Osobní zodpovědnost politiků?
Stranické či skupinové zájmy bývají v parlamentu, senátu, krajských a místních zastupitelstvech prosazovány velmi intenzivně bez ohledu na to, že důsledky stojí daňové poplatníky spoustu peněz, vynaložených obvykle zcela zbytečně. Konkrétní viníky, mající na svědomí promrhané miliony či miliardy a které lze snadno dohledat, nikdy nepostihne žádný trest. Osobní zodpovědnost politiků za politická, či spíše zájmová rozhodnutí, se u nás jaksi nenosí, protože k tomu není politická vůle. Alespoň donedávna nebývala. Proč osobní odpovědnost, když se přece jednalo o veřejný zájem! A tomu má občánek věřit! Jenže lidé nejsou hlupáci, vážení politici nejrůznějších úrovní!
Následné dopady na skutečné veřejné zájmy jsou známy a projevují se tak, že v Evropě i ve světě jsme oprávněně zařazeni do skupiny zkorumpovaných států. Obvyklým zastíracím manévrem od místních a městských zastupitelstev až po parlament, bývá odvolávání se na to, že myšlenka, záměr lokální či státní, byly v dobrém úmyslu, ale bohužel toto nevyšlo, poněvadž objektivní příčiny byly velmi výrazné. A potom se často hledají řešení, která daňové poplatníky budou stát další náklady, nehledě na to, že další škody vzniklé na základě nekompetentních zájmových rozhodnutí politiků, které však nejsou okamžitě vyčíslitelné, mohou daleko větší.
Příkladem může být vybudování průmyslové zóny v Holešově. Jedním z rozhodujících impulsů pro vybudování této zóny byl zájem automobilky Hyundai, která zvažovala jako jednu z možností vybudovat zde montovnu osobních vozů. Tehdejší vedení zlínského kraje a také regionálního sdružení ODS se k tomu postavilo velice vstřícně a začalo neprodleně jednat. Zlikvidovalo se holešovské letiště, zabrala se spousta hektarů půdy nejvyšší bonity. Zajímavým je, že s výkupy pozemků pro průmyslovou zónu problémy nebyly, kdežto vybudování protipovodňových hrází například v Tlumačově uvázlo právě na výkupu pouhých šesti pozemků. V Tlumačově se ale jednalo o pouhý veřejný zájem (co jiného je ochrana majetku a životů občanů, než veřejný zájem?), kdežto v Holešově šlo zřejmě o víc. Alespoň tak by se to mohlo někomu jevit.
Ano, původní představa až dvanácti tisíc, resp. současná střízlivější představa osmi tisíc pracovních míst je pro region opravdu atraktivní. Přesto se nemohu zbavit pochybnosti, zda se nejednalo o pouhou fantasmagorii krajských politiků. I kdyby Hyundai nakonec v Holešově svou montovnu postavila, je otázkou, zda by se v tomto regionu našel potřebný počet pracovníků odpovídající profesní skladby. Touha zviditelnit se byla zřejmě příliš velká a tak se rozjelo dobrodružství realizace budoucí automobilky bez náležitých právních podkladů, kterými by automobilka byla vázána na holešovský prostor. Nicméně, začalo se stavět. Například bez náležité dopravní obslužnosti. V září 2008 poklepem základního kamene byla sice zahájena výstavba rychlostní silnice R49 v úseku z Hulína do Fryštáku, navazující na dálnici D1. Když tuto investici za velké slávy společně s hejtmanem Liborem Lukášem zahájil ministr dopravy Aleš Řebíček, tak také deklaroval připravenost státu dodržet termíny výstavby této důležité silnice. Tato deklarace spolustraníka zlínského hejtmana byla dle všeho opět jaksi na vodě. V tomto roce se nestaví, protože nejsou peníze (i tak může vypadat ministerská, či spíše spolustranická deklarace), letošním březnovým rozhodnutím ministerstva dopravy bylo dokonce zrušeno stavební povolení a není vůbec zřejmé, zda a kdy se bude pokračovat.
Zóna se začala se stavět bez dokladovatelného zájmu investorů. Takže dnes, když je proinvestováno kolem jeden a půl miliardy, hledají se investoři, přičemž do dokončení zóny mají v následujících letech být dány další stovky milionů. Z tohoto pohledu se hysterické reakce správní rady Univerzity Tomáše Bati ve věci projektu vědeckého parku v Uherském Hradišti mohou jevit v poněkud jiném světle. Proč budovat něco v Uherském Hradišti, když vše je připraveno v Holešově, říká správní rada UTB. Vzhledem k tomu, že toto hysterčení stálo hlavu dnes už bývalého rektora UTB Ignáce Hozu, nabývám dojmu, že důvody uváděné předsednictvem správní rady jsou spíše pseudodůvody.
Konkurenční projekt, kterým je technologické inovační centrum, a které má být zřízeno právě v Holešovské průmyslové zóně, podporovaný jak správní radou UTB, tak zlínským krajem, dle všeho má částečně zakrýt díru, do níž spadly peníze spotřebované na holešovské dobrodružství, a také má být reklamním štítem, který má nalákat potenciální investory.
Správní rada UTB dle všeho nepřihlíží k obsahu projektu a k tomu, co to přinese univerzitě a potažmo Uherskému Hradišti (což může být další problém), ale k tomu, aby se někteří její členové zbavili politické a potažmo i osobní zodpovědnosti za problematickou investici v Holešově. Je náhodou, že v čele správní rady stojí místopředsedkyně strany, která byla v krajském zastupitelstvu koaličním partnerem vládnoucí ODS, a tudíž o vybudování holešovské průmyslové zóny spolurozhodovala? Je náhodou, že jeden z místopředsedů správní rady je bývalý hejtman a nynější předseda regionálního sdružení ODS? Je náhodou že další místopředsedkyní je páně exhejtmanova spolustraníčka, mocná primátorka Zlína?
Není bez zajímavosti, že negativní reakce proti vědeckému parku v Uherském Hradišti se naplno projevily až v polovině února, tedy v době, kdy se rozjížděla volební kampaň. Strach z otevření otázky účelovosti více než miliardové investice v Holešově dle všeho mohl být v předvolebním klání dost silným motorem k akcím, jejichž důsledkem nakonec bylo odvolání rektora UTB. A strach pokračuje. Máme před sebou komunální volby a voliči z Holešova a okolí se budou oprávněně ptát, co jim tato monstrinvestice přinesla dobrého. Rovněž tak se budou ptát voliči z Uherského Hradiště, proč kvůli problémům s holešovskou průmyslovou zónou, za níž nese svůj díl zodpovědnosti i současný uherskohradišťský starosta, nemůže být realizován projekt, kterým Uherské Hradiště nabude na významu.
Zodpovědným politikům, zatím bez osobní zodpovědnosti, tak jde o čas, kterého mají dost málo.
M. K. Pijáček
Lucii Sulovské chcípnul pes
Publicistka týdeníku ECHO si na Facebooku povzdechla, že jim zemřel pes. Pavel Bělobrádek ji opravil, že umírají lidé, ale zvířata pojdou či uhynou. A cirkus byl na světě. Dokonce i s Miroslavem Kalouskem.
M. K. Pijáček
Bejvávalo
V ZŠ Benešov Na Karlově v rámci projektu před necelým rokem zkusili výuku osvědčeným způsobem jako za první republiky či za Rakouska. Děckám se to líbilo, rodičům též. Ani rákoska či klečení v koutě jim nebylo proti mysli.
M. K. Pijáček
Drahý otče Josefe
dostalo se mi pocty, abych se s Vámi rozloučil. Je to pro mne čest a zároveň také bolest, poněvadž další setkání s Vámi na tomto světě už nebude.
M. K. Pijáček
Tunisan o silvestrovské noci zapíchl Poláka
Zločinné řádění přistěhovalců z muslimských zemí zasáhlo už i Polsko? Jak jinak si vysvětlit, že majitel bistra, Tunisan, smrtelně zranil polského mladíka? Kdy se to stane u nás? Máme si to nechat líbit?
M. K. Pijáček
Když pojem vlast se už nenosí
V ryku antizemanovského běsnění, téměř bez povšimnutí, se v den státního svátku stalo také něco, co má k tomuto významnému datu daleko blíž, než cokoliv jiného, jakkoli mediálně vděčného.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen
Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...
Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí
Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...
Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou
Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...
Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické
Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...
ŘIDIČ/KA (VHODNÉ I PRO SENIORY) (A12607)
AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat:
120 - 120 Kč
- Počet článků 284
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2368x