Skotsko ze vzduchu
Naše cesta vedla z příbramského letiště do Ostende, kde byly mraky nízko a vítr silný. Protože ale předpověď na další dny byla ještě trochu horší, rozhodli jsme se pokračovat v cestě a doufat, že se počasí během přeletu kanálu La Manche nezhorší pod povolené limity.
Kanál La Manche z výšky 350 metrů
Konečně - jižní pobřeží Anglie
Po hodině odletu z Ostende se nám těsně před bouřkou podařilo přistát v Biggin Hill, což je letiště které sloužilo ve druhé světové válce letadlům královského letectva včetně našich letců.
Malé londýnské letiště Biggin Hill
Odtud jsme další den pokračovali na sever. Obavy z počasí se začaly překvapivě rozplývat právě s tím, jak jsme letěli stále blíže obvykle deštivému Skotsku. Oblačnost se s postupujícím letem zdvihala, let nad východním pobřežím Anglie ve výšce nějakých 500 m byl velmi zajímavý. Nalevo ubíhala britská krajina, pod námi kilometry prázdných pláží, napravo v moři tucty větrných elektráren a v dálce naftové těžařské plošiny.
Řeka Temže pod Londýnem
Větrné generátory v Severním moři
Pobřeží severovýchodní Anglie
Východně od Carlisle jsme přeletěli Hadrianovu zeď, která je i dnes vlastně nejlépe zřetelnou hranicí mezi Anglií a Skotskem a která chránila Římany obsazenou Anglii od divočejšího a tehdy nezávislého Skotska. To už jsme ale museli stoupat do 1500 metrů, abychom se dostali přes první vrcholky skotských hor.
Krajina kolem Stirlingu a řeka Forth
Nejvyšší hora Velké Británie - Ben Nevis 1344 metrů
Loch Oich
Dvě noci jsme strávili v Edinburghu a pak jsme vyletěli dále směrem na sever. Skotská vysočina se zvyšuje poměrně rychle a tak jsme museli 1500 metrů výšky opět nastoupat opět dost strmě. V této výšce jsme pak pokračovali přes město Fort William kolem nejvyšší hory Británie Ben Nevis až do městečka Plockton.
.
Nejfotografovanější skotský hrad - Eilean Donan Castle
Záliv a městečko Plockton - zde končí Golfský proud
Zátiší městečka Plockton
Protože sem Golfský proud přináší celoročně teplo a nikdy tu nemrzne, rostou zde subtropické rostliny. Po pár hodinách prohlídky jsme přeletěli ostrov Mull, kde je přistávací travnatý pruh podél moře nazývaný "Glenforsa airport". Přespat se tu dá přímo hotelu na letišti nebo jak je vidět níže, i ve stanu.
Přistání na letišti Glenforsa - ostrov Mull
Takhle dnes cestují hippies věrní svému hnutí ze šedesátých let
Hrad Stalker
í
Tři obrázky nahoře ukazují úchvatnou krajinu západně od Fort William
Neptunovo schodiště - zdymadla Kaledonského průplavu, který prochází i Loch Ness
Loch Ness
Jižní cíp Loch Ness s mětečkem Fort Augustus. Levý tok je Kaledonský kanál
Na ostrůvku Iona je klášter, který je pevnou součástí skotské historie
Městečko Oban a na obzoru ostrov Mull
Ostrůvky jižně od ostrova Mull
Po dvou dnech létání nad skotskou vysočinou se předpověď počasí trochu pokazila a tak jsme se rozhodli začít s návratem. Tentokrát nad západním pobřežím Británie až do Oxfordu. Tady byl s přistáním trošku problém, protože zde jednak probíhal intenzívní výcvik a jednak tu také létaly veterány z druhé světové války. Nechtěli nás sem proto nejdříve pustit, ale po několika čekacích okruzích jsme nakonec povolení přistát dostali.
Letadlo Spitfire - veterán druhé světové války
Historický Oxford
Oxfod jsme prošli, celý jej zaobdivovali a druhý den jsme odstartovali dále směrem na jih a hned nad pobřežím jsme zahnuli na východ. Na této trase jsme si mohli prohlédnout z výšky 500 metrů Portsmouth, Brighton, Dover i jeho skály a pak už jsme se v dešti a rychle se zhoršující viditelnosti plížili stále níže nad pobřežím k letišti Manston.
Přístav Portsmouth, na obzoru Isle of Whight
Slavné bílé skály u Doveru
Deštivé přistání v Manstonu
Manston je další letecká základna z doby druhé světové války. Tady se naše britská cesta uzavřela. Druhý den jsme přeskočili do Calais, kde jsme měli absolvovat celní a pasovou prohlídku (Velká Británie není v Schengenu). Nikdo si náš ani nevšiml, ale předpis je předpis… Zaplatili jsme přistávací poplatky a pak letěli ještě celkem asi 4 hodiny přes Strasbourg zpět do Příbrami….
B 747, kterému jsme raději dali přednost
Začátek dalšího deštivého přeletu La Manche, pod námi Dover
Jiří Pruša
Jsou děti přežitek nebo dobrá investice?
Zajímavá úvaha Dana Vávry „Děti jsou přežitek“, kterou jsem si úplnou náhodou včera přečetl na tomto blogu, mě po nějakých pěti letech mlčení dovedla k tomu napsat konečně zase jeden příspěvek.
Jiří Pruša
Ostrovy severního moře, den 7
Dnes jsem udělal dobrý skutek. Svezl jsem správce letiště nad jeho letištěm a ostrovy kolem. Tak nadšeného spolucestujícího jsem snad ještě nikdy neměl.
Jiří Pruša
Letadélkem z Příbrami na Kypr
Najít trať z Příbrami do Paphosu na Kypru není úplně jednoduché. Můj základní cíl pro tuto 2500 km dlouhou cestu bylo letěl s jediným přistáním na celé cestě. Doletět jsem plánoval za dva dny. Cestou mě ale potkaly dvě zcela neočekávané záležitosti, které cestu zásadně zdramatizovaly. Díky tomu jsem se také nemohl dostatečně soustředit na fotografování a tak je tentokrát obrázků z vlastní cesty méně než bych si přál.
Jiří Pruša
Příběhy vybuchlého domu - týden po té
Dnes, v pondělí v 9 hodin 55 minut to je přesně jeden týden od chvíle, kdy došlo k výbuchu plynu v přízemí domu na Smetanově nábřeží v Praze 1. V globálním světě se každý po svém musíme vyrovnávat s tím, že někde bylo zemětřesení, jinde teroristický útok a někde úplně jinde po sobě lidi kvůli něčemu, pro nás často nepochopitelnému, střílejí. Tuto součást globalizace považuji za velmi stresující a nevím docela přesně, jak se s ní vyrovnávat. Možná proto všichni tak trochu věříme, že katastrofy se dějí nějak anonymně, někomu jinému, někde daleko v jiném světě.
Jiří Pruša
Tak ČSA se snad konečně někdo ujme
Po deseti letech se snad skončí smutná sága českého národního leteckého dopravce, jehož osud se od roku 2003 stal součástí soupeření našich hlavních politických stran. Je to právě těchto posledních deset let, kdy se ČSA zmítá na pokraji krachu především díky nereálně ambiciózním plánům svých vrcholových managementů dosazených zvenčí. Těchto posledních 10 let stálo české daňové poplatníky přes čtyři miliardy korun jen na státních podporách. Za tyto peníze máme nyní firmu, která je oceněna na 148,5 milionu Kč. Firmu, která navíc musela rozprodat všechna svá aktiva včetně letadel, hangárů, ziskových činností i vlastního sídla jen proto, aby přežila a byla schopná s finanční podporou státu ufinancovat přehmaty, které by v něrmálně fungujícím ekonomickém prostředí nevznikly.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 45
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3720x
Držitel českého rekordu v počtu dosažených letišť.
Fotky, videa, reportáže z mých expedic najdete na FlyingRevue.cz.
Knihy:
- Svět letecké dopravy
- VFR Communication (výuková online aplikace pro piloty)
- VFR anglická komunikace
- Chytré létání
- Abeceda reálného socialismu a další