Dovolená s cestovkou, nebo na vlastní pěst?

Na dovolené můžete ušetřit tisíce, informovala v posledních dnech některá média včetně iDnes. Stačí, když si nekoupíte zájezd u cestovky, ale poskládáte si ho sami z jednotlivých služeb.

S tím lze v některých případech určitě souhlasit.  Zkušený cestovatel si v dnešní době dokáže dovolenou naplánovat z domova od svého domácího počítače. Říkám zkušený, protože plánování dovolené na internetu opravdu není pro každého.  Nejenže to obnáší spoustu vyhledávání a zařizování, ale také to zabere dost času. Pokud tedy nejste dobrodruh a chcete mít vše pečlivě naplánováno a předem zajištěno.

Najít výhodné ubytování na krásném místě v tom nejlepším turistickém středisku, sehnat nejlevnější letenky na spoje bez několika přestupů, zajistit transfery z letiště do hotelu, na které nebudete hodiny čekat, a objednat k tomu třeba ještě pár výletů do okolí místa prázdninového pobytu, vstupenky na kulturní akce a další zábavu, to zabere času opravdu hodně.

A to je jeden z největších přínosů cestování s CK. Protože zatímco my toto děláme v pracovní době, individuální cestovatel ve svém volném čase.  Alespoň tedy doufám, protože kdyby to všechno dělal v pracovní době i on, stálo by to jeho zaměstnavatele hodně peněz. Určitě víc, než kolik dotyčný ušetří na dovolené.

Pohodlí a úspora času ale samozřejmě nejsou tím jediným plusem a výhodou, kterou Vám může cestovka nabídnout. Ubytování v některých hotelech prostě nelze napřímo koupit vůbec, protože jsou to právě ty nejlepší a cestovky je mají zabukované do posledního místa dávno před sezónou. A ve spoustě dalších hotelů pokoj sice seženete, ale pouze za cenu mnohonásobně dražší, než za jakou hotel nakupuje ve velkém cestovka.

No a pak zbývá cestovateli ještě prověřit, kam že se to vlastně chystá. Samozřejmě, že si může pročíst desítky a stovky recenzí na spoustě internetových adres. Když se ale přesto bude realita lišit, komu si má stěžovat? Klient cestovky to ví, prostě uplatní reklamaci.

Nechci samozřejmě tvrdit, že všechny cestovní kanceláře vědí všechno a mohou dát kdykoli ruku do ohně za každý hotel či apartmán, který mají ve svém katalogu. Dělají ale co je v jejich silách, aby měly vždy pokud možno aktuální přehled. Jsou v pravidelném kontaktu se svými zahraničními partnery, v sezoně mají na místě své delegáty a před sezonou vyráží na nejrůznější inspekční cesty. 

Já se zrovna za pár dní chystám na jednu takovou cestu do Řecka, kam naše cestovní kancelář každoročně vozí opravdu hodně turistů. Až se budou ptát, jak to v téhle zemi letos vypadá, chci jim s čistým svědomím podat reálné a aktuální informace.

Ale vraťme se ještě na chvíli k té ceně. Ta za zájezd od cestovky totiž zahrnuje mj. i transferový autobus z letiště na hotel a zpět. Z letiště lze jet samozřejmě i taxíkem, ale přijdete tím o značnou část cenové úspory a pointa cestování bez cestovky se začíná jaksi vytrácet. Taxík se sice dá nahradit místním linkovým spojem. Jen jestli nemá zastávku o kilometr až dva dál, s kufry a dětmi by to mohla být dost nepříjemná cesta.

Když už jsme u dětí – české animační programy, které je pomohou zabavit, aby měli rodiče čas na svůj vlastní program, také organizují cestovky. Nabízejí i služby delegátů, kteří se na místě dobře vyznají a ještě ovládají kromě češtiny místní jazyk. Školní angličtina nemusí být třeba při dorozumívání s řeckými rybáři ideálním komunikačním prostředkem.

A ještě jedna drobnost: zájezd jako celek je ze zákona pojištěný. Jednotlivé služby ne. Když tedy zkrachují aerolinky, dopraví jejich klienty, kteří jsou zároveň klienty cestovky, domů jiné letadlo zajištěné asistenční službou. Individuální cestovatelé se musejí postarat sami. Vsedě na kufru v letištní hale nacpané podobně postiženými, s mobilem v ruce, se náhradní doprava nehledá zdaleka tak dobře, jako z pohodlí domova nebo kanceláře.

Ale aby to snad nevypadalo, že za každou cenu prosazuji myšlenku „na dovolenou jedině s cestovkou“. Všem individuálním cestovatelům přeji, ať se jim dovolená vydaří a žádná z komplikací, které jsem načrtl, je letos nepotká. Přesto ale zřejmě nebude náhoda, že nejen nám, ale podle údajů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur i ostatním cestovním kancelářím, vzrostly letos proti loňskému roku prodeje zájezdů o deset až patnáct procent.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Šatný | pátek 11.5.2012 9:00 | karma článku: 11,81 | přečteno: 1222x