Kecy?

Bullshit/kecy – těžko přeložitelný výraz z angličtiny. Budeme-li slušní, říkejme těmto výtvorům nesmysly.

Žijeme v období ideálním pro tvorbu bullshitu. Je třeba podpořit spotřebu domácností a tím strádající ekonomiku. To je ideální parketa pro agresivní marketing. Také jsme znovu ve volebních letech a oči se jistě popasou na billboardech, inzerátech a letácích.

Bullshit působí dojmem toho, čemu říkáme v potravě „junk food“, takže v této formě se chová jako „mental junk food“. Je přitažlivý, dobře se čte, vytváří návyky, bohužel ke zdravé výživě nepřispívá. Stáváme se testovacími králíky. Výroba bullshitu je řádově snazší než jeho odstraňování, šíří se zejména sociálními sítěmi virálně samospádem. Tyto výtvory jsou založeny na záměrných polopravdách, s kterými se těžko polemizuje. Každý idiot vyprodukuje snadno více bullshitu než můžete za celý život odstranit. Motivací výrobců bullshitu není pokus o vztah se čtenářem, ale pokus s jeho pomocí co nejvíce vydělat. 

Komunikace na sociálních sítích založená na čtení a šíření bullshitu vytváří komunity. Přitažlivě založené bullshity obsahují algoritmus, který podporuje kognitivní disonanci akcentující podpůrné argumenty a potlačující ty kritické. Často vytváří zdánlivý dojem, že dva jevy jsou spojeny, tedy jeden vyvolává druhý. Anekdotické pokusy spojit pomocí dat a grafů dva jevy, které spolu nemají nic společného, byly provedeny a řada čtenářů jim věří. Zkuste spojitost vývozu marmelády a rozšíření malárie na Filipínách, třeba vám vyjdou podobné grafy :-) Odhalovat takovéto hypotézy není snadné, u některých se to musíme učit. Jednoduchým pravidlem by pro nás mělo mít pochybnosti o čemkoli co na první pohled vypadá příliš dobře nebo příliš špatně, aby to mohla být pravda. Lež stejně jako bullshit nemají nic společného s pravdou. Obranou by mohly být pokusy virálně šířit odhalení bullshitu, pokud jej identifikujeme. 

Tak vzhůru za nákupy a k volebním urnám. Jen nezapomeňte myslet tím správným koncem, který nám bůh nebo příroda nadělili k myšlení :-)

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ivan Pilný | pátek 9.2.2024 7:00 | karma článku: 37,92 | přečteno: 6428x
  • Další články autora

Ivan Pilný

Obsese.

7.5.2024 v 8:00 | Karma: 0

Ivan Pilný

Elity.

25.3.2024 v 8:00 | Karma: 32,36

Ivan Pilný

Nová roční období.

12.3.2024 v 8:00 | Karma: 24,61

Ivan Pilný

Mohou být fake news inteligentní?

8.3.2024 v 8:00 | Karma: 28,26

Ivan Pilný

Akce!

2.3.2024 v 8:00 | Karma: 19,82