Jak jsem (neúspěšně) nominoval stránky na cenu "sexistické prasátečko"

Roky zde působí soutěž proti sexizmu v reklamě "O sexistické prasátečko". Pokusil jsem se do ní nominovat jeden protimužsky sexistický projekt. Ale tvrdě jsem narazil. Onen projekt totiž pomáíhá ženám.A proto má sexizmus povolen

Následující text je pokračováním a vlastně v podstatě nezávislým druhým dílem mého povzdechu,"Kterak se hryznout do vlastního ocasu a nesehnout se při tom" o tom  že ani subjekt pořádající soutěž proti sexizmu se sám sexizmu nevyhnul.

Již mnoho let v mediálním, reklamním a virtuálním prostoru funguje patrně nejvíce sexistický projekt, který si umím představit - www.avonprotidomacimunasili.cz . Nejde o to, že pomáhají ženám ale genderově předpojatý, apriori  protimužský způsob, jakým to činí.  Pokusil jsem se jej tedy v roce 2015  nominovat na anticenu Sexistické Prasátečko, pořádanou hnutím NESEHNUTÍ. Upřímně řečeno, očekával jsem kontroverzi. A nemýlil jsem se. Zde nominační email.

Dobrý den.  Již jsem se jednou pokoušel (z jiného mailu) stručně nominovat  do Vaši soutěže o sexistickou reklamu jednu kampaň, aniž bych se z Vaší strany dočkal jakékoliv reakce. Zkouším to tedy znovu.
Jedná se o reklamní  kampaň Avon protu Domácímu Násilí.
http://www.avonprotidomacimunasili.cz/o-domacim-nasili/  Překvapivě splňuje všechny znaky sexizmu a šíření nežádoucích genderových stereotypů.
Ačkoliv je kampaň nazvána "proti domacimu násilí" (na obrázku 1) zaobírá se výhradně  a pouze tou formou domácího násilí, kde agresorem je pouze muž a žena pouze oběť. Muži jsou sterotypně zobrazováni  výhradně jako agresoři, ženy výhradně jako oběti (Přiložený obrázek 2, 3. )
Ačkoliv je celá propagační kampaň vedena politicky korektním jazykem (například respondenti jsou oslovování jak mužským  tak ženským rodem) je pohlaví násilných osob VŽDY  mužské (přiložený obrázek - 4 ). V rámci celé kampaně není ani zmínka o tom že i muž může být obětí domácího násilí a že i žena může být pachatelem. Dokonce i logo je pěst násilníka přeškrtnutá symbolem pro ženu (Na obrázku 5:) Muž jako oběť opět vynechán.
Tato forma  sebepropagace firmy Avon tedy prohlubuje sexistické stereotypy "muž vždy násilník žena vždy oběť ", utvrzuje ve společnosti předsudky vůči mužům a podporuje společenskou atmosféru ve které jsou muži jako oběti násilí stejně jako ženy násilnice přehlíženy a bagatelizovány.
Přímým důsledkem takto sexistických kampaní o domácím násilí je pak společenská atmosféra, ve které  oběti domácího násilí nenajdou pomoc (a dokonce na hledání pomoci přímo rezignují), mají li to špatné  - tedy mužské -  pohlaví.  Proto lze naprostou absenci muže jako oběti v propagační kampani bez nadsázky označit za SEXISTICKOU a firma AVON si nominaci  na sexistické prasátečko plně zaslouží.
Dufám, že tato, tentokráte  podrobnější nominace nezůstane bez reakce.
S pozdravem, ing. Martin Prášek
PS: Podle seriozních výzkumů a článků na seriozních webech, http://www.domacinasili.cz/ohrozene-osoby/muzi-jako-obeti-domaciho-nasili/ (doc. PhDr. Ludmila Čírtková, CSc.) je  v párech, ve kterých dochází k násilí původcem násilí výhradně muž v 27 procentech ale žena až 24 procentech !

nominace
 

Poprvé  jsem stránky nominoval pomocí e-mailu   na začátku prázdnin 2015 . Dva měsíce BEZ REAKCE. Podruhé, podrobnějším emailem (výše uvedeným) na nominační adresu 30. září 2015. Opět  měsíc BEZ REAKCE.   Teprve když jsem si koncem září postěžoval na Facebooku, se až 11 října  organizátoři/organizátorky rozhoupali/y k odpovědí. Samozřejmě NEGATIVNÍ.

Dobrá. Nejprve se podívejme, co je dle pravidel soutěže pokládáno za reklamu:

  1. Za reklamu v tomto kontextu považujeme jakoukoliv placenou nebo neplacenou propagaci výrobku, služby, společnosti, obchodní značky či myšlenky.
  2. Reklama musí být viditelná či slyšitelná v českém veřejném prostoru nebo na česky psaných internetových stránkách.

A co za sexizmus.(zkráceno)

Sexistická reklama - osmero znaků reklamního sexismu
1. Používá stereotypy o vlastnostech mužů a žen
Reklama zobrazuje muže a ženy znevažujícím způsobem a zvýrazňuje vlastnosti,
které se jim připisují.
Př. žena neumí řídit, muži si neumí poradit s dětmi...  
2. Dává muže a ženy do jasně oddělených rolí
Reklama ukazuje jen omezené spektrum zkušeností mužů a žen. Muži vystupují jako
profesionálové,manažeři a nadřízení. Ženy zase jako matky, hospodyně a objekty
touhy. Ve skutečném životě jsou však role žen a mužů mnohem pestřejší.
3. Dělá z člověka věc.Osoby jsou v reklamě zobrazeny jako zboží či věci bez svobody, vůle a pocitů.
Př. žena jako nafukovací panna.

Reklama Avonu v podobě avonprotidomacimunasili.cz  splňuje obě kritéria pro reklamu. Splňuje však stanovená kriéria pro sexizmus ? Používá stereotypy o vlastnostech mužů a žen ? Dává muže a ženy do jasně oddělených rolí ?  Rozhodně ANO ! Muž vždy zlý a násilný agresor, žena vždy ubohá nebohá a křišťálově čistá nevinná oběť. Nic mezi tím.

Dělá z člověka věc ? Naprosto jednoznačně. A to je skoro to nejhorší. Muž je na stránkách naprosto odlidštěn, částečně démonizován, přisouzen mu jediný post agresora, sexuálního predátora, bezduché strojní mlátičky, která nemyslí necítí a postrádá veškeré lidství. Nemá jej podle autorů stránky ani tolik aby mu vůbec bylo možno ublížit a mohl mít  tedy alespoň status oběti, když už  ne myslící a cítící LIDSKÉ bytosti. A že veškeré násilí vůči muži jest vlastně  oprávněné.

Jestli TOHLE není sexizmus co už jím potom je ?

A o vytvoření takové atmosféry ve společnosti, že oběti domácího násilí budou bagatelizovány a vpodstatě ani nevyhledají pomoc, když mají to špatné - tedy mužské  pohlaví, to  raději ani nemluvím.

Ovšem pro gendermágy z hnutí Nesehnutí  je i toto málo. Přikládám zde úryvky  z  naší vzájemné komunikace. Pro šťouraly doplním, že na přímý dotaz redakci blogů mi bylo odpovězeno, že zveřejnění komunikace s ORGANIZATORY SOUTEZE jest v souladu s kodexem bloggera, neb se nejedná o korespondenci soukromou.

Dobrý den,děkujeme za tip do soutěže. Vnímám Vaši snahu o nominaci jako snahu o zdůraznění problému násilí páchaného na mužích. Souhlasím s vámi, že se jedná o vážný problém, kterému se nedostává dostatečné pozornosti. U Avonu oceňujeme snahu o společenskou odpovědnost a upozornění na vážný společenský problém, ale žádná kampaň nemůže obsáhnout vše, proto jsme se rozhodly kampaň do Sexistického prasátečka nezařadit.

Čtete správně. Protože pomáhají ŽENÁM dostaly  stránky avonprotidomacimunasili prostě odpustek na sexizmus vůči mužům.  Mimochodem, všiměte si formulace proto jsme se rozhodly (množné číslo ženského rodu)  Rozhoduje o nominacích na soutěž vůbec nějaký muž ??

 

V tomto případě se přikláníme na stranu Avonu - to ale neznamená, že nepovažujeme násilí páchané na mužích za vážný problém. Naopak, naše kolegyně zpracovala disertační práci na toto téma a máme v dlouhodobém záměru zviditelnit toto téma ve společnosti. Pokud se nám to povede, i naši kapmaň by někdo mohl označit za sexistickou - budeme tak ale činit s vědomým potřeby zdůraznit doposud přehlížené téma.

Hm, i teď, rok poté jsou jediné dvě aktivity ve prospěch mužů-obětí domácího násilí za ty roky vygooglit, je jen jeden blogpost  zde - z roku 2013  a jedny dávno mrtvé stránky www.nasilinamuzich.cz , jejichž obsah se však dá ještě dohledat pomocí Internet archive wayback machine - poslední událost na nich z roku 2011 !!  Trochu HODNĚ MÁLO za ty roky, po které jsou Nesehnutí příjemci i veřejných peněz z různých grantů a dotací (a které by tedy měly být rozděleny genderově spravedlivě, že) !

Zbytek mailu už jsou jen alibi.

Rozhodně to však neznamená, že se výhýbáme nominacím reklam z oboru podobném tomu našemu - může o tom svědčit například nominace Gender studies v tomto ročníku (http://prasatecko.cz/www-stopkybersikane-cz-2/) nebo dalších organizací v letech minulých.Děkuji za pochopení a přeji pěknou neděli.S pozdravem, jméno vynecháno z ohledem na soukromí

 

Samozřejmě , neodolal jsem a na odmítnutí nominace  reagoval následujícím mailem (úryvkem):

Píšete, že "žádná kampaň nemůže obsáhnout vše".  Ale tady nejde o "vše", tady jde o druhý případ ze dvou.   Myslím si také že kampaň AVONU  nemusí  násilí na mužích "postihovat" stačilo by alespoň  "zmínit".  Adekvátní zmínka by byla například v oddíle "mýty o domácím násilí" ve stylu "Domácího násilí se dopouštějí výhradně muži na ženách ? Ne existují případy, kdy je žena násilníkem a postižení muži si zaslouží stejnou formu pomoci a podpory". Plus použít genderově neutrální tvary a jak pro oběť tak pro útočníka/útočnici. A hotovo.
A samozřejmě, jestli měl Avon ambice bojovat JEN A POUZE proti násilí na ženách, neměl tak činit pod doménou a hlavičkou Avon proti domácímu násilí , tedy pod hlavičkou, která implikuje že se Avon zaobírá CELÝM problémem domácího násilí (ergo že když o násilí na mužích nemluví tedy toto neexistuje),  ale například pod hlavičkou "Avon proti násilí na ženách" ze které by bylo zřejmé, že se věnuje jen URČITÉ ČÁSTI problému   domácího násilí - A pak bych proti tomu nemohl říci ani popel.

Obdržel jsem pak v odpovědi  konstatování , že kampaň Avonprotidomacimunasili.cz není sexistická - jen problematická (sic), doporučení,  abych je tedy ohledně toho sám kontaktoval,  a že mě v tomto podpoří. 

Dál už spadla klec ignorace. Ani na oznámení že jsem  se organizátory stránek www.avonprotidomacimunasili.cz skutečně pokoušel nekolikrát kontaktovat, ani na přeposlání kopie mailu, se kterým jsem se několikrát na ně obracel, ani na oznámení  že žádný z mých  slušných pokusů autory výše zmíněšné stránky kontaktovat nikdo neozval, už nevyvolalo u Nesehnutých jakoukoliv odezvu. Byl jsem pro ně  zřejmě jen štěkající mužskrej čokl, kdy genderkaravana jede dál.

Z celého toho ve mě zůstal hořký pocit. Pocit, že subjekt pomáhající ženám může být vůči mužům ve své prezentaci sexistický jak chce. Nominován na anticenu prostě NEBUDE A basta fidli. A ti (ty...), kteří se bojem proti sexizmu zaobírají a možná i živí , pro to prostě nepřeloží stéblo. Vždyď z chlapa přeci krev neteče a ublížit mu nelze. Howg

Dnes se blíží termín uzávěrky nového ročníku soutěže o sexistické prasátečko (30.09.2016) . A já se stránky avonprotidomacimunasili.cz pokusím nominovat znovu. Včetně podotknutí, že na jakoukoliv komunikaci, která by měla vyřešit "problematické" aspekty jejich kampaně nereagují. 

Z tohoto důvodu jsem se také rozhodl postoj organizártorů soutěže při nomoinaci kandidátů na anticenu "sexistické prasátko" -  tedy hnutí Nesehnutí zviditelnit a podrobit veřejné diskuzi.

Máte li pocit, že jsou stránky www.avonprotidomacimunasili.cz sexistické, a trpí vadami, které jim vyčítám,  prosím, vyjádřete to v diskuzi a především využijte svého práva a na sexistcké prasátečko je nominujte. A pakliže bude do soutěže přijato, pro tuto stránku i hlasovali.

A samozřejmě lajkujte a sdílejte tento článek.

Děkuji za pozornost.

 

 

Autor: Martin Prášek | pondělí 26.9.2016 11:41 | karma článku: 28,75 | přečteno: 1461x