O náboženském i jiném pokrytectví
„A ještě bych řekl, že v Polsku platí nějaký postoj, který bych srovnal s chováním Čechoslováků za totality. Hodně lidí vnitřně nepodporovalo komunismus, ale vstoupilo do strany, protože byli toho názoru, že „život se má prožít." Často toho člověka nikdo nenutil, aby do strany vstoupil, ale on to přesto udělal; a to samé máme dnes v Polsku. Nejedná se ovšem o politickou stranu, ale o katolickou církev. Velké množství Poláků jsou nevěřící, ale chodí do kostela, křtí děti a mají svatbu v kostele a tak dále. Zároveň se chovají jako liberální ateisté. Používají prezervativy a modlí se jen naoko. Já tomu říkám tlak vzoru. Nejde o to, že by jim například maminka říkala: „Musíš jít do kostela!" Tlačí na ně společnost. Člověk cítí, že se tak musí chovat a předstírá, že je katolík. To je to pokrytectví, které se mi na Polsku nelíbí.Sám mám ve svém životě takovou epizodu. Jako nevěřící jsem šel za kmotra syna mých známých, kteří mě o to poprosili. Z pošetilosti jsem jim vyhověl. Adina Mandlová nazvala svou autobiografii „Dneska už se tomu směju". Já se tomu už také dneska směju, ale tento jev v Polsku existuje“.
Když se nad tímto jevem zamyslím, musím přiznat, že je zřejmě velmi rozšířený – a byl takto rozšířený po celou dobu v historii, po kterou znamenalo navštěvování bohoslužeb zachovávání dekora, správného, společensky přijatelného chování. Pokud je pro zachování určitého společenského statusu v dané společnosti nevyhnutelné konat nějaké rituály – ať už jsou náboženské povahy, nebo jakékoli jiné, většina lidí se této nezbytnosti přizpůsobí. Často jen naoko, aby se neřeklo, plní požadavky společnosti, a svoje skutečné mínění si nechává pro sebe. Pokud se jedná o zmiňované náboženské pokrytectví mnoha Poláků, sám za sebe dávám přednost situaci u nás, kdy být křesťanem neznamená žádnou společenskou výhodu, spíše naopak. V takové situaci se ukáže, kdo to s vírou myslí vážně. Jsem samozřejmě vděčný za to, že pro aktivní víru není nikdo pronásledován státními orgány, jako za vlády jedné strany, ale pokládám situaci u nás za prospěšnější pro evangelium, než je-li víra pouze formální a je pouze vstupenkou do přijatelné „politicky korektní“ společnosti.
Poláky jednou z velmi vysmívaných vlastností Čechů je absence statečných postojů, zejména ve vypjatých okamžicích národních dějin. Co způsobilo tento český defétizmus, tuto ochotu přizpůsobit se? I to je vlastně forma přetvářky. A kde je vlastně původ té náboženské vlažnosti Čechů? Jsou příslušníci našeho národa skutečně tak zarytí bezvěrci, jak se to jeví podle nízké návštěvnosti církevních zařízení? Hodně jsem o tom přemýšlel – i v souvislosti s pojmem „víra v něco“ – „něcizmus“, který razí Tomáš Halík. Když zkoumám historické příčiny tohoto fenoménu, znovu a znovu se musím vracet docela daleko do české historie. Jsem totiž přesvědčený, že tím historickým předělem, který způsobil obecně rozšířenou malou osobní odvahu a nechuť Čechů k náboženství a zvláště k církvi, nemá původ jen ve vymývání mozků za vlády komunistů, i když mnoho zlého bylo tehdy rozseto. Jsem přesvědčen, že je spojen s mnohem dřívějšími událostmi - tragédií našeho národa po prohrané bitvě na Bílé Hoře a s následnou protireformací, znamenající totální rekatolizaci českého národa. Málokdo (a nejméně čeští monarchisté, kteří tak podlézají Habsburkům), si je dnes vědom, jaké utrpení obyvatelstvu Českého království způsobila rekatolizace a hrůzy třicetileté války.
Jen několik suchých čísel: před Bílou Horou bylo nejméně 70% (podle některých údajů až 90%) obyvatel Čech nekatolického vyznání. Mezi nimi byla většina vzdělaných lidí, měšťanů, velká část šlechty, vynikající, především českobratrské (ale v německy mluvících oblastech i luteránské) školství, navíc v této pohnuté době byla vyznavačská Jednota Bratrská vedená jedním z největších géniů soudobé Evropy – Janem Ámosem Komenským. Ti, kdo se nechtěli podřídit diktátu Habsburků, museli odejít – a s nimi odešel výkvět národa. Vlivem emigrace, válečných událostí, morů a dalších neblahých věcí zbylo po Třicetileté válce v Českém království jen asi 20% původní populace. Některá dříve kvetoucí města byla zcela vylidněna (např. Jáchymov, v 16. století jedno z největších měst království, opustila prakticky veškerá populace poté, co do města přišli jezuité a jako argument pro přesvědčení zdejších luteránů si vzali žoldnéřské vojsko, které utábořili ve městě). Rovněž celé venkovské oblasti byly prakticky opuštěné a musely být znovu osidlovány – většinou německými imigranty (např. Mělnicko). Majetky české šlechty zabrala jako odměnu za „věrnost“ Habsburkům šlechta přišlá z Itálie, Německa, Rakouska, Španělska i jiných zemí. Český národ se ocitl na hranici své fyzické existence. Snad je z uvedeného zřejmé, že za těchto okolností převládl v národě, zbaveném většiny elit názor, že je důležitější přizpůsobit se a prostě nějak přežít... a počkat, až se poměry zlepší. Přesto jsem přesvědčen, že tato zkušenost všudypřítomného teroru, trvajícího 150 let měla devastující účinek na myšlení českého člověka, a své zhoubné ovoce nese dodnes. Tehdy v roce 1620 katolictví v Čechách triumfovalo, ale za jakou cenu? Lidé se přizpůsobili a své skutečné názory tajili – ale v jejich případě šlo opravdu o život. Ani za těchto okolností však neměli pokoj – zvláště jezuité neustále slídili a snažili se přistihnout někoho při takovém „zločinu“, jako bylo čtení české bible, nebo zpívání písní z bratrských kancionálů.
V této souvislost stojí za to připomenout „Incident ze Vsetínska“: V horách okolo Vsetína se, navzdory nesmírnému útlaku a pronásledování, vytvořila nebývale silná tajná organizační struktura evangelických církví – Jednoty Bratrské a luteránů. Jezuité již v polovině 18. století prohlašovali, že se jim podařilo „kacíře“ zcela vymýtit, netušili ale, co je v roce 1777 čeká za šok. Tehdy totiž tři z nich rozhodli ulovit podle svého mínění poslední skryté evangelíky a vyhlásili jakýsi podvodný patent, že poddaní se mohou beztrestně přiznat ke své víře, a že už nebudou muset platit desátky. Zpráva se rychle roznesla a k jiné než katolické víře se přihlásilo na 15.000 lidí, mezi nimi i většina tehdejší vsetínské městské rady. Následovaly kruté represe (včetně napadení vojskem) vůči „odpadlíkům“ (tj. tajným evangelíkům) a městská rada byla doplněna katolíky. Skrytá církev české reformace však už nemínila trpně čekat a tak vyvrcholením jejích aktivit bylo předání petice 36 obcí Josefu II, který Vsetín 28.4. 1780 navštívil. Na vydání Tolerančního patentu, k němuž se potom Josef II odhodlal, tak mají kromě statečných občanů dvou brněnských panství podíl i obyvatelé Vsetína a okolí. (podrobné vylíčení této historie viz: prlov.webpark.cz/historie.doc ). Tyto události také mimo jiné ukazují, že alespoň někteří Češi v minulosti dokázali být stateční... Nicméně, jejich důvěra k církvi, zejména katolické byla hluboce otřesena a raději své hlavní cíle směřovali k obrození národnímu, v němž naši předci zřejmě viděli možnost, jak dokázat, že i náš národ může zaujmout důstojné místo mezi národy světa (být tou malou hvězdou, „kol které ty velké se točí“). Nábožensky již od konce 19. století vlažní poměrně snadno pak podlehli lákadlu komunistického „ráje na dohled“... Po této fatální chybě nevěří teď Češi ničemu.
Vrátíme-li se k Polákům: Ani tam na počátku 17. století nebyla nějaká početní převaha katolíků nad protestanty. J.A.Komenský nalezl, jak známo, bezpečný azyl v polské Toruni. K postupnému přibývání katolíků v Polsku nedošlo násilným obracením na víru, ale spíše proto, že katolická církev v Polsku se stala velmi nacionalistickou a naplno se angažovala v boji Poláků za samostatnost. Poláci tedy mohli ztotožnit po tragickém „trojím dělení Polska“ svůj národností odboj s rezistencí církve vůči cizí nadvládě (to je zvlášť důležité, když si uvědomíme, že Polsko bylo rozděleno mezi pravoslavné Rusko, luteránské Prusko a jen malá část – Krakovsko a Halič – připadla katolickému Rakousku). Protože tedy katolická církev v trpícím rozděleném Polsku, na rozdíl od Čech, souzněla s národními zájmy, získala si většinu polského národa.
Když se zamyslíme ještě jednou nad pokrytectvím ve světle Bible, je třeba otevřeně říci, že se jedná snad o nejvíce odsuzovaný postoj lidského srdce. Ježíš ochotně přijímá celníky, prostitutky, zloděje i všechny další lidi na okraji společnosti, kteří k němu přicházejí s pokorným srdcem a touhou se napravit, ale nachází pouze ta nejtvrdší slova („plemeno zmijí“... „děti ďáblovi“) pro pokrytce, především ty náboženské. Lidé, kteří byli ve vlastních očích spravedliví, byli také jeho největšími protivníky a usilovali o jeho smrt.
Martin Pinc
Na hrabalovské téma
Níže uvedený text, který zde zřejmě poprvé a velmi opožděně publikuji u příležitosti stého výročí narození Bohumila Hrabala, je dílem mého slovutného tchána, středoškolského profesora českého jazyka a literatury, pana Miloše Hoznauera. Ve zkratce ukazuje klikatou cestu, po které putovala naše literatura v poválečné době.
Martin Pinc
Česká vláda a juvenilní justice
Naše masmédia se tak jako vždy i v nedávných dnech široce zajímala o mnohotvárný život v naší zemi - všechna významná média (televize, noviny, internetové portály) například výborně zpravodajsky pokryla masovou demonstraci (3 osob) proti presidentu Zemanovi v Ostrově v Karlovarském kraji. Proto není divu, že jim občas unikají tak nepodstatné otázky, jako je reálná hrozba likvidace rodin prostřednictvím všemocné "juvenilní justice". Naproti tomu na nedávném zasedání naší vlády byl s velkou pozorností projednáván dopis, zaslaný sdružením "Slovanská kulturní tradice" (podpořený dalšími organizacemi a jednotlivci) a z reakce vlády je zřejmé, že jí tato otázka a její dopady na naši společnost není lhostejná - viz přiložená odpověď.
Martin Pinc
Otcové na odstřel?
Chování dětí a mladých lidí se v dnešní době vymyká tomu, co se dříve pokládalo za normální. Berou drogy, mají sklony k násilí, nedokážou navázat trvalé vztahy a v životě jim chybí perpektiva. Mezi odborníky se stále více prosazuje názor, že příčinou tohoto problému je do značné míry nepřítomnost otce v rodinách – ať už fyzická, nebo emocionální. Výchova dětí není jen úloha ženy, jak se to dnes často předkládá, a otec má v rodině mnohem vyšší poslání, než jen zabezpečovat příjmy a řešit technické problémy v domácnosti. Tak dlouho byla moderními „vychovateli“ propagována „bezkonfliktní výchova“, tak dlouho vykřikovali, že máme děti nechat, ať si dělají, co chtějí, že jejich neposlušnost je „žádoucí způsob, jak mohou nalézt sebe sama“, až jsou dnešní rodiče, a zvláště otcové bezmocní: Autorita se stala něčím zakázaným – otec má být kamarádem svých dětí, tím, který jim se podbízí, stal se „měkkým“ a beztvárným.
Martin Pinc
Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?
Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.
Martin Pinc
Demonstrace v Paříži proti homo-sňatkům
Za okázalého nezájmu našich mainstreamových médií probíhají už několik měsíců ve Francii protestní demonstrace proti homo-sňatkům a adopci dětí homosexuály. Pokud se nějaká informace vypíchne, pak je to sdělení, že prý „tvrdé jádro demonstrantů“ tvoří ultrakonzervativní „homofóbové“, kteří prý měli hodinu po skončení demonstrace zaútočit na sídlo socialistické strany a skandovali výzvy za odstoupení prezidenta Hollanda.
Další články autora |
Pohřešoval se profesor psychologie Ptáček, policie ho našla mrtvého
Ve věku 48 let zemřel známý psycholog Radek Ptáček. Od neděle se pohřešoval, policie po něm...
Americké váhání končí. Ukrajina dostane zbraň pro údery v hloubi Ruska
Premium Nejméně 245 vojenských cílů na území Ruska by mohla ukrajinská armáda zničit, pokud by jí k tomu...
Zelená fasáda olomouckého unikátu Green Wall ve vedru zvadla, rostliny uschly
V roce 2022 vzbudila fasáda moderního nízkoenergetického bytového domu v Tomkově ulici v Olomouci...
Češi se zbavují chat z covidového boomu. Ale kdo chce prodat, musí slevit
Premium Prodám chatu v chatové osadě, 49 metrů čtverečních, na pronajatém pozemku 481 metrů, před...
Volili jste Pavla? Pak mě neškolte! říká Konečná. Extremistu vidí v Řeporyjích
Do krajských a senátních voleb jde její strana s cílem bojovat proti vládě. Kromě nadcházejících...
Inscenace v Buči, bloger Navalnyj. Kreml přepisuje Wikipedii k obrazu svému
Premium „Válka je mír“ a „Nevědomost je síla“ – dvě hlavní hesla prosazovaná v totalitní zemi podle...
Buran v Downing Street. S Oasis se vrací sen, že Británie bude cool
Seriál Švihlé účesy, chování buranů a nestydatě předražené lístky. Přesto Británie z ohlášeného návratu...
Co e-shop, to aplikace. Češi už na webu nakupují hlavně z telefonu
Premium Do internetových obchodů se Češi vydávají už primárně přes mobilní telefony. Ukazují to statistiky...
Botox jako lék. Pomáhá po mrtvici nebo úrazech, ke každému se však nedostane
Premium V potravinách či jako chemická zbraň může botulotoxin zabít, je to nejsilnější přírodní jed. Ve...
- Počet článků 257
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2304x
Seznam rubrik
- politika
- křesťanská apologetika
- historie - fakta a mýty
- rodina a výchova
- kultura a společnost
- Osobní
- Nezařazené