Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Perpetuum mobile nefunguje, slevové portály (zatím) ano

Češi si většinu zboží a služeb vybírají hlavně podle ceny. Není tedy divu, že milují slevy ve všech podobách, což přineslo obrovský boom slevových portálů.

Letos podle odhadů utratí Češi na slevových portálech celkem 50 miliard korun. Produktem, za který utrácejí ve světě internetových slev nejvíc, jsou prý dovolené. Jen v loňském roce za ně čeští turisté zaplatili přes 180 milionů korun, když podle webových stránek Top Vip během letní sezóny nakoupili přes slevové servery 78 827 zájezdů.

Málokdo přitom myslí na rizika, která to přináší. Faktem ale je, že zatímco u klasických cestovních kanceláří se množství reklamací pohybuje od 0,5 do 5 procent, u slevových portálů je to i přes 50 procent.

Proč to tak je, to v nadsázce naznačil první díl nového sitkomu Marta a Věra, který začala minulý týden vysílat ČT1. Odehrává se v prostředí kanceláře zajišťující chod fiktivního slevového portálu Leeevne.cz. I ten řeší vysoké procento reklamací – například na projížďky kočárem, které byly sice o polovinu levnější, koně se ale platili zvlášť, nebo na návštěvu nočního klubu, kde ovšem sleva platila jen od dvou do čtyř odpoledne.

Jak jsem v úvodu naznačil, Češi si podle ceny vybírají většinu zboží a služeb, naštěstí ne všechny. Cena všech zájezdů, které cestovní kanceláře v ČR ročně zorganizují a prodají, se pohybuje v miliardách. Těch 180 milionů ze slevových portálů se tak v tomto objemu ztrácí.

Aby mě někdo špatně nepochopil – samotný internet je jako prodejní kanál neocenitelný a jeho úloha neustále roste. A sleva v rozumné výši se dá stejně dobře považovat za projev vstřícnosti, jako za jeden z marketingových nástrojů. Mnohem důležitější je ale produkt, jeho kvalita a vybudovaná značka, která tuto kvalitu zaštiťuje.

Je proto třeba upozornit na jednu zásadní věc: dovolenou si dopřáváme jednou či dvakrát za rok a utrácíme za ni příliš mnoho peněz na to, aby mělo smysl riskovat „no name“ dodavatele a pochybnou kvalitu bez záruky. Značka a dobré jméno s ní spojené jsou pro kvalitní cestovní kancelář „základní výbavou“. Budují se dlouho, ničí rychle.  

Základním artiklem slevových portálů je však právě sleva, nikoli značkový produkt a s ním spojená ověřená kvalita. Z nabídky slevových portálů často ani není poznat, jaká ck daný „extra zlevněný zájezd“ nabízí. I kvalitní CK samozřejmě nabízí slevy, připravuje akce typu děti zdarma, First minute nebo Last minute nabídky. Kvůli tomu ale není třeba hledat na slevovém portálu.

Když se týden po povodních objeví v nabídce autobazaru úplně nová auta za polovic, je asi na místě se ptát, odkud se je podařilo vylovit, jaká je jejich kvalita a kdo za ně poskytne záruku.  Stejně tak je to u zájezdů. Určitá kvalita má určité náklady. Dát větší slevu, než je běžné a reálné, lze pouze v případě potřeby vyprodat zbylé kapacity  - to se dělá formou last minute (i když ani ty už v posledních letech tak nízko nejdou, především díky rostoucím prodejům first minute).  

Další možnost, je zvýšení slevy kompenzovat snížením kvality, ale to seriózní ck neudělá a udělat ani nechce. A prodávat „pod náklady“ nemůže žádný seriózní podnikatel, který chce na trhu dlouhodobě usilovat o spokojené zákazníky.

Tak, jako ve fyzice platí zákon zachování energie a proto se nikdy nikomu nepodařilo sestrojit perpetuum mobile, v reálné ekonomice zase nikdo nemůže systematicky a dlouhodobě prodávat své zboží či služby pod náklady.

Autor: Petr Šatný | pondělí 7.4.2014 8:30 | karma článku: 7,69 | přečteno: 693x
  • Další články autora

Petr Šatný

Řecké „ól exkluzív“ a český řízek s chlebem

Nedávno jsem se vrátil z Řecka. Jako každý rok před hlavní letní sezónou či na jejím začátku, vydal jsem se i letos podívat, jak jsou naši zdejší smluvní partneři připraveni na hosty z České republiky, kteří jsou rok od roku náročnější. A hned jsem také řešil první stížnost klientů.

10.7.2014 v 8:30 | Karma: 36,36 | Přečteno: 3827x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Ať žije panika!

Většina cestovních kanceláří byla loni ve ztrátě nebo hospodařila způsobem „nula od nuly pošla“. Přesto se Lidové noviny domnívají, že očekávané zvýšení cen hotelů a letenek cestovky „pohodlně pokryjí z vlastní marže“.

17.1.2014 v 14:00 | Karma: 11,27 | Přečteno: 746x | Diskuse| Ekonomika

Petr Šatný

Oslabení koruny zdraží zájezdy, kurz ale není nejdůležitější

Všechny cestovní kanceláře se shodnou, že Last Minute zájezdy budou příští léto dražší. S tím se dá souhlasit, ale nebude to jen kvůli kurzu koruny. Zásadní vliv má totiž vztah nabídky a poptávky a hlavně cena, za jakou cestovní kanceláře nakupují letenky a ubytování v hotelích v jednotlivých zemích.

25.11.2013 v 8:50 | Karma: 8,94 | Přečteno: 469x | Diskuse| Ekonomika

Petr Šatný

ČOI mate veřejnost, publicita je důležitější než realita

Třetina cestovních kanceláří porušuje pravidla. Každá třetí cestovka klamala své klienty. Takhle nějak vypadaly tento týden titulky zpráv o výsledcích kontrol České obchodní inspekce.

8.11.2013 v 8:00 | Karma: 9,51 | Přečteno: 393x | Diskuse| Společnost

Petr Šatný

Sezóna stále nekončí, všichni ji ale už hodnotí

Na začátku září je na hodnocení letní turistické sezóny brzy. To jsem tady tvrdil před dvěma týdny. Dnes musím dodat: hodnocení by mohlo ještě chvíli počkat, všichni ale už hodnotí o sto šest. Bez ohledu na výhrady se tedy k hodnocení letní turistické sezóny 2013 také přidám :) Se zástupci ostatních cestovních kanceláří, kteří už se vyjadřovali pro média, se shodnu přinejmenším v jednom: sezóna byla úspěšná.

27.9.2013 v 8:40 | Karma: 5,37 | Přečteno: 268x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Získejte i vstupenky na MS v hokeji

3. května 2024

Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....

Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě

3. května 2024  5:16

Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1376x
Petr Šatný - marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria, jedné z největších ck na našem trhu. Milovník cestování, který měl to štěstí, že se pro něj koníček stal prací a práce koníčkem

Seznam rubrik