Firemní kultura II - lidský kapitál a sociální kapitál

Clara Shih ve své knize napsala: „Jako jednotlivci máme dva zdroje osobních výhod před konkurencí: lidský kapitál a sociální kapitál. Lidský kapitál, který zahrnuje talent, intelekt, charizma a formální autoritu, je pro úspěch nezbytný, ale často jej nemůžeme přímo ovládat. Naopak sociální kapitál se odvozuje od naších vztahů.“  

 

To Clara Shih napsala ve své knize „Vydělávejte na facebooku“. Tyto věty mají velkou vypovídající hodnotu. A v zásadě je jedno, do jaké kultury jsou zasazeny. Vždy jde o to, že kultura působí na jedince a vede ho. Ale také naopak, jedinec ovlivňuje kulturu. A pokud je kultura, a to zejména ta firemní, vedená jedinci, kteří nechápou význam pojmů lidský a sociální kapitál, dopadá to smutně.

 

Je jedno, zda vedete firmu, které kultura je založena na principech hippies nebo vedete konzervativní firmu. Je jedno, zda pracujete ve firmě, kde musíte plnit obtížné čísla (takřka nesplnitelné) nebo pracujete v hackerské společnosti typu Facebook, kde máte čas na rozjímání nad nápady a čekáte až přijde ten pravý.

 

Platí, že do firmy přinesete svůj lidský kapitál. Vaši osobnost a jedinečnost. Někdo by mohl říct, že to je nekorektní přístup. Správně by se měl člověk podřídit pravidlům společnosti, pro kterou pracuje. Ale to není pravda. A pokud nastoupíte do společnosti, která od vás bude něco takového striktně očekávat, věřte, že to je smrdutá a zatuchlá stoka. Žádný živý a provoněný lesní potůček. Firma interně musí diskutovat a vybírat mezi možnostmi. Důležité je, aby ty diskuze netrvaly dlouho, a aby byl na konci diskuze pouze jeden výstup. Protože za tímto výstupem se musí jít. To je ta správná manažerská cesta, jak vést firmu. „Přátele manažeři, sedíte li v manažerském křesle, jediným zájmem, je zájem firmy. Nikoliv váš...“

 

Steve Jobs se nikdy moc lichotivě o firmě Sony nevyjadřoval. Jednou na adresu této japonské firmy poznamenal: „Sony proti Applu nemůže vyhrát bitvu.“ Proč? Z jednoduchého důvodu. Pokud uvnitř firmy bojují divize mezi sebou, spály tím obrovské množství času a energie. A výstup, který z tohoto boje vyjde bude pokaždé kompromisem. Jednou větším, podruhé menším, ale vždy to bude kompromis. Kompromis snižuje autoritu vedení, protože kompromisnímu rozhodnutí nikdo nechce ani věřit. A pokud se snižuje autorita vedení, snižuje se také efektivita celé firmy. Na druhou stranu v Applu? Tam si na hodinu sedlo pár zodpovědných hlav a rozhodlo se. A za tím, co se řeklo, za tím se také šlo.

 

Vstoupíte li do firmy, přinesete sebou svůj lidský kapitál. Svým dílkem firmu obměníte. V tu chvíli nastupuje sociální kapitál. Začnete budovat ve firmě vztahy, začnete se orientovat ve vztazích. Zjišťujete jak firma funguje a ve většině případech intuitivně začnete nabízet svůj lidský kapitál. Sociální kapitál je důležitý v tom, že obrušuje hrany vašeho lidského kapitálu. Prodáváte sami sebe skrze jiné. Pokud to takto nefunguje, tak jsou dvě možnosti. Do této firmy nepatříte, nesedí vám a je lepší to vzdát a odejít. Druhá možnost je, že firma prostě nefunguje a to je možná dobré utéct o to rychleji. Bohužel naše povaha česká nám ve většině případech doporučí zůstat. Lepší brabenec v hrsti než sokol stěhovák na střeše.

 

Jeden kamarád mě před nedávnem pobavil konstatováním: „Chovej se k lidem ve firmě slušně a to i k podřízeným. Nikdy nevíš, komu budeš příští měsíc reportovat.“

 

A co vy? Jak jste na tom vy?.. To je prosím pěkně pouze řečnická otázka.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vláďa Ponechal | středa 19.2.2014 10:00 | karma článku: 4,33 | přečteno: 189x
  • Další články autora

Vláďa Ponechal

VW a naše sobecké paradigmata

5.10.2015 v 10:00 | Karma: 11,80

Vláďa Ponechal

Svoboda na internetu?

20.8.2015 v 10:00 | Karma: 9,60

Vláďa Ponechal

Firma - plánování

28.5.2014 v 10:00 | Karma: 3,52