Firma - plánování

Pokud si zakládáte firmu, je nezbytné mít podnikatelský plán. Tedy, možná to není nezbytné, ale v tom případě bych tomu, kdo takovou firmu zakládá, doporučil skočit dřív než začal. Projekty typu „devadesátých let“ nebo z dob internetového boomu před rokem 2003, jsou již nenávratně pryč. Dnešní trh je striktně saturovaný a rozčleněný a investoři si dobře rozmyslí, do čeho budou nebo nebudou investovat. A to platí i o zákazníkovi.  

 

Napadá mě replika z vánoční reklamy. Tatínek, „A když to vydržíš do večera, nepapat, tak uvidíš zlatý prasátko.“ Děvčátko, „A tati a bude mít ty velký zahnutý zuby nahoru?“ Tatínek, „Musíš vydržet a budou i zuby.“ Děvčátko, „Ne,ne. Nemusím, já už ho vidím...“ Jak reklama dopadne, asi všichni víme. A stejně tak dopadne s největší pravděpodobností podnikatel nebo firma, které bude nebo chybí řádný plán.

 

Pokud chcete zvýšit své šance na úspěch, mějte plán. Pamatujte však, že plánů je velké množství. Business plán, plán rozvoje, plán investic... Záleží na požadavcích, situaci a cílech. Důležité je však, aby do sebe plány zapadaly a „dávalo to celé smysl“.

 

Například. Mike Markulla byl andělský investor začínajícího projektu Applu a byl také druhým CEO Apple computer. V začátcích investoval peníze do Steve Jobse a Steve Wozniaka. Když navštívil tyto dva nadšence, pochopil, že mají problém s osobní hygienou. Místo toho, aby je poslal se vykoupat a ostříhat, začal studovat jejich práci. Naštěstí pro pozdější Apple pochopil, že se v té rodinné garáži, děje něco velkého. A tak mimo finanční injekci vzal také kus papíru a napsal:

„Marketingová filozofie Applu:

Za prvé – empatie – intuitivní spojení s pocity zákazníka

Za druhé – ohnisko zájmu – abychom vyráběli dobré věci, musíme eliminovat všechny nedůležité možnosti.

Za třetí – vklad – znamená to, že lidé si formulují názor na určitou firmu či produkt podle signálů, které vysílá.“

 

Dnes je to úsměvné. Ale těchto pár řádku v té době stačilo na to, aby malé firmičce udala směr. Těchto pár vět však platí i dnes. Podmínky, očekávání, situace... to vše se však změnilo. A tak jednoduché to mít nebudete.

 

Pokud jste podnikatel, který zakládá firmu, udělejte si čas na to, abyste si vytvořili plán. Tento plán musí být postaven na reálných základech, na poznatcích trhu a musíte si v něm odpovídat férově. Zjistíte, že to vlastně není tak jednoduché (však přijít o peníze a zadlužit se je mnohem těžší. Pamatujte na zahnuté zuby nahoru). Jak budete postupovat v plánu, budete narážet na další otázky a neznáme. Abyste korektně dokončili, budete muset na všechny tyto otázky a neznáme odpovědět. Navázat a vytvořit jiné plány. Nechte plán přečíst své blízké, lidi kterým důvěřujete. Chtějte od nich odpovědi, otázky a opět vylepšete svůj plán. Stojí to za to. A pokud na konci budete spokojeni, budete vědět, že můžete začít podnikat. Nikdo vám nezajistí úspěch, ale nyní jste své předpoklady na úspěch mnohonásobně zvýšili.

 

Stejné to je s velkou firmou. Problém je v tom, že ve velké firmě pracují lidé, kteří nenesou odpovědnost, tak jak tomu je u malého nebo začínajícího podnikatele. Za normálních okolností se sféry rozdělují na „veřejnou správu“ a „soukromou“. Přičemž v té soukromé jsou firmy, podnikatelé... Prostě vše co patří do privátních rukou a není „státní“. Já jsem však přesvědčen, že soukromou část je potřeba rozdělit ještě na firemní nebo korporátní a podnikatelskou. Na obou stranách totiž existuje diametrálně odlišný díl spoluzodpovědnosti.

 

Plán je cosi, co firmě udává směr a co v samotném důsledku odpoví na (děkujeme pane Markullo):

Za prvé – musíte navázat vztah se zákazníkem. Musíte znát svého zákazníka a znát jeho potřeby a požadavky. Potom mu můžete nabídnout a dodat to, co požaduje. Zhodnotit svou práci.

Za druhé – musíte efektivně řídit svou firmu nebo organizaci. Musíte vědět, jaké je vaše ohnisko zájmu. Jakým způsobem co nejrychleji a nejefektivněji doručíte zákazníkovi to, co potřebuje. Pokud nebude efektivní, nebudete dodávat v takové kvalitě nebo to co byste dodávat měli.

Za třetí – pokud úspěšně splníte dva předcházející body, s největší pravděpodobností vysíláte pozitivní a správné signály. Tím svůj obchod ještě více podporujete. Je to uzavřený kruh.

 

Plánovat znamená myslet a přemýšlet. A pokud dobře plánujete, máte věci pod kontrolou, protože dokážete pracovat s riziky. V takovém případě máte šanci (nebo firma, pro kterou pracujete), vidět skutečné zlaté prasátko. Ne to štětinaté, co vás nutí nejkratší cestou prchat z lesa.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vláďa Ponechal | středa 28.5.2014 10:00 | karma článku: 3,52 | přečteno: 199x