vlastní  úvahy (nikoliv  podle nařízení nějakých
úředníků!)  vybere  předměty,  jejichž  zkoušení  je  schopna  zajistit,
a z nich si pak studenti budou moci vybrat svůj nepovinný předmět (svoje
nepovinné  předměty). Z  nich pak  budou zkoušeni  opět podle  požadavků
Jednotné Státní Maturity.
     Státní zkoušky  z cizích jazyků  ovšem nejsou povinné.  Nemusí se k
nim  přihlásit  všichni  absolventi  kdejakého  kurzu  cizího jazyka. Ke
státní  zkoušce se  přihlásí jen  ten,  kdo  se na  ni cítí.  Ti ostatní
absolventi jazykové  školy nebo kurzu pak  prostě státní zkoušku nemají.
To je ovšem dost velký rozdíl oproti maturitám.
     Je to ale nutný rozdíl? Jaký smysl má "zkouška dospělosti", když tu
zkoušku udělá každý? Každá zkouška přece slouží (nebo by měla sloužit) k
tomu, aby rozdělila studenty na ty dobré, kteří něco umí, a na ty horší,
kteří neumí. Neměla by maturita fungovat také tak?
     Mezi lidmi ovšem panuje přesvědčení, že maturitu musí udělat každý.
Zkušenosti všech  dnes žijících generací to  potvrzují. Existuje v tomto
státě vůbec někdo, kdo vychodil příslušnou školu nebo učiliště (nebo jím
"prolezl"), a nemá maturitu?
     Pak  se ovšem  není co  divit, že  maturita nemá  pro život (skoro)
žádný význam. Ani při přijímání na vysokou školu maturita (skoro) nikoho
nezajímá.  To   je  současný  stav,   který  by  státní   maturity  měly
(teoreticky) změnit.  Vytouženým výsledkem by  mělo být, aby  student se
státní maturitou byl automaticky  bez dalších přijímacích zkoušek přijat
na  kteroukoliv vysokou  školu, na  kterou se  přihlásí. Jenže  toho asi
těžko dosáhneme, pokud  maturitu udělá každý tak jako  doposud. To by se
muselo změnit.
     Je  ale  otázka,  jestli  by  lidé  překousli  novou skutečnost, že
maturitu je možné také neudělat.
     I tady  by se ale dalo  vymyslet řešení, kterým by  se vlk (Jdnotné
státní maturity)  nažral, a koza  (veřejné mínění a  hlavně příbuzenstvo
studentů)  zůstala celá.  Prostě dva  druhy, nebo  chcete-li, dvě úrovně
maturit. Ta  Jednotná Státní Maturita, kterou  by nemuseli dělat všichni
studenti, tak jako  dnes nemusí dělat státnice z  cizího jazyka všichni,
kdo se ten  cizí jazyk v nějakém kursu  učili. Jednotnou Státní maturitu
by dělali  jen ti studenti, kteří  by se na ni  (dobrovolně) přihlásili,
tedy asi hlavně ti, kteří se hlásí na vysokou školu. Ty už by pak jejich
vybraná  vysoká škola  mohla přijmout  bez dalších  přijímacích zkoušek,
protože  Jednotná Státní  Maturita by  pro ni  byla dostatečnou  zárukou
jejich  znalostí  a  studijních  schopností.  Asi  by  se  jen zajímaly,
z jakých předmětů daný student "jednotně-státně" maturoval.
     A  ti  ostatní  studenti  by  vykonali  maturitu  podle dosavadních
dnešních zvykostí.  Byli by to tedy  asi především ti, kteří  dnes proti
Jednotné Státní  Maturitě protestují a demonstrují  na ulicích. Takovéto
uspořádání  by tedy  mohlo vyhovět  všem. I  organizačně by  se to  dalo
zvládnout  poměrně snadno.  Maturitní zkoušky  vždycky, na  každé škole,
trvají několik dní, obvykle celý týden. Škola by si tedy mohla stanovit,
že  první tři  dny se  bude maturovat  podle Jednotných Státních Maturit
(třeba s přítomností nějakého státního komisaře, nebo jak to úředníci na
ministerstvu vymyslí a ustanoví), a v  těch dalších dnech se budou dělat
ty  "obyčejné"  maturity  jako  doposud,  tedy  už  bez  onoho komisaře.
Maturitu  by tedy  měli všichni  tak, jako  doposud, ale  to privilegium
automatického přijetí  na vysokou školu bez  přijímacích zkoušek by měli
jen ti "státní" maturanti.

     Tak. Tohle  je můj názor. To  jsem zvědavý, co vymyslí  úředníci na
ministerstvu.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miloš Pulda | středa 25.8.2010 0:50 | karma článku: 10,16 | přečteno: 1271x
  • Další články autora

Miloš Pulda

Příšernost jménem Windows 10

7.9.2016 v 1:15 | Karma: 24,70

Miloš Pulda

Zmetek jménem Windows 10

4.7.2016 v 1:00 | Karma: 27,43

Miloš Pulda

Hrůza jménem Windows 10

22.6.2016 v 1:00 | Karma: 31,94

Miloš Pulda

Pohroma jménem "Windows 10"

30.5.2016 v 2:00 | Karma: 31,30