- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nezaměstnanost mladých lidí do 25 let je způsobena zejména třemi faktory:
- vzdělání (bohužel systém školství je nastaven spíše na kvantitu posluchačů než na kvalitu a potřeby trhu práce; orientace je spíše na obecné a humanitní obory a chybí užší specializace a orientace na obory, které jsou na trhu práce nedostatek)
- konkurence na trhu práce (konkurence zkušenějších čerstvě propuštěných pracovníků znevýhodnila především nejmladší uchazeče o zaměstnání, zejména čerství absolventi škol nyní hledají práci výrazně obtížněji a déle, protože jim chybí požadovaná praxe; díky ekonomické krizi se zaměstnavatelé naučili využívat pracovní síly efektivněji nebo někdy své zaměstnance přetěžují /po přijetí úsporných opatření/ a nepotřebují nabírat tolik nových zaměstnanců)
- mylná očekávání (očekávání absolventů se nesetkávají s realitou a mnohdy se musí uspokojit se zaměstnáním /pokud jej najdou/, které je mimo jejich obor vzdělání, ale i mimo jejich představy).
Samozřejmě, že si Evropská unie uvědomuje některé významné problémy – nezaměstnanost, špatná fiskální politika, stárnutí populace, nekoordinovaná a nejednotná imigrační a migrační politika apod. Vznikají proto na půdě některých orgánů EU různé projekty a programy, které mají za úkol najít příčiny potíží a najít vhodná řešení, vše ve vzájemném dialogu.
Jedním z těchto počinů je iniciativa Evropského parlamentu nesoucí název ReACT. Jde v podstatě o pět interaktivních konferencí, které se orientují na sdružení významných osob z oblasti politiky, ekonomiky, výzkumu a kultury, které by měly společně diskutovat na výše uvedená témata a pokud možno i nalézt řešení. Odrazovým můstkem by jim měla být určitá platforma umožňující výměnu zkušeností, nápadů a rozvíjení diskuse. Měl by to být základní kámen, nové zázemí, pro nalézání řešení, která by uzdravila a posílila Evropu.
Další iniciativou Evropského parlamentu je Agora občanů (v Bruselu ve dnech 6. - 8. listopadu 2013, se setkalo 54 mladých lidí z celé Evropy). Agora občanů představuje spojnici mezi Evropským parlamentem a evropskou občanskou společností. Jde o další diskusní platformu, která má více sblížit občany EU s Evropskými institucemi. Agora poskytuje prostor pro otevřenou diskusi s cílem dosáhnout konsenzu nebo zjistit názorové rozdíly v občanské společnosti, pokud jde o kroky, které je nutno podniknout k řešení problémů, před něž bude Evropa v budoucnu postavena. Závěry Agory jsou v podobě, v jaké je navrhnou zástupci občanské společnosti, budou postoupeny evropským a vnitrostátním orgánům a zúčastněnými stranami jsou dále šířeny.
Jak je vidět, tak naši zástupci v některých orgánech EU již pochopili, že komunikační kanál mezi nimi a obyčejnými občany je propastný a nyní se snaží stavět spojovací mosty, které by eliminovali vzájemné odcizení. EU a její instituce jsou mnohdy vnímány jako jeden velký byrokratický moloch, jež (zjednodušeně řečeno) život pouze ztěžují, a to mnohdy právními předpisy, které jsou odtrženy od reality a skutečných potřeb obyvatelstva.
Řešením výše uvedené nezaměstnanosti mladých lidí (absolventů) dnes vidím za sebe zejména v možnosti zaměřit úsilí států EU nikoli pouze na kvantitu vzdělaných, ale i na kvalitu s ohledem na potřeby trhu práce. V současnosti jsou SS a VŠ primárně motivovány pouze finančně, tj. počtem uchazečů. Pozornost by se tedy měla zaměřit spíše na strukturu pracovního trhu, jeho potřeby a měla by se zvýšit míra vzájemné komunikace a pomoci mezi soukromým a veřejným sektorem (budoucí zaměstnavatelé) se vzdělávajícími instituty. Současně by se měl vytvořit systém různých podpor (nejenom finančních) pro soukromé firmy a SŠ-VŠ, které by akcelerovaly motivaci soustředit se na vzájemné potřeby a tím na trh práce a ekonomiku. Je také nutné motivovat budoucí absolventy, aby se proaktivně seznamovali s potřebami a strukturou trhu práce, více vyhledávali při studiu možnosti práce v oboru. SS a VŠ by se měly více soustředit na propojení některých studijních oborů s praxí (možná finanční podpora ze zdrojů EU) a tím lépe odborně připravit studenty.
Další články autora |
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....