Bulharsko z okna hotelu aneb jak nepsat recenzi

Na iDnes jsem si dnes přečetl článek o Bulharsku. Kdybych tu zemi dobře neznal, v životě tam nevkročím. Jenže já ji znám. A znám tam víc než jen jedno letovisko a v něm pár hotelů... Autorka, jak sama přiznává, poznala z Bulharska dva hotely. Pouští se ale do zevšeobecňujících soudů, jako by zemi procestovala křížem krážem. Trochu mi to připadá, jako kdyby někdo pobyl týden v Praze a týden v Ostravě, v obou městech bydlel v garsonce s umakartovým jádrem, a na základě získaných dojmů chtěl sepsat zaručeného průvodce po krásách České republiky. 

Autorka se rozhořčuje například nad tím, že oblíbená severní pláž v Primorsku byla ještě před deseti lety celá veřejně přístupná zdarma, postupně se ale na ní objevily zóny s lehátky a slunečníky k pronájmu za peníze.

Není to náhodou v celém světě bráno jako zkvalitňování služeb? Poplatek ve výši pět leva (cca 2,4 eur) se jí zdá vysoký. Nezmiňuje se ale, že v Řecku (které ve srovnání s Bulharskem tak vychvaluje) stojí slunečník se dvěma lehátky většinou okolo 8 eur.

Autorce vadí také pláž Perla u letního sídla bývalého bulharského komunistického vůdce Todora Živkova, kde jsou pro platící hosty nachystané dokonce i postele s nebesy a baldachýny. Podivuje se, že je téměř liduprázdná.

Ono ale není divu. Živkovovo letní sídlo je opuštěné už více než 10 let. Pláž tam je sice moc pěkná, ale poněkud z ruky, proto tam moc lidí nejezdí. Je to z centra Primorska cca 4km. Je tam jen pláž a pár stánků s občerstvením, lidé raději zůstávají na pláži přímo v Primorsku.

Také počet míst v restauraci jednoho ze dvou hotelů, ze kterých autorka podnikla svou „hlubokou bulharskou sondu“, byl prý zhruba poloviční, než činila kapacita hotelu. Když pominu, že kapacita restaurace může být těžko stejná jako lůžková kapacita ubytovacího zařízení (to by musel vedle hotelu stát ještě jeden určený pouze pro stravování), i tohle tvrzení musím brát s velkou rezervou.

Je totiž poměrně běžné, že všichni Češi (ale i některé jiné národy) vyrazí na jídlo hned po otevření restaurace, první půl hodiny je nápor obrovský a restaurace plná. Většinou stačí chvíli počkat. Já osobně doporučuji před jídlem procházku nebo drink na baru...

„Ačkoli jsme hotel opouštěli až po 21. hodině, byly nám před obědem odstřihnuty náramky all inclusive…,“ zní další stížnost. To je ale běžná praxe v naprosté většině hotelů po celém světě, žádná bulharská specialita. A věřte mi, že jich znám opravdu hodně.

A nakonec zlatý hřeb. Kdo prý chce dostat lepší služby a může si za to připlatit, může jet třeba do Řecka. Nic proti výběru destinace, Řecko je krásná země a nabízí zase o trochu jinou dovolenou než Bulharsko. Jen v úrovni služeb to ale asi není.

Opravdu by mne zajímalo, která z věcí, jež autorka kritizuje, je v Řecku jiná? Záchody na plážích tam také jsou pouze v restauracích či tavernách a za lehátka se platí. I tam jsou některé pláže v sezoně přeplněné, stejně jako jiné téměř opuštěné. A charakter a kvalita služeb tam také závisí na konkrétním hotelu. Ostatně jako v každé jiné zemi…

Ale napsat, že jsem si bohužel vybrala něco, co neodpovídá mým představám, že jsem se možná nedostatečně informovala o možnostech tzv. late checkout nebo prostě jen přiznat, že chci víc, než jsem si zaplatila, by rozhodně nebylo tak zajímavé. To kritika celé země, kam jezdí desetitisíce Čechů, bude určitě mnohem čtenější. Proboha, vždyť oni se odtamtud vrací spokojení a jezdí tam (stejně jako autorka) dokonce opakovaně. Co je to za lidi...? :)

Autor: Petr Šatný | čtvrtek 15.8.2013 8:40 | karma článku: 25,94 | přečteno: 1882x