Kterak se hryznout do vlastního ocasu a nesehnout se při tom

Myslíte si, že si organizátoři anticeny,  zaměřené proti sexismu v reklamě dají sec sakra pozor aby se oni sami jakémukoliv sexizmu a genderové předpojatosti, alespoň na stránkách soutěže, vyhnuli? Tak chyba. Mysleli jste špatně.

Již několikátý rok pořádá hnutí NESEHNUTÍ soutěž o  nejvíce sexistickou reklamu. " sexistické prasátko". Ano, je to totéž hnutí, které (neblaze) proslulo tím, že z peněz daňových poplatníků vydalo genderově korektní verzi Červené Karkulky.Toto genderové zkorektnění se vyznačuje tím, že zde byl prakticky vymýcen jakýkoliv  mužský element. Krom zloducha Vlka. Ale to není předmětem článku. Nicméně, koho to zajímá víc, viz zde, druhý odstavec.

Ale vraťme se k jejich mnoho let probíhajiící soutěží "O sexistické prasátko" Na první pohled chvályhodný záměr  vymýtit z reklamy sexizmus poněkut oprýská, když se na soutěž a její  podíváme jejich vlastní logikou.

Už článek, popisující cíle tohoto projektu, by zasloužil důkladný rozbor toho, jak je v něm na muže pohlíženo. Především pak sekce jak sexistická reklama škodí.

Sexistická reklama má závažné dopady např. na sebepojetí mladých lidí či může vést k toleranci násilí páchaného na ženách či poruchám příjmu potravy, což si řada firem často vůbec neuvědomuje.

  • Děti i dospělí jsou ovlivněny obrazy mužství a ženství v reklamě. Prezentace žen v podřízených až ponižujících pozicích vede k toleranci násilí na ženách, které je vnímáno jako běžná součást společnosti.
  • Reklama má vliv i na vnímání vlastního těla. Důraz na dokonalá těla, prezentaci žen v dekorativních rolích a využívání těl jako sexuálních objektů vede k posilování mýtu krásy. To se odráží v nespokojenosti s vlastním tělem, která může vést až k poruchám příjmu potravy.

Ani slovo o tom, jak sexistická reklama, stereotypní zobrazení MUŽE škodí MUŽŮM. Jako by  sexistická reklama škodila jen a pouze ženám a z chlapa prostě "krev netekla". Muž jest do "cílů soutěže" doplněn (pokut vůbec lze i muže za neučitými formulacemi najít) jako jakýsi přídavek, přívěšek a zdá se že je přišit horkou jehlou "aby se neřeklo". Ale budiž, pojďme dál.

Jedním ze zásad gendrově korektního a nesexistického používání jazyka je oproštění se od jazykových stereotypů ve smyslu pevně zažitých rolí. Tak se má spríávně a nediskriminačně v osloveních projevech i inzerátech psát o havířích a havířkách uklízečích a uklizečkách , vědci a vědkyni, prezidentovi a prezidentce a tak dále.

Když totiž napíše člověk například do inzerátů že hledá uklízečku a ředitele, dopouští se sexizmu.Jde tak o diskriminaci, neboť svým vyjádřením skrytě vysílá zprávu že ženy jsou podle něj vhodné jen na neprestižní místo  uklizečky (neprestižní post ) a muži jsou nadřazení protože jsou hledáni na post ředitele či vědce (prestižní post) .

To, že lze pomocí takto nekorektního užívání jazyka vyslat zprávu, že v určitých místech ženy nebo muži prostě nejsou vítáni, a tím vystavět účinnou sexistickou bariéru uznávají samotní Nesehnutí, protože reklamy a inzeráty, které se této chyby dopustí, často s tímto zdůvodněním do soutěže zařazuje.

Jenže této chyby se dopouští na několika místech stránek sami organizátoři !

Podívejme se třeba na Pravidla soutěže.

Pravidla soutěže o sexistické prasátko

Hm, sice se jedná o potírání sexistického zobrazování ŽEN A MUŽŮ.. Ale nominační adresa zní ZENSKAPRAVA zavináč...   Muž se jaxi stratil. Disposable male. Nepodařilo se tímto  NESEHNUTÝM vytvořit pomocí sexistického jazyka  právě to zdání, že  problematika týkající se mužů není zde v této soutěži  vítána  (což sami vehementně kritizují u mnoha reklam) ? Neměla  by soutěž, které zuby nehty i jinými okončetinami  bojuje proti sexizmu vůči ženám i mužům -  mít kontaktní adresu v genderově neutrálním tvaru

A ještě hůře. Zaslané tipy (tedy nominace) schvaluje MODERÁTORKA stránek.  Jeden by čekal ,že u soutěže proti sexizmui rozhodne o nominaci genderově vyvážený realizační team !. Tady ovšem  explicitne - žena.

NESEHNUTÝM, coby organizátorům soutěže proti sexizmu,se tedy podařilo  porušit tytéž principy, které u ostatních tvrdě vymáhají. A navíc vyslat sdělení,  že se muži nehodí ani jako moderátoři www stránek. Úspěch vskutku fenomenální. Tomu tedy říkám hryznout se do vlastního ocasu. Ani sehnout se přitom nemuseli.

Teď už jsem jen zvědav, zdali se pánové a dámy genderistky (když už se hryzli do vlastního ocasu) dokáží i chytit za nos, a  - zcela v duchu zásad, které prosazují - změní svou prezentaci z  jedno pohlaví protěžující na genderově neutrální ekvivalent a v rámci solidnosti  a sebereflexe udělí anticenu "sexistické prasátečko" i sami sobě. Za takovýto kix by si to nepochybně zasloužili.

Každopádně, ještě dnes  "sexistickým prasátečkům" odešlu nominaci jejich vlastních stránek. O výsledku budu čtenáře svého blogu informovat. Nicméně, jestli s nominací stránek www.prasatecko.cz na jejich vlastní anticenu  souhlasíte, podpořte mě tím, že je také nominujete. A v případě úspěšné nominace pro ně budete hlasovat. Děkuji. A samozřejmě, diskutujte a článek lajkujte a sdílejte .o)

Mimochodem, Že to není jen plané plácání do vody a hraní se slovíčky ale že se jedná o skutečnou předpojatost ve stylu "můžům nelze ubližovat" jsem zjistil takříkajíc na vlastní kůži.  Již leta se ve virtuálním i veřejném prostoru potlouká jeden z nejsexističtějších projektů. Rozhodl jsem se jej tedy už minulý rok   na sexistické prasátko nominovat. Dokonce ve dvou pokusech.

O mojí marné anabázi dosáhnout nominace  sexistické stránky si můžete přečíst v článku "Jak jsem (neúspěšně) nominoval stránky na cenu "sexistické prasátečko"  který je relativně nezávislým pokračováním.

Děkuji za pozornost.

Autor: Martin Prášek | pondělí 26.9.2016 10:35 | karma článku: 22,26 | přečteno: 694x