Podnikání na internetu - jak zdárně rozjet projekt

Podařilo se Vám zařadit se mezi pár desítek nebo stovek lidí, které osvítilo vesmírné fluidum a byl Vám vnuknut geniální nápad? 

            Věnovali jste a věnujete enormní čas a nemalé finanční prostředky vývoji a rozvoji Vaši jedinečné myšlenky? Rozhodli jsme se právě svůj nápad uvést do praxe? Tedy, jste právě v situaci, kdy nemáte klientelu, nemáte příjem, ale máte předpoklad business plánu a pevné odhodlání... 

            Blahopřeji k nápadu. Ale faktem je, že nemáte vůbec nic. Co potřebujete proto, aby  se stal z nápadu úspěšný projekt? V první řadě si řekněme, jak si změříte úspěšnost projektu. Pokud budeme vycházet z toho, že se jedná o projekt typu „běžný uživatel internetu – nabídka versus poptávka“, přicházejí do úvahy dvě kritéria. Počet uživatelů používající službu nebo profitabilita služby. V tom lepším případě, berete obojí.

            Od samotného nápadu směrem k úspěchu je moc dlouhá cesta. Protože nejsem motivátor, ušetřím si plané řeči. Uvědomte si však, že v naprosté většině případů je za úspěchem služby dlouhý vývoj – evoluce. Pouze mizivé promile případů je typu „Milionář z chatrče“.

            Tímto článkem jsem se pokusil dát dohromady základní diagram vývoje internetového projektu, tak jak to vidím já (v dobré víře, přikládám obrázek a k němu navazují následující řádky):

            1. Služba začíná nápadem nebo myšlenkou. Dubaj je zemí ropy, ČR je zase zemí eshopů a katalogů.  Nevypadáme zrovna jako země, která by vzkvétala nápady. Rozpracovanost úvodní myšlenky je však velmi důležitou etapou celého projektu, tak ji nepodceňte.

            2. Na základě myšlenky vytvoříte software. Základní rámec. Aplikaci, respektive web službu, do které bude uživatel přistupovat a provádět úkon, který mu nabízíte. V tuto chvíli vytvoříte rámec služby. Je dobré to mít promyšlené, tato část bývá finančně nejnákladnější (i když nemusí).

            3. Pokud půjdete za zákazníkem, a je jedno jakou formu oslovení vyberete, musíme mít v aplikaci nějaké data. Uvědomte si, že tato fáze se velmi podobá rčení: „Co bylo dřív? Slepice nebo vejce“. Zákazník chce vidět, jak funguje aplikace, co mu nabídne. Tedy nějaké data rozhodně potřebovat budete.

            4. Než se Vaše služba stane hitem a lidi Vám za ni začnou platit, musíte se nejdříve k lidem nějak dostat. Nejlepší a nejschůdnější cestou jsou reference. Tedy potřebujete ukázat, že službu někdo již používá a je s ní spokojen. Nejlepší je využít konkurenční páky. Tedy pokud službu nabízíte určité skupině, ukažte že jistý subjekt má díky vaši službě výhodu na trhu. Pamatujte, fáze získávání referenčních zákazníků je nejkritičtější fázi. Může se stát, že zde zdeprimován/a skončíte.

            5. | 6. Pokud se Vám podaří překročit stín Vašeho konce, s největší pravděpodobností se stanou dvě věci. Budete upravovat Váš software, protože z prvních kontaktů se zákazníkem zjistíte, že požadavky trhu jsou trochu jiné. A druhá věc znamená, že se Vám do systému dostanou první uživatelské data.

            7. | 8.  Po překročení fáze referenčních zákazníků jste na dobré cestě nastartovat obchodní spirálu. Tedy, že Vaše služba začne být žádána a tím začne vydělávat. Důležité však je, abyste si z bodu 4. vytvořili tu správnou strategii, která Vám dopomůže k úspěchu.   

            Ve svém diagramu jsem opomenul fáze typu dopadová analýza, průzkum trhu a podobně. Tato fáze do dnešního života patří. Pokud však nejste firma ani analyticky založený člověk, lze se k jakési analýze dostat ve fázi hledání referenčního zákazníka. Takto však postupujte pouze za předpokladu, že se ze svou službou chystáte do vod, kterým rozumíte a dokážete odhadnout trh. Jinak se vystavujete velkému riziku, že hodně nainvestujete a služba nebude úspěšná.

            Musíte mít strategii a vytrvalost. Bez toho to dnes nejde. Ale ani to není zaručený recept na úspěch. Vytvořte službu, ale nebojte se ji měnit a přizpůsobovat požadavkům trhu. V dynamice internet nic neporazí. Musíte se tomu přizpůsobit. Pokud vytrváte, začnete svou službu přetvářet v evoluci.  

            Pamatujte. Technologie bez obchodu, tedy bez vztahu k zákazníkovi a bez strategie, je ničím. Bill Gates měl Steve Ballmera, Steve Wozniak měl Steve Jobse a Mark Zuckerberg má/měl Sheryl Sandbergovou. Koho máte vy? Dlouhodobě udržitelnou službu na jednotlivci nepostavíte.

Držím palce ve vašem podníkání...

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vláďa Ponechal | čtvrtek 27.8.2015 10:00 | karma článku: 5,20 | přečteno: 229x
  • Další články autora

Vláďa Ponechal

VW a naše sobecké paradigmata

5.10.2015 v 10:00 | Karma: 11,80

Vláďa Ponechal

Svoboda na internetu?

20.8.2015 v 10:00 | Karma: 9,60

Vláďa Ponechal

Firma - plánování

28.5.2014 v 10:00 | Karma: 3,52