Dálnice

Nedávno jsem byl v Brně. Na dálnici D1 mě čekaly známé problémy. Uvědomil jsem si, že po 25 letech od revoluce nemáme, s výjimkou D5, žádnou dálnici hotovou, nebo v pořádku.

cs.wikipedia.org

 Na D1 před Ostravou kus chybí. Velmi důležitá dálnice D8 na Berlín nemá stále do-budovaný kus před Ústím nad Labem, a ještě ke všemu se na již hotový úsek sesunula zemina, sanace bude stát mnoho milionů Kč. O dálnicích z Prahy na České Budějovice, nebo na Karlovy Vary nestojí za to ani psát. Mnoholeté tahanice o pozemky u Hradce Králové jsou známé, atd. Tak jsem si to nepředstavoval, když jsem po převratu jezdil po mítincích a vykládal jak a koho za 10 až 12 let doženeme. Je tomu tak z řady důvodů. Náš kilometr dálnice je dražší než v Německu či Rakousku, aniž by dálnice byla kvalitnější, právě naopak. Je za tím patrně korupce, ale také asi zbytečně vysoké parametry našich dálnic. Dále stát není schopen stanovit jasné priority a na ně soustředit své úsilí. Vzpomeňte si, jak rychle byla vybudována dálnice D5 Plzeň – Rozvadov, když jsme potřebovali mít alespoň jedno dálniční napojení na západ hotové. Je rozestavěno mnoho dálničních úseků po celé zemi najednou. Tlaky na to, aby se začalo právě „u nás“ (tj. po celé republice) jsou enormní. Kdyby ale stát byl schopen stanovit reálný harmonogram budování naší dálniční sítě a také jej plnil, lokální tlaky by jistě byly slabší. Stát také musí mít možnost vy-vlastnit pozemky, když to jinak nejde. To vše nebudu rozvádět, protože to rozsah článku neumožňuje. Nemám samozřejmě na mysli návrat do totalitních časů, ale když to jde při dodržení všech demokratických principů v Německu, Rakousku atd., tak proč to nejde u nás. Negativní vliv mnohých ekologických organizací je také dostatečně znám. V době, kdy se postavily tře-ba podmořský tunel pod kanálem La Manche, most přes moře spojující Dánsko se Švédskem či mrakodrapy v písku na poušti, by přece neměl být problém vybudovat pár stovek kilometrů dálnic. Staví je celý svět. Chce to jen, aby to stát vzal za správný konec. Měli jsme na to dlouhou a celkem klidnou dobu 25 let. Vy-užili jsme ji dobře? Petr Rybář Ach ty naše dálnice!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Rybář | pondělí 9.6.2014 13:10 | karma článku: 16,51 | přečteno: 722x
  • Další články autora

Petr Rybář

Privatizační amok

6.10.2014 v 8:30 | Karma: 8,76

Petr Rybář

Jak chci v Senátu pomáhat Plzni

30.9.2014 v 8:43 | Karma: 5,45

Petr Rybář

Proč kandiduji do Senátu

20.9.2014 v 17:02 | Karma: 0