- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tak krome Ciny, Ruska a KLDR se na obou stranach Pacifiku, jak jste napsal vzdy dohodnou
Pane Černý, každý kdo bude mít zájem si může pravdu na "google" vyhledat. Motor je zcela ruský(dnes), licenci si kopila firma od Rusů(dnes). "Je levný, díky tomu, že se jedná o jakousi zmenšeninu.......". Dost dobrá sranda.
Tak po pořádku, nikde jsem nenapsal, že motor není ruský, jen že vznikl v podstatě na americkou objednávku a za jejich peníze. A je naprostá pravda, že motor vznikl v podstatě zmenšením a úpravou většího, čtyřkomorového motoru RD-180, proto je tak levný, to snad není tak těžké si zjistit. Další fakt, americká licence na tento motor platí do roku 2022...co tam máte dál?
Pane Černý, mám pocit, že ve svém přízpěvku jste použil "google ", jen s vlastní úpravou. Polopravdy a lži.
Copak máte proti googlu jako zdroji informací, smím li se zeptat? Ano, použil jsem mimo jiné i google , nevím proč ne a vy máte možnost mi cokoli vyvrátit nebo dokázat lež a ony polopravdy, jen prosím do toho...
Velmoci jsou holt narady závislé na tom, s kým zrovna nepečou. Američané řeší raketové motory a Rusové zase řeší či v nedávné minulosti řešili mikroprocesory, operační systémy, vyhledávače, podporu pro Glonass ve smartphonech atd. Také chtějí mít pro jistotu všechno vlastní - a co? Nakonec je to jejich právo.
No, Ruská kosmonautika je dnes docela smutná tragédie a je jen odleskem dob minulých Zvláště teď, po dalším seškrtání peněz o víc než 30 procent.
Tempo amerického kosmického výzkumu nikdy nedohoníme, prohlásil překvapivě upřímně a chmurně ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin. Zodpovědný právě za vesmírný program.
"Pokud se ruský kosmický výzkum nezbaví byrokratů, budou Rusové pořád jen "zpovzdálí sledovat NASA, Boing a Elona Muska", řekl Rogozin s odkazem na majitele úspěšné americké soukromé aerokosmické firmy SpaceX.
Řekl to necelý měsíc poté, co si musel vyslechnout drtivou kritiku prezidenta Vladimira Putina na novém kosmodromu Vostočnyj.
Tenhle vysvětlující příspěvek jsem psal v oné diskuzi na Technetu, s dovolením ho dám i sem....
Motor RD-180 je výsledek spolupráce obou států z konce 90tých let, kdy se rusák ještě tvářil jako spolehlivý partner a je to i dnes velmi výhodný obchod pro obě strany. Vývoj motorů RD-180 byl totiž proveden přímo na americkou objednávku. Jen a pouze kvůli tomuto motoru byl založen společný podnik s názvem RD Amross, který má sídlo na Floridě. Podílníky v této firmě jsou ruský Energomaš a americký Pratt & Whitney.. Tento kontrakt byl mimochodem velkou finanční spásou pro ruskou stranu, neboť celkový objem zakázky byl okolo miliardy dolarů. RD-180 je levný díky tomu, že se jedná o jakousi zmenšeninu RD-170. Místo čtyř spalovacích komor má pouze dvě. Jeho výhodou je, že je nesrovnatelně levnější, než cokoliv stejně výkonného na trhu. Rusům se podařilo převzít naprostou většinu součástek z prověřeného motoru RD-170 a ušetřili tím astronomické finance nutné na vývoj nového motoru. A to byl také hlavní „bussines plan“ společného podniku. Američané znají každý šroubek motoru RD-180, protože u jeho přípravy a vývoje od počátku asistovali. Motor se musel připravit tak, aby pasoval do Atlasu a kamarádil se s jeho technologiemi. A jen tak mimochodem, Američané mají na RD-180 v rámci společného podniku platnou licenci a kdyby na to přišlo, mohou si motor vyrábět klidně sami! Zahájení výroby v USA bylo dokonce plánováno na období 2008 - 2010, ale dodnes k němu nedošlo a už ani nedojde, protože američané pracují hned na dvou motorech, které by mohly ten ruský nahradit . Motor BE-4 od firmy Blue Origin a AR1 od Aerojet Rocketdyne.
Pokud se tedy Američanům vyplatí si koupit levnější techniku (motory atd.) v Rusku, tak to dělá, protože je lepší nechat montovnu (Rusko) dělat opakovanou výrobu na nižší platy a své zdroje soustředit na vývoje daleko pokročilejších technologií. Jsem zvědav, až začnou soukromníci Space X a Boeing vozit lidi na ISS levněji. Trh je neúprosný
Američané se do vesmíru dosali díky Němcům. A dnes se do něj dostanou jen díky Rusům. Sami na to prostě nemají.
No hlavně že rusáci na to sami mají. Určitě jsou všechny jejich rakety do posledního šroubku ruské a od američanů nikdy nic nepotřebovali...
Tvrdit, že se Američané dnes do vesmíru dostanou jen díky Rusům, je absurdní. Jednak RD-180 není 100% ruský motor a jednak Atlas není jediná raketa, kterou mají Američané k dispozici.
Nejlepší by bylo, kdyby ty vojenské satelity zrezly na Zemi.
To máte nejspíš pravdu, ale přinejmenším posloužily jako názorný příklad