O Cimrmanovi v Olomouci..

Když se ptali novináři jednoho nejmenovaného člena divadla Járy Cimrmana, proč nehrají nikdy v Olomouci, odpověděl jen lakonicky - "Nebudeme přece vozit dřevo do lesa".. A je to fakt, protože kam se v tomto městě hnete, tam zakopáváte o mistrovo dílo..

Když začala být v Letohradu, kvůli Hildě, pro Járu příliš horká půda pod nohama, rozhodl se změnit "lokál" a odstěhoval se do Olomouce, protože měl pocit, že právě tohle město by si jej zasloužilo..

Podnájem si našel v tomto domě.

Dům je do dnes zajímavý tím, že v místech, kde ve své cimře Jára zhmotňoval na papír své sny zůstala rostliná "fasáda", i když se ji současní majitelé snaží kvůli zateplení domu zlikvidovat. Porost nejde strhnout ani buldozerem, nepomohl silný herbicid a dokonce ani oddělení rostliny od kořenů... A okno místnosti, kde bydlel ten slavný Cimrman se stává díky zarůstání stále menším, přesto už několik místních obyvatel mělo pocit, že v okně zahlédli jeho přemýšlivý stín...

Ano, někde tam je mistr prý náznakem vidět..

Právě odtud Jára vyslal do Barcelony svého cvičeného holuba s novoročenkou Gaudímu, a ten jej od překvapení pozval, což se Járovi hodilo, protože, jak si napsal do svého deníčku....v tomto bytě se nedá přemýšlet, protože je tu kosa, jako z ruské oceli.. A po jeho návratu se objevila v Olomouci tato stavba.

Existují dvě verze, jak se sem věž dostala, první říká, že to byla první věž, kterou Gaudí v Barceloně postavil, ale zdála se málo snová, tak ji z vděčnosti věnoval Cimrmanovi a druhá, která se zdá reálnější, že Jára po návratu se chtěl v Olomouci zavděčit něčím světovým a pokusit se tu o první repliku té slavné stavby.., ale selhala mu paměť. Ať je to, jak chce, jisté je, že věž je zdobně vidět z mnoha míst a nikdo už neřeší, co bylo, či nebylo. Mohl ji vybudovat i tehdejší místní známý stavitel Bauhauz, kterému právě Jára poradil, aby na dokončenou hrubou stavbu nedával nějaký chcíplý smrček, ale pořádný strom, ať je vidět, že ta stavba jej unese.. A ta tradice zůstala tady zachovaná..

Tady vidíte například, jak na novém holobytovém sociálním domě vztyčili stavbaři pořádný strom, aby bylo vidět, jak je fortelný a že se tam nikdo nemusí bát bydlet..

Ale, jak už to bývá, něco se zde buduje a něco se nechá chátrat a to pouze jen z piety, protože v těch místech přišel Jára málem o život.. On totiž miloval fotbal..

A právě jednou, když jeho oblíbený klub vstřelil branku (jak později zjistil, tak bohužel vlastní), mistr zapoměl, jaký je vlastně český velikán a radostně prudce vstal, snad i trochu nadskočil a hlavou i oběma rukama proboural díru do zastřešení tribuny..

Naštěstí se mistrovsky vyhnul trámu, to by asi byla jeho smrt.. Zajímavé je, že právě na tom trámu začala růst bříza a proto se nikdo neodvažuje tuto památku ani zbourat, ani opravovat..

Stinou stránkou Járova zdejšího pobytu bylo, že se mu stále nedostávalo peněz a tak musel prodávat obrazy, které většinou získal od svých vděčných přátel.. Zastavoval se proto dost často v jedné zastavárně.. Potřeboval si třeba zakoupit vodové barvy, ze kterých vyráběl ty trvanlivé olejové tím, že do nich přimíchával olej ze sardinek, které skoro pořád jedl k večeři.. Na velké ryby prostě tenkrát ani neměl.. A právě v té době pronesl svou docela známou větu: "Jednou se bude třeba Rembrandt prodávat za pakatel a mé obrazy až vyčichnou od sardinek, získají na ceně... Přátelé a už je to tady..

Dům, kam Jára chodil nabízet své nadbytečné a pro něj bezcenné věci byl bohužel v 38.roce zbouraný, aby uvolnil místo pro vznik náměstí, které zhodou ironické náhody navrhl sám Cimrman, ale jinde.. Proto se stalo, že některé památky na něj se zdánlivě neodvratně začaly pohřešovat a tak místní spolek pro záchranu jeho osobních věcí tu začal s vykopávkami.. Taky, kde jinde, když tu skoro všechny zkončily..

Práce se vedou důkladně a prozíravě. Tak třeba petláhve označují místa (na podkladě měření psychotronika Virguly), kde mistr rád postával, seděl, či ležel...jako záchod, bar zastavárníka, postel jeho manželky, otoman, gauč a několik míst za závěsy.. Před dvěma měsíci tvrdá práce cimrhistoriky odměnila v podobě kukly na včely, kterou pro tenkrát hrozně nerad, musel taky zastavit.. Po pečlivé restauraci je vystanena pod neprůstřelným sklem v místním muzeu..společně s kuklou Hildy, kterou na několik dnů zapůjčilo muzeum v Letohradě.

Kuklu měl Jára z doby, kdy právě v tom Letohradě choval včely, v Olomouci ji však nosil ze zcela jiného důvodu.. Díky blízké továrně na syrečky se sem slétaly mouchy snad z celé Moravy, některé měly i poznávací značky z Uher a Rumunska.. a nejhorší byly masařky z vídeňského velkovýseku masa.. Cimrman prostě potřeboval chránit svou geniální hlavu od té verbeže touto praktickou pomůckou.. Je fakt, že si s ní i užil. Jednou, když přistoupil v bance k přepážce, aby se zeptal,  zda tam něco ještě má na účtě, pracovnice s bílou tváří mu do své vlastní tašky nasypala celý obsah trezoru.. Naštěstí po příjezdu rady Macátka s rychlou rotou se vše vysvětlilo, ale Cimrman však už od té doby raději v takovýchto objektech riskoval ty mouchy.. 

A tak není divu, že se zastupitelé tohoto, i díky Járovi, krásného města rozhodli tomuto géniovi vybudovat sochu v nadživotní velikosti a to uprostřed parku, kde tak rád chodíval mezi keři s manželkou pana zastavárníka, když už mu za závěsy doslova hořela půda pod nohama...

Tento památník se akademickému truhláři velmi povedl, protože lépe génia nemohl vystihnout.. Čest jeho památce.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Přemysl Čech | pondělí 17.10.2011 21:27 | karma článku: 19,00 | přečteno: 1188x
  • Další články autora

Přemysl Čech

O víře.

1.2.2024 v 11:46 | Karma: 6,08

Přemysl Čech

O vypočítání osudu.

14.12.2023 v 11:58 | Karma: 7,31

Přemysl Čech

O kapacitě naší planety.

24.11.2023 v 12:22 | Karma: 6,88

Přemysl Čech

O genetické manipulaci plodin.

12.10.2023 v 12:02 | Karma: 11,03