Ať žije panika!

Většina cestovních kanceláří byla loni ve ztrátě nebo hospodařila způsobem „nula od nuly pošla“. Přesto se Lidové noviny domnívají, že očekávané zvýšení cen hotelů a letenek cestovky „pohodlně pokryjí z vlastní marže“.

Ve středu se tak alespoň vyjádřila redaktorka Petra Jůzlová ve svém sloupku Ať žije panika! Popsala v něm, jak se údajně cestovní kanceláře domluvily na své zákazníky a strašákem očekávaného zvýšení cen kvůli intervenci České národní banky je přinutily nakupovat zájezdy v rámci nabídky First minute.

Co doopravdy ovlivňuje ceny zájezdů, jsem popsal ve svém předešlém blogu. Dnes už je jasné, že vyšší ceny budou letos realitou, nejen „strašákem“. A proč je cestovky nevyrovnávají z „vlastní marže“?

Celkem jednoduše to vysvětlil analytik Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting. „Udělali jsme si analýzu ziskovosti. Kromě Exim Tours, CK Alexandria a několika dalších se naprostá většina velkých cestovních kanceláří pohybuje kolem nuly nebo pod nulou, to znamená, že jsou ve ztrátě,“ uvedl koncem loňského roku pro iDnes.cz.

Nicméně „pokrýt zvýšení cen z vlastní marže“ není reálné ani pro ty ziskové. Jen devalvace koruny z původních cca 25,50 Kč/EUR na současných 27,50 Kč/EUR znamená citelný nárůst nákladů v řádu desítek milionů korun. A rostly samozřejmě i další přímé náklady, především ceny letenek a ubytování v hotelích v jednotlivých zemích.

A ještě k tomu spiknutí cestovek. Prodeje z nabídky First minute rostou už několik let po sobě, přestože kurs koruny byl dlouho prakticky neměnný a ceny zájezdů více méně stagnovaly stejně jako u dalšího zboží a služeb.

Právě za to, že se tento stav změnil a ceny veškerého zboží i služeb zase rostou, ostatně získal Miroslav Singer od měsíčníku The Banker cenu Guvernér centrální banky v Evropě pro rok 2014. Gratulujeme...

Autor: Petr Šatný | pátek 17.1.2014 14:00 | karma článku: 11,27 | přečteno: 746x