- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Podobně i americký psychoterapeut M. Scott-Peck, píše v knize „Nevyšlapanou cestou“ o případech těžkých depresí a neuróz, jejichž příčinou byl obraz zlovolného Boha. K tomu, jak takový obraz vzniká, píše na základě své dlouholeté praxe toto: „Základní složkou naší kultury je naše vlastní rodina a její kultura, v níž vyrůstáme a v níž jsou „vůdčími osobnostmi“ naši rodiče. Největší roli ovšem nehraje to, co nám rodiče o Bohu a podstatě světa říkají, ale to, co dělají – jak se chovají jeden k druhému, k našim sourozencům, ale především k nám samotným... Větší vliv než slova rodičů mají na vznik světonázoru jejich skutky, jimiž utvářejí ten jedinečný a neopakovatelný svět kolem nás. ´Připouštím, že mám tuhletu představu vraždícího Boha´, řekl jeden z jeho pacientů´ale kde jsem k ní přišel? Rodiče určitě v Boha věřili – taky o tom od rána do večera mluvili – ale jejich Bůh byl láskyplný. Říkali stále - Ježíš nás miluje´“... Když se ho ale Scott-Peck zeptal, jestli bylo jeho dětství šťastné, ukázalo se, že jeho rodiče znali jediný výchovný prostředek – výprask: „Div ze mě nevymlátili duši. Neexistovalo nic, za co bych si nezasloužil výprask. Kam nechodí rákoska, tam chodí výprask. Jeden výprask denně udělá z dítěte správného křesťánka.“
Tento pacient nebyl jediný, kdo uvěřil v existenci „nestvůrného boha“ na základě kruté zkušenosti z dětství. Lidí s takovou zkušeností bývá, vzhledem k neblahým rodinným poměrům a výchovně selhávajícím rodičům, velmi mnoho. Nemusí jít vždy o fyzické násilí. Spoustě lidí byl Bůh v dětství rodiči nebo v církvi představován jako permanentní dozorce a pozorovatel, který sleduje všechny jejich činy a myšlenky, aby je zaznamenal do své velké knihy jejich hříchů, která je nakonec přivede do zatracení. Tak se v dítěti vytváří pocit zavrženosti a neschopnosti před tímto Božím soudem obstát. Většinou však šlo o selhání rodičů, kteří takovým způsobem kompenzovali svou neschopnost při výchově dětí. Bůh byl prodlouženou rukou trestajícího otce.
Scott-Peck píše: „Naše první (a bohužel často jediná) představa o povaze Boha je pouhou extrapolací povah našich rodičů, prostou směsicí vlastností otce a matky, nebo jejich náhradníků. Jestliže máme milující a odpouštějící rodiče, budeme nejsíše věřit v milujícího a odpouštějícího Boha a svět se nám bude v dospělosti zdát docela přátelský, podobný mikrokosmu našeho dětství. Naopak ty děti, které měly přísné a krutě trestající rodiče, nejspíš vyrostou s představou přísného, krutě trestajícího a hrozivého boha. Jestliže se o nás rodiče nestarali (nebo vyrůstali v ústavech a nepoznali osobní rodičovskou lásku – pozn. MP), je pravděpodobné, že nám podobně chladný a bezcitný bude připadat celý vesmír.“
V této souvislosti – zvláště s přihlédnutím k tomu, že se jedná o výsledky zkoumání moderní psychoterapie – není bez zajímavosti poznámka starozákonního badatele Jana Hellera o duchovním významu přikázání Desatera „Cti otce svého i matku svou“. Rodiče podle něj nesou zodpovědnost za to, aby svým dětem zprostředkovali pravý obraz Boha: „Otec i matka v biblickém smyslu nejsou jen tělesní rodiče, nýbrž i ti, v nichž se dítě poprvé setkává s Božím slovem. Teprve splněním svého úkolu stát se dítěti Božím svědkem se mu jeho rodiče stávají „otcem a matkou“ v plném biblickém smyslu, těmi, skrze které se naplňuje věčné otcovství Boží“.
Poznámka: V příštím článku na toto téma napíšu o možnostech terapie této neurózy (podle A. Grüna)
Další články autora |
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč