Víno nad uhlí
Thomas je kamarád, kterého znám jen pár měsíců. Mohl by být věkem spíš můj táta, ale vzhledem k tomu jakej život on žije, má mladší duši než tělo a tak si spolu dobře rozumíme. Za pár týdnů se vydá kočovat za svým řemeslem zase dál, tak jsem mu slíbil, že ho odstěhuju. Na co jiného bych byl vlastně teď lidem dobrej, když už domy nestavím. Odvést těch pár krabic co s sebou pan veterinář tahá po světě nebude až zas takovej problém. Thomasovou náplní života, která ho už drahně let žene z jednoho kontinentu na druhý, je šlechtění koní. Na otázku jaké je jeho zaměstnání, rád v žertu odpovídá, že mu majitelé stád platí hodně peněz za to, aby jim vyprodukoval koně s delšíma nohama, hustší hřívou a hnědšíma očima. Ale ono to tak nějak asi opravdu bude. Jenže teď tady jeho mise končí a za pár týdnů už zase bude z hřebců dolovat jejich sperma tisíce kilometrů odtud kdesi v Západní Austrálii.
Hunter Valley je zemědělský region v severovýchodní části Nového Jižního Walesu, který proslul i za hranicemi Austrálie produkcí kvalitního vína, zejména Cabernet Sauvignon a Chardonnay. Údolí řeky Hunter je pro lepší představu českými dimenzemi formovaného člověka něco jako Polabí, nebo Povltaví. 200 km na délku a 50 na šířku. Hlavní vinařská oblast začíná nějakých 80 km od pobřeží, takže je tu klima podstatně jiné, takové jihoevropské, každopádně se tu počasí nemění každé půl hodiny jako je tomu na pobřeží a i půda je tu víc hlinitější na rozdíl od pobřežní písčité půdy. V oblasti je asi 70 větších či menších vinařství, z nichž většina má svoji prodejnu, samozřejmě i s ochutnávkou. Stalo se oblíbenou kratochvílí městských škvarků ze Sydney či Newcastelu zajet si sem na víkend ožrat držky, a dá-li Bůh, dovést i nějaké ty zásoby domů. Upřímně řečeno, už i my jich pár prolezli, ale nijak jsme to nepřeháněli. Tahle silná vína nejsou pro každého, kdo má rád pořádnou chuť a byť jednou okusí australská „full-body“ vína, je ztracen. Paradoxem nicméně je, že vína koupená přímo ve vinařství jsou dražší než naprosto identická, koupená v Sydney v alkoholovém supermarketu. Na druhou stranu je pravda, že nic nechutná tak dobře jako víno s výhledem skrz prosklenou stěnu na lány vinic táhnoucí se z kopců do údolí, obzvláště pokud tam mají klimatizaci a venku už je 35 stupňů. To je pak teprve rána, když člověk vyleze ven!
Po cestě je potřeba překonat pár pofiderních dřevěných mostů, které bych na silnici první třídy opravdu nečekal. Ale je to aspoň malý dotek dobrodružství, kvůli kterému jsem vlastně na tenhle kontinent přijel. Má radost nezná mezí, když se pak několikrát změní špatný, leč v zásadě asfaltový povrch silnice za ryze štěrkový. To je panečku jako z filmu, pádit si to čtyřicítkou a sledovat ten ohromný oblak prachu ve zpětným zrcátku. Auto se třese jako v posledním tažení, od kol odlétají šutry a z rádia zní už jen tupé chrčení. Jsme jen 200 km od největšího města a už tu nejde naladit ani jedna rádiová stanice. Poslední čárka signálu zmizela z mobilu asi před půl hodinou. A stejně tu žijí lidé. V hluboko zaříznutých údolích jsou farmy, na kterých se hospodaří už téměř 200 let. Pro Evropana k smíchu, pro městečko Wollombi turistická atrakce č.1.
Po dvou hodinách jízdy se silnice podezřele narovná, zpevní a rozšíří tak, že by se na ni vedle sebe vešly i dva kamiony. Silnice je rovná jak když střelí a nebýt mírných kopečků nahoru a dolů, bylo by asi vidět na kilometry daleko. Silnici od zbytku světa odděluje dvacetimetrový pás buše, který se opticky snaží svoji hustotou skrýt to, co je za ním. Po pár minutách se ocitám ve sci-fi, to když má rovná silnice zatáčku, ale mě přitahuje spíš to, co je za stromy, pokud bych jel rovně. Nad stromy se totiž tyčí mohutný příhradový nosník jakéhosi jeřábu. Téměř zastavuji auto u svodidel, ale cedule NOT TRESPASSING každých deset metrů, mi říká, abych je raději nepřelézal. Po pár metrech stromy řídnou natolik, abych byl schopen zjistit co to je.
Nevěřícně hledím tváří v tvář obrovskému dobývacímu stroji, jako vystřiženému z reklamy na Mosteckou uhelnou, zabírajícímu plochu fotbalového hřiště, který stojí na dně 50, možná i víc metrů hluboké jámy. Vlastně ne, to ta silnice po které jedu je artefaktem původního terénu, měsíční krajina všude kolem je o hodně moc metrů níž, sem tam je vidět nějaké gigantická halda. Všude je ticho, nepracuje se, jsou Vánoce. Ani si nechci představovat jaký kravál tu musí být, když se všechno dá do pohybu. Po pár dalších kilometrech je jasno. Okolo obrovských hald hlušiny vyjedu na frekventovanou silnici. Povrchové doly na jedné straně, tepelné elektrárny na straně druhé. A mezi tím vším, stovky a tisíce těch ohavných symbolů industrializace známých z úvodníků komunistických magazínů – sloupy vysokého napětí. Jsou naprosto všude. Mezi nimi jako gigantická pavučina utkaná zmutovaným cyber-spiderem, napůl zvířetem napůl strojem, synem technického pokroku, který na sebe vzal podobu oblaku prachu, neustále rozprostřeným nad touhle náhorní plošinou, pnou se dráty všemi směry. V němém úžasu nad tou scenérií si matně vybavuji, že tahle měsíční krajina asi kdysi byla neproniknutelnou buší. “Čert vem stromy“, říkám si. „Ranní kafe si neuvařím a večerní telku nepustím bez elektriky. Když už to musí bejt, tak ať je to pořádně, abychom tu přírodu nemuseli jizvit ještě někde jinde.“ Spokojeně si mlasknu a zvednu oči k nebi. Dráty kam pohlédneš, dráty kam dohlédneš.
Sedíme s Kostičkou na skále nad městečkem Denman v centrální části Hunter Valley a hledíme na pole a vinohrady v údolí pod námi. Z těch nejspodnějších hlubin mé paměti vyplouvá vzpomínka na židli u okna v kuchyni mé babičky. Klekával jsem na ní, dívajíce se z okna na železniční trať vedoucí z Brna na Vlárský průsmyk. Je to víc než dvacet let a nikdy předtím se mi tahle vzpomínka nevybavila. Až teď. A mně je naprosto jasné, kde je ten vzpomínkový mechanismus uložený, když začnu bezděčně počítat vagóny vlaku-uhláku pomalu se pohybujícím středem údolí. Beztak jich bude aspoň sto. Pamatuji se, jak jsem počítával vagóny těch vlaků, byly nekonečné. Někdy bývalo těch vagónů víc, než do kolika jsem tehdy uměl napočítat. Dvě lokomotivy vpředu, jedna navíc v zadu. Stejně jako ten australský uhlák dole pode mnou. Jenomže u nás už takové vlaky nejezdí. Lidi přece už uhlím netopí! A nebo možná ano? Možná že topí a ty vlaky jezdí, jenom já už u toho okna léta na židli neklečel, abych jim spočítal vagóny, takže nevím. Jak daleko musí člověk jet, aby ji vzpomněl na něco pěkného, na co už dávno zapomněl? Aby si připomněl, co ho v životě potěšilo. Nebo těšívalo. Já sám fakt nevím. Trochu jsem se při té vzpomínce zatřásl, ale to jen tak, aby ze sebe oklepal sentiment. Otočím se na Kostičku, která taky nezúčastněně kouká do dálky. Chtěl jsem jí to říct, ale nebudu rušit to parádní ticho a atmosféru, třeba je na tom teď úplně stejně. Zahledím se zpátky do údolí a nařizuju si tuhle chvíli si pamatovat. Bude se hodit až zase půjdou věci špatným směrem a na křižovatkách osudu někdo strhá ukazatele. Bylo jich 92 a tři lokomotivy.
Výhled je tu skutečně parádní. Malé městečko se krčí uprostřed údolí, ale osamělé farmy jsou všude kolem. Škoda jen, že je odtud všude tak daleko. I když vlastně, civilizace se blíží i sem, naneštěstí v podobě o kterou nikdo nestojí. Ztělesňují ji haldy hlušiny a pára z chladících věží elektráren na obzoru, nějakých 35 kilometrů odtud. Kdysi hlubinné doly se změnily na povrchové a jejich čela jsou dnes jen pár kilometrů od prvních vinohradů. To, že je sůl nad zlato víme už dávno. Ale o tom, jestli je i víno nad uhlí nás Australané zřejmě již brzy přesvědčí.
Honza Pivec
Shark attack!

Dvakrát, velmi krátce po sobě, zaútočil žralok ve vodách Sydney Harbouru a okolí. Tyhle historky jsou sice už dva měsíce staré, ale vzhledem k tomu, že jsem dost psal do šuplíku, dočkali se zveřejnění až teď.
Honza Pivec
Když v ráji hořelo

Severní část státu Victoria je romantické místo. K pobřeží s náladovým počasím daleko, a do vyprahlého vnitrozemí ještě dál. Tam, kde se podařilo vykácením neproniknutelné buše vyrvat přírodě alespoň nějakou půdu, byla malá města a lidé hospodařili na svých farmách v údolích, jinak hodně zvlněné krajiny. Jestli tomu tak bude i nadále se teprve ukáže.
Honza Pivec
Na koně!

Stane se jednou za deset let, že někdo poblázní čechy tak, aby všeho nechali, zasedli k televizi či rádiu a chod státu se tak na chvíli zastavil. Navíc se tyhle události stávají v podstatě náhodně, jak tomu bývalo při finále mistrovství světa v hokeji v devadesátých letech, nebo v Naganu. Od Nagana to již deset let je, a pořád nic. V Austrálii se to ale děje každý rok. Auta, autobusy i vlaky se zastaví, letadla na chvíli nevzlétají ani nepřistávají, ulice se vyprázdní, děti se nerodí. Od roku 1861 až do dnes, vždy první listopadové úterý, ve tři hodiny odpoledne, dvacet milionů australanů přestane dýchat. Tedy až na těch pětadvacet maníků, kteří v té chvíli sedí na koni. Startuje Melbournský pohár.
Honza Pivec
S nábytkem za zády

Obyčejné středeční ráno ve filmovém studiu. V jednom rohu sedí za stolem zprávaři, ve druhém rohu je nachystaná aparatura pro kapelu co v dnešní ranní show vystupuje, uprostřed všeho jsou křesla pro moderátory a jejich hosty. Všude je spousta lidí, ale převahu má početná skupina mladých, hrozně důležitých holek s visačkami “Produkce“. Cítí se být pověřeny kontrolovat a řídit všechno, snad i to jak kdo nahlas dýchá. Mně a mýho parťáka si ale nikdo nevšímá, zrovna jsme přinesli nějakej nábytek a jedna z těch důležitých to odběhla kamsi ověřovat, tak tam chvilku zevlujeme.
Honza Pivec
Když jaro přichází

Procházím pečlivě nalajnovanými ulicemi naší čtvrti a vychutnávám vůni jara. Jaro má ovocnou vůni. Vůni květů ovocných stromů, vůni pylu a svěžesti. Sem tam ucítím i vůni léta. To když nemilosrdně pálící slunce derivuje z trav a bylin těžkou, dusivě omamnou vůni pryskyřic. Vůně léta je jako vůně Provence, kde sluncem vysušená tráva se spoustou bylinek vytvoří vonný opar, ze kterého v tom horku až rozbolí hlava. Svěží jarní - ovocné, i ty těžké letní vůně se tu mixují zcela nahodile podle toho, kdo má jakou předzahrádku. Touhle směsí to tedy u nás na Jižní polokouli voní, když jaro přichází.
Další články autora |
Před a po. Satelitní snímky ukazují zkázu po útocích USA na jaderná zařízení
Nové satelitní snímky ukazují následky amerického vojenského úderu, který v neděli cílil na íránská...
Tomahawky z ponorky, „drtiče bunkrů“ z B-2, zasypané vchody. Co ničilo jaderný Írán
USA zdevastovaly íránský jaderný program a jaderné ambice Teheránu jsou nyní v troskách, uvedl...
Velký fototest: Kolik stojí máslo, chleba a další zboží v Chorvatsku
Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Redakce iDNES.cz projela Chorvatsko od severu až na jeho nejjižnější konec. Prozkoumala a...
Decroix odstraňuje magisterský titul. Vzdělání z Francie je výhoda, zastal se jí Fiala
Ze stránek vlády zmizel ve středu večer titul Mgr. u jména nové ministryně spravedlnosti Evy...
Seznamte se, Chris Kebbon. Aktivista je po boku Grety Thunbergové vídán už rok a půl
Švédský fotograf a kameraman Christofer Kebbon (22) upoutal pozornost médií díky tomu, kolik času...
Politický proces, říká ve Sněmovně Babiš. Kvůli Čapímu hnízdu nikdy neodstoupí
Přímý přenos Poslanci se sešli poprvé po hlasování o nedůvěře vládě. Na programu má Sněmovna zavedení jednotného...
Historický den pro alianci. NATO musí navýšit i výrobu, míní Rutte
Kromě závazku na zvýšení výdajů na obranu považuje generální tajemník NATO Mark Rutte za zásadní...
Kriminalisté promluví k případu skupiny, která měla chystat teroristický útok v Česku
Přímý přenos Národní centrála proti terorismu, extremismu a kybernetické kriminalitě (NCTEKK) a Bezpečnostní...
Rychlostí 150 km/h pojedou řidiči po D3 už na podzim. Naženou asi tři minuty
Na podzim začne na padesátikilometrové trase dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi platit...

Jak vlhčené ubrousky Babydream z drogerie ROSSMANN zvládají každodenní výzvy?
Máte pocit, že během dne nemáte čas se ani nadechnout, natož si pořádně umýt ruce nebo osvěžit obličej? My to známe. Vlhčené ubrousky Babydream na...
- Počet článků 13
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1250x