Palladium - přepychový bazar

Ve čtvrtek otevřelo své brány Palladium - největší obchodní komplex v centru Prahy - ohromující show, kvůli které byla odkloněna hromadná doprava. Chystáte se ho navštívit v nejbližší době, aby vám nic neuteklo? Počkáte-li, o nic nepřijdete.

Palladium - ilustrační foto

Po své dvoudenní návštěvě Chebu a Karlových Varů jsem se včera večer vrátil domů, kde už na mě čekal vzkaz od kamarádky, abych ji doprovodil do této nejnovější Mekky obchodních center. Kamarádka totiž zoufale nerada chodí po obchodech sama a žádný jiný chlap s ní tuto túru absolvovat nechce.

Její volba na doprovod tak vždy padne na mě. Zřejmě jsem mezi muži jednou z mála výjimek, kterým nevadí procházení všech možných i nemožných obchodů. Pravda, i mě se to po třech, čtyřech hodinách začíná zajídat, ale většinou je to akorát doba, kdy kamarádka začne být z nabídky zboží zklamaná.

V ten okamžik pak ještě navštíví dvě nebo tři prodejny, které se pyšní cenovkami, jež by mohly slabší náturu porazit a které jsou určeny především pro manželky multimilionářů nebo Standy Grosse.Patřičně vyděšená a zdrcená pak zatroubí k urychlenému ústupu a přesunu někam na kávičku se zákuskem.

A tak stejně jako v mnoha předchozích i budoucích případech se vydávám tentokrát na Náměstí republiky, kde máme sraz. Rychlý telefonát mě upozorňuje, kde ji mám uvnitř najít. Nacházíme se poměrně rychle a vplouváme do řeky návštěvníků, která víří po celém obchodním centru.

Kdo zná centrum Anděl nebo Flora, dokáže si představit i Palladium. Stejné značky, stejné obchody, jen podstatně větší plocha. Lidský mumraj dosahuje hranice skutečné pouti do Mekky. Většina lidí přišla tak zvaně na čumendu nebo kukačku. Prodejci si přesto mnou ruce. Jen málokdo odolá novému obchodu a když už vážil cestu, alespoň něco malého si koupí i kdyby se nakrásně ukázalo, že jde o další "lapač prachu" do domácnosti.

Samostatnou kapitolou je, pokud budete chtít použít toaletu. Člověk by řekl, že takovéto mohutné centrum musí mít přinejmenším na každé straně a patře alespoň po dvou sociálních zařízeních pro dámy a pány. Cedulky vás vedou (pozor, z každé strany orientačních cedulek je něco jiného) kolem dokola, dolů po eskalátorech, po dalších eskalátorech a opět kolem dokola zřejmě proto, abyste zapomněli na svou přirozenou potřebu a cestou ještě stačili něco koupit.

Zdařilo se a hurá zpět do víru nejvyššího božstva obchodu. Míjíte krámky, jeden za druhým a říkáte si: "hadry, hadry, hadry, O2, hadry, vodafone, hadry, hadry, proboha co to je, hadry..." a tak pořád dokola s drobnými obměnami. Uprostřed plochy určené pro korzo vám překáží stánky o rozloze dvou metrů čtverečních, kde vám v honbě za výdělkem z prodaného zboží úslužně nabízí výrobek na čištění brýlí, jinde vám zase chtějí zdarma vyleštit nehty, prostě samé potřebné věci, bez kterých jste až doposud Bůh ví jak vůbec dokázali přežít.

Konečně kamarádka zklamaná výběrem stejným jako kdekoli jinde (H&M, C&A, Kenvelo, Reserved) navštěvuje značkové prodejny o kterých nemám ani tušení, že by existovaly. Koneckonců ani ona ne. Okamžitě ji padne do oka elegantní a decentní černá kožená kabelka.

Protože jsem již absolvoval mnoho podobných pochodových cvičení vím, že v současné době musí být na každé kabelce podle prodejců a výrobců minimálně pětikilové ocvočkování, kabelka se musí zlatě blýskat a být nepraktická. Tato kabelka je podobných módních výstřelků prosta a okamžitě mne napadá, že by byla vhodná jako doplněk při návštěvě divadla, či prostě jen do společnosti.

Vcházíme tedy do butiku, kamarádka si zvědavě kabelku obhlíží. Je na ní poznat, že se jí ohromně líbí a pokud bude za rozumnou cenu, nebude váhat a koupí si ji. Bere do ruky cenovku, a ta ji z náhle se třesoucích prstů vypadává. Nedá mi to, abych se nepodíval. Černá kožená decentní a elegantní kabelka o rozměrech asi 25x35 cm není zrovna nejlacinější.

Co nejlacinější, ona je vlastně docela drahá. No, ve skutečnosti spíše předražená, ale třeba si ji někdo za těch šestnáct tisíc koupí. Jsem zvědav, kolik z těchto krámků přežije únor nebo březen příštího roku. Vím, že nájmy v těchto centrech vůbec nejsou laciné. Nyní prodejci těží z aktuálního zájmu o nové centrum a z předvánoční doby. Až ale na obyvatelstvo dolehne každoroční únorové a březnové vystřízlivění z vánočního utrácení, právě tyto krámky povětšinou nejsou schopny vysoký nájem zaplatit.

Pokud se tedy chystáte do tohoto přepychového a honosného centra s několika málem se křížícími eskalátory a zajímavým vnitřním tvarem, vězte, že obsah se podobá spíše bazaru nebo pouti kde jeden kupčík překřikuje druhého ve snaze prodat ty zaručeně nejlepší hadříky, které v klidu koupíte ve vedlejší ulici za stejnou nebo dokonce nižší cenu.

Být vámi, počkal bych, až opadne vánoční davové běsnění a v klidu vyrazil na prohlídku až v půlce ledna, kdy skončí šílenství novoročních cen. Vyrazit do Palladia teď se rovná téměř masochistickému až sebevražednému přístupu.

 

Mé nejčtenější články za posledních 14 dní:

      1. Soudit vrahy Horákové? Ano!
      2. Ze Zuzanina prdu pořádný průjem
      3. Řekni, Jirko, odkud prachy jsou
      4. Chobotnice ze 13. patra
      5. Každý může být Grossem

Všechny mé články naleznete zde.

Autor: Rudolf Polanecký | neděle 28.10.2007 20:01 | karma článku: 27,01 | přečteno: 3377x
  • Další články autora

Rudolf Polanecký

Babišův čapí problém

14.3.2016 v 10:35 | Karma: 37,12

Rudolf Polanecký

Prozření Angely Merkelové?

1.2.2016 v 11:00 | Karma: 42,14

Rudolf Polanecký

Sobotkovy maily podruhé

19.1.2016 v 9:30 | Karma: 42,89