Z dovolené se prý vracíme unavení. Co s tím?

Dvě třetiny Čechů se vracejí z dovolené, aniž by si odpočinuly. Tímto průzkumem se včera zviditelnil jeden webový portál. Když porovnám výsledky průzkumu, které odvysílala například Česká televize, s vlastními zkušenostmi z naší cestovní kanceláře, vlastně se není čemu divit. Nechci, aby to znělo cynicky, ale ti, kdo v průzkumu zaškrtli „neodpočinul/a jsem si“, si za to mohou z velké části sami.

Ponechme stranou, do jaké míry byl průzkum reprezentativní. Každopádně identifikoval tři hlavní příčiny této situace, která se zdá být alarmující. Vinu podle něj nese zkracování dovolené ze čtrnáctidenních na týdenní pobyty, moderní technologie, které člověka udržují v kontaktu s prací, a také nadměrná očekávání s dovolenou spojená.

Kvůli tomu všemu se ještě před pěti lety vracelo z dovolené zrelaxovaných 39 procent Čechů, v roce 2010 už jen 34 procent a loni pouze 28 procent.  

Prvním viníkem je podle průzkumu trend zkracování dovolené ze čtrnáctidenních na týdenní pobyty.  O tom, že i psychologové doporučují pro optimální relaxaci alespoň jednu dvoutýdenní dovolenou ročně, jsem už psal ostatně zde. Navzdory tomu ale pracovníci a smluvní prodejci naší CK letos opět zaznamenali další nárůst zájmu o pobyty u moře trvající pouze týden na úkor dříve populárních čtrnáctidenních. Zlatou střední cestu představují zájezdy trvající 11 či 12 dnů, které stále v poptávce dominují. To padá na vrub celkové ekonomické situaci: kratší zájezd je samozřejmě levnější, spousta ekonomicky aktivních lidí si navíc podle mne prostě netroufne přerušit práci na delší dobu.

Mám ale jednu zkušenost, která se v průzkumu neobjevila. Čím dál víc našich klientů, kteří dřív kupovali jeden čtrnáctidenní zájezd ročně, si teď tyhle „zkrácené“ koupí dva. Značná část dovolenkářů s námi cestuje opakovaně už roky, takže takový trend není nijak obtížné vysledovat.

Pak jsou tu ale zmíněné technologie, které člověku nedovolí „vypnout“ ani v blízkosti pláže, a také nereálná očekávání. To už se stavem ekonomiky nesouvisí.

Zkušení cestovatelé se při koupi zájezdu živě zajímají, jaké služby budou mít v jeho ceně, tedy na místě pobytu zdarma. Takový gratis přístup do wellness centra je vítaným bonusem, pokud ale hotel nic podobného nenabízí ani za poplatek, výběr dovolené to nijak zásadně neovlivní. Zato internetové připojení je věc naprosto klíčová, a to bez ohledu na cenu. Když pak po večerech prohlížíte své oblíbené stránky, dost možná vám padne oko i na nějaký ten pracovní email.

A o nereálných očekáváních by se daly psát doslova romány. Takže jen stručně zopakuji starou pravdu. Ve tříhvězdičkovém hotelu prostě nedostanete stejné služby jako v pětihvězdičkovém.

To však vůbec neznamená, že „tříhvězdičková“ dovolená nemůže být krásná! Jen si musíte předem ujasnit, co od ní můžete reálně očekávat.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Šatný | středa 24.7.2013 8:40 | karma článku: 11,02 | přečteno: 858x