- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Martin MunkácsiMartin Munkácsi, ludwigmuseum.com
Fotil pro Berliner Illustrierte Zeitung (magazín s největším nákladem ve své době), Life, Harper's Bazaar a mnohé další. Před jeho objektivem byly hvězdy jako Fred Astaire, Marlene Dietrich, Leni Riefenstahl nebo třeba Katharine Hepburn. Dokázal se dostat na naprostý vrchol ve své profesi, ale také si musel prožít masakr své rodiny během nacistické hrůzovlády a nakonec umřel v docela skromných poměrech.
Ovšem k jeho úspěchům, díky kterým byl vzorem i pro takové velikány jako Henri Cartier-Bresson, by nestačila jen obrovská houževnatost a štěstí. Byl hlavně průkopníkem – v módní fotografii byl první, který se zbavil ztrnulosti a fotil v akci, převratné byly i jeho postupy ve sportovní fotografii, jeho akty i dnes vypadají jako avantgarda, zasáhl výrazně také na poli historie (kupř. jeho série z předání moci Hitlerovi).
Kurátor zmíněné budapešťské výstavy jej dává do jedné řady s dalšími velikány s maďarskými kořeny, kteří velice silně ovlivnili světovou fotografii ve 20.století – Robert Capa (o jeho výstavě jsem již dříve psal ZDE), László Moholy-Nagy či André Kertész.
Když se podíváme na velikány české fotografie, kteří hodně ovlivnili svět – jako Drtikol, Sudek a řada dalších – myslím, že se dá tvrdit, že narozdíl od Maďarů se tolik nevěnovali módní, reportážní, žurnalistické fotografii. Spíš to bylo něco více komorního, avantgardního... nebo je to jen můj nesprávný dojem?
Kam dále za frkama o umění??
Dox - už mě tu víckrát neuviděj...
Uherský Hradiště je moc krásný město...
Další články autora |
Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha