Palestinci: Vymazávání křesťanské historie

Překlad původního textu Khaleda Abu Toameha „Palestinians: Erasing Christian History“ pro českou verzi webu Gatestone Institute zpracovaný mnou a panem Josefem Zbořilem.

- Pro palestinské křesťany je zničení ruin starobylého byzantského chrámu jen dalším pokusem palestinských muslimských vůdců zahladit křesťanskou historii a známky jakékoliv přítomnosti křesťanů na Západním břehu a v Gaze pod palestinskou samosprávou a Hamásem. Rostoucí počet křesťanů cítí, že jsou systematicky napadáni palestinskou samosprávou a Hamásem za to, že jsou křesťané.

- Buldozery byly použity ke zničení některých chrámových artefaktů, někteří palestinští křesťané obvinili i Hamás a palestinskou samosprávu z kopírování taktiky ISIS zničit historické památky.

- „Kde jsou představitelé církví v Jeruzalémě a ve světě? ... Kde jsou Vatikán a UNESCO? Kde jsou vedoucí představitelé a politici, kteří mluví, mluví, mluví o národní jednotě a zachování svatých míst? Nebo je to kolektivní spiknutí s cílem ukončit naši existenci a historii na Východě?" - Sami Khalil, křesťan z Nábulusu na Západním břehu.

- Vážná situace palestinských křesťanů mezinárodní společenství nezajímá. To proto, že ze zničení památek nemůže být obviněn Izrael. V případě, že bude současná politika vůči křesťanům pokračovat dál, přijde den, kdy v Betlémě nebudou moci zůstat žádní křesťané.

______________________________________________________________________

Palestinští křesťané jsou v pohotovosti kvůli zničení ruin starobylého byzantského chrámu, které byly nedávno objeveny v Gaza City. Jejich protestu se však nepodařilo získat pozornost mezinárodního společenství, zejména agentur OSN, jako je UNESCO, jehož úkolem je chránit světové kulturní a přírodní dědictví. Ruiny 1800 let starého chrámu byly objeveny na Palestinském náměstí, ve čtvrti Al-Daraj v Gaza City, kde Hamas plánuje postavit nákupní centrum. Nezdálo se, že by dramatický objev starožitností zanechal dojem na stavebních dělnících, kteří artefakty odstranili a pokračovali ve své práci na místě.

Je to k nevíře, ale ke zničení některých chrámových artefaktů byly použity buldozery, což vyvolalo ostrou kritiku od palestinských křesťanů, z nichž někteří neváhali obvinit i Hamás a palestinskou samosprávu z kopírování taktiky ISIS zničit historické památky. Pro palestinské křesťany je zničení ruin chrámu jen dalším pokusem palestinských muslimských vůdců zahladit křesťanskou historii a známky jakékoliv přítomnosti křesťanů na palestinských územích.

 

Hamás zničil ruiny 1800 let starého byzantského chrámu, který byl nedávno objeven v Gaza City.

Stížnosti jsou odrazem hořkosti pociťované palestinskými křesťany proti jejich lídrům na Západním břehu Jordánu a v Pásmu Gazy. Stížnosti rovněž ukazují na rostoucí pocit marginalizace a pronásledování, které mnozí křesťané cítí pod palestinskou samosprávou a Hamásem. Palestinští křesťané také vyjadřují zklamání nad nedostatkem projeveného zájmu ze strany mezinárodního společenství, včetně Vatikánu a křesťanských komunit po celém světě, v tomto případě, který považují za útok na své dědictví a svatá místa. Hamás tvrdí, že nemá prostředky k zachování starověkých ruin chrámu. Zachování křesťanské památky, říkají, by si vyžádalo miliony dolarů a stovky dělníků v době, kdy islamistické hnutí čelí finanční krizi kvůli probíhající „blokádě" Pásma Gazy.

Palestinská samospráva prohlašuje, že když nemá Pásmo Gazy pod kontrolou, tak za zničení památek nenese zodpovědnost. Nicméně vedení palestinské samosprávy na Západním břehu veřejně nevystoupilo proti demolici. Je to stejná palestinská samospráva, která podporuje „intifádu pomocí nožů a automobilů" proti židům „znesvěcujícím" mešitu Al-Aqsa v Jeruzalémě návštěvami Chrámové hory pod policejní ochranou. Pokud je palestinská samospráva znepokojena, tak návštěvy židů na Chrámové hoře považuje za mnohem nebezpečnější než demolici významných křesťanských míst v Pásmu Gazy. Namísto odsouzení akce Hamásu vydala palestinská oficiální tisková agentura Wafa zprávu citující palestinské archeology a historiky pobouřené zničením křesťanské památky.

Jeden z vedoucích představitelů křesťanské komunity na Západním břehu, otec Ibrahim Nairouz, napsal premiérovi palestinské samosprávy Rami Hamdallahovi rozzlobený dopis stěžující si na úmyslné špatné zacházení s ruinami chrámu v Pásmu Gazy. Otec Nairouz napsal: „Řešili byste tento případ stejně, pokud by se jednalo o ruiny mešity nebo synagogy?“

Také oznámil svoje rozhodnutí bojkotovat cestu palestinského premiéra do Betléma a Hebronu na protest proti zničení ruin chrámu v Pásmu Gazy. K protestu otce Nairouze se připojilo mnoho rozzlobených palestinských křesťanů – a několik muslimů – kteří vyjádřili svůj odpor ke zničení památky. Sami Khalil, křesťan z města Nábulusu na Západním břehu, napsal: „Myslím, že mlčení již přerůstá do fáze potměšilosti. Ale otázkou je, kde jsou umělci žádající zachování našeho křesťanského dědictví? Kde jsou představitelé církví v Jeruzalémě a ve světě? Kde jsou biskupové? Kde je Vatikán a UNESCO? Kde jsou vedoucí představitelé a politici, kteří mluví, mluví, mluví o národní jednotě a zachování svatých míst? Nebo je to kolektivní spiknutí s cílem ukončit naši existenci a historii na Východě?"

Jiný křesťan, Anton Kamil Nasser, to komentoval: „Ať už to byl chrám nebo něco jiného, toto je forma duševního terorismu a zaostalosti." Abdulláh Kamal, zaměstnanec Univerzity Al-Quds v Jeruzalémě, řekl: „Bohužel, mlčení nad zničením tohoto dědictví a historické památky v naší zemi se rovná zločinu." Křesťanská žena z východního Jeruzaléma řekla: „Hanba nám. Pokud by k tomu došlo pod samosprávou židů, změnili by tuto památku na muzeum." Ano, pro křesťanskou menšinu není pod palestinskou samosprávou a Hamásem všechno v pořádku.

Není tajemstvím, že rostoucí počet křesťanů na Západním břehu a v Pásmu Gazy cítí, že jsou systematicky napadáni palestinskou samosprávou a Hamásem za to, že jsou křesťané. Devastace starověkého byzantského chrámu v Gaze je jen jeden příklad neúcty, s níž palestinská samospráva a Hamás jednají se svými křesťanskými obyvateli. V dalším incidentu, který minulý týden rozzuřil křesťany, byl policií palestinské samosprávy zatčen prominentní křesťanský betlémský podnikatel, 60-letý Raja Elias Freij.

Palestinská samospráva tvrdí, že Freij byl zatčen za vyhrožování obchodníkovi z Betléma - on, jeho rodina a mnoho dalších křesťanů útok důrazně popírají. Několik křesťanů uspořádalo minulý víkend protest na náměstí Manger v Betlémě, aby požadovali propuštění Freije, a obvinili palestinskou samosprávu z jeho náboženské diskriminace.

Vážná situace palestinských křesťanů mezinárodní společenství nezajímá. To proto, že ze zničení památek nemůže být obviněn Izrael. V případě, že bude současná politika vůči křesťanům pokračovat dál, přijde den, kdy v Betlémě nebudou moci zůstat žádní křesťané, a poutníci navštěvující město si budou muset přivést vlastní kněze k vykonávání modliteb.

Khaled Abu Toameh, oceněný novinář, se sídlem v Jeruzalémě.

 

Česká verze webu Gatestone Institute.

Blog Josefa Zbořila.

Autor: Libor Popovský | pondělí 5.12.2016 18:21 | karma článku: 30,55 | přečteno: 837x