Objektivizace hodnocení piv v naší zemi je potřebná

Snad žádná potravina či nápoj v naší zemi není předmětem tolika různých soutěží s cílem marketingově prezentovat jejich výsledky na obalu nápoje, jako je tomu v případě piva. Přesto, nebo možná proto to však k lepší orientaci konzumentů piva příliš neprospívá. Stručně řečeno – u nás téměř nenajdete pivo, které by nemělo nějakou medaili z nějaké pivní soutěže. Značná část soutěží je ale postavena na degustacích z řad laické veřejnosti, v nichž je základním, a vlastně jediným možným parametrem hodnocení individuální senzorické posouzení vlastností piva. Chuť každého člověka je ale jiná, stejně tak jako zvyk konzumovat určitou značku nebo osobní vztah ke značce či přímo k nějaké osobě z určitého pivovaru. To ale řadový spotřebitel kupující pivo pyšnící se nějakým oceněním většinou netuší.

I proto je skvělou zprávou otevření Výzkumného senzorického centra, které se uskutečnilo 15. října letošního roku v prostorách Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského (VÚPS) se specifickým zaměřením na objektivizaci senzorického hodnocení piv. Špičkové technologie tohoto centra umožňují fakticky poprvé v ČR objektivizovat subjektivní senzorická hodnocení. Umožňují to používané technologie, které dokáží zachytit i velmi malé koncentrace látek, které chuťové, vzhledové a další vlastnosti testovaných piv ovlivňují. Prostorové uspořádání centra navíc minimalizuje díky systému individuálních boxů pro hodnotitele celkem častou deformaci názorů hodnotitelů při kolektivním posuzování, při nichž silnější osobnosti přímo či nepřímo ovlivňují ostatní členy porot.

Centrum kromě toho počítá částečně s komerčním využitím svých technologií, a díky tomu v něm bude možné laické výsledky testování piv ověřovat. Lze přitom předpokládat, že piva, která získala ocenění na prestižních soutěžích, jako je České pivo nebo Zlatý pohár Pivex, obhájí svou kvalitu i v laboratořích senzorického centra – i proto, že piva na takových akcích hodnotí skuteční odborníci. Lze také doufat, že se s výsledky senzorických testů piv z VÚPS  seznámí i laické veřejnost. 

Pivovar ZUBR, který je držitelem řady ocenění ze soutěží hodnocených skutečnými odborníky, je za posledních 20 let nejoceňovanějším pivovarem v ČR. Přesto se často setkáváme s nedůvěrou, která výsledky soutěží provází, což nás vzhledem k našim nemalým úspěchům pochopitelně mrzí. Objektivizace senzorického hodnocení piv v novém centru VÚPS může však být zároveň i objektivizací výsledků soutěží a rozlišit tak i pro konzumenty piv hodnotu ocenění piv. Pevně věřím, že se tak zvýší prestiž ocenění udělovaných pivovarskými odborníky, což Pivovar ZUBR určitě podporuje.

Autor: Tomáš Pluháček | úterý 12.11.2013 9:49 | karma článku: 8,90 | přečteno: 804x