O čem sním já.

Jel jsem po delší době po dálnici D1 z Čech na Moravu a zpět, a tak mé pozornosti neunikl billboard ANO 2011… Krátká úvaha na téma rychlovlak z Prahy do Brna.

Z Prahy do Brna za 40 minut. Pojďme se na to podívat realisticky selským rozumem.

Ze stanice Praha - Vršovice je to po železnici do stanice Brno hlavní nádraží 264 km. (1, 2) Ze stanice Praha hlavní nádraží je to do Brna o kousek blíže. Abych vlakem urazil vzdálenost 264 km za 40 minut, tak by vlak musel jet rychlostí 396 km / hod. Pro zjednodušení neuvažuji rozjíždění vlaku a jeho zpomalování, ani to, že vlak nejede stále konstantní rychlostí. Při zkrácení vzdálenosti na 200 km by rychlost vlaku musela být 300 km / hod.

Existují 2 základní přístupy ke stavbě rychlovlaků. První levnější přístup spočívá v provozování rychlovlaku na stejných kolejích, na jakých se provozují běžné vlaky. Druhý dražší přístup spočívá ve vybudování koridoru sloužícího výhradně pro rychlovlak.

Z vypočtené rychlosti 396 km / hod. je zřejmé, že by se v tomto případě muselo jednat o rychlovlak provozovaný ve speciálním samostatném koridoru. Náklady na vybudování a provozování rychlovlaku tohoto typu by byly tak vysoké, že můžeme s jistotou říci, že cena za jízdu tímto rychlovlakem z Prahy do Brna by byla tak vysoká, že by s ním jezdilo jen velmi málo cestujících.  (3) Rychlovlak by rozhodně nebyl rentabilní… Pokud by jízdné bylo výhodné, tak by provoz musel být dotován z jiných zdrojů.

Billboard chápu jako reklamu na projekt Chceme lepší Česko, přesto mě Andrej Babiš zklamal tím, že se pod takovou myšlenku „podepsal“.  Vždyť stačí jen obyčejný selský rozum a chvilka počítání, aby každý jen trochu inteligentní člověk dospěl k závěru, že je to hloupost.

Děsí mě představa, že by Andrej Babiš myslel tento „svůj“ sen vážně. Tunel Blanka by byl velmi rychle zapomenut… Co myslíte – podporoval by Andrej Babiš něco takového, pokud by to měl zaplatit a provozovat ze svého? Jedná se podle mě o čistý populismus, Andrej Babiš je prostě již klasický politik...

O čem tedy sním já? Sním o tom, že naši politici dostanou rozum a přestanou nás „krmit“ takovými nesmysly. Jako sen je to sice dobrý, ale jen do okamžiku, než se nad tím člověk realisticky zamyslí. Chraň nás pánbůh před splněním takového snu. Uvědomuji si však, že tento můj sen je stejně realistický jako plán na cestu rychlovlakem z Prahy do Brna za 40 minut.

 

Poznámky

(1) Vzdušná vzdálenost mezi Prahou a Brnem je 184,55 km. Vzdálenost po silnici je 205,56 km.

(2) V odkazu jsou uvedeny vzdálenosti pouze mezi nákladovými nádražími a stanice Praha hl. nádraží je určena pouze pro osobní dopravu.

(3) Zde v článku z prosince 2015 se uvádí cena za výstavbu 1 km tratě v Německu 615 000 000 Kč. To dělá u trasy dlouhé 200 km celkové náklady 123 miliard Kč.

Autor: Libor Popovský | čtvrtek 4.5.2017 9:10 | karma článku: 17,80 | přečteno: 601x