Snad Navigátor neztratí sever

Jsou inovace u spotřebitelských úvěrů tím, co skutečně podpoří finanční gramotnost? To je otázka, kterou jsem si musela položit u letošních výsledků Navigátoru bezpečného úvěru.  

Chcete vědět, u koho je bezpečné si půjčit a jakému typu úvěru nebo společnosti se raději obloukem vyhnout? Navigátor bezpečného úvěru je určitě dobrým zdrojem tohoto typu informací. V letošním roce v celkových výsledcích nejlépe uspěly Air Bank, Komerční banka a Home Credit.

Otázkou samozřejmě je, zda lidé, kteří se dostanou do úzkých, mají vůbec šanci uspět u půjčovatelů prověřených Navigátorem. Souhlasím s tím, že tady musí svou roli sehrát stát a vymést z tržiště pijavice, které profitují z lidského neštěstí a často též z nevzdělanosti.

Navigátor vzniká ve spolupráci Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy s poradenskou společností EEIP, letos ho finančně podpořila společnost Home Credit.

Je to nepochybně jedna z iniciativ, které mohou s úrovní finanční gramotnosti pomoci. Ačkoliv jazyk a styl, ve kterém je studie předkládána, z ní nejspíš neudělá bestseller, a nejen proto, že je přístupná zdarma. Je to celkem škoda. Zvlášť, když sami autoři navigátoru volají po inovacích a sami se hlásí k tomu, že chtějí s finanční gramotností pomoci.

V letošním hodnocení mě právě touha po inovacích poněkud zarazila. Podle průzkumu, na který se Navigátor odvolává, je lidé moc a moc chtějí. Ale co je vlastně inovace ve spotřebitelském úvěru? Úvěr je úvěr. Peníze, které někdo půjčí druhému a za to si vezme nějaké peníze navíc. Je opravdu důležité to, že si klient mohl půjčit přes internet? Z pohledu konkurence nepochybně ano. Z pohledu bezpečnosti úvěru? Skoro bych řekla, že promluvit si s bankéřem o podmínkách, nechat si vše pořádně vysvětlit je, nebo by alespoň mělo být, ještě o něco bezpečnější. Což ovšem předpokládá pobočkovou síť. To zase není cesta, kterou jdou nové banky. Tedy ty banky, které se velmi snaží uspět na trhu spotřebitelských úvěrů.

Po cenové bitvě u běžných účtů nás nepochybně čeká něco podobného právě i u spotřebitelských úvěrů, které jsou zdrojem zajímavých příjmů. Věřím, že i když je Navigátor částečně spolufinancován poskytovatelem půjček, nestane se podobným marketingovým nástrojem, jako dnes už trochu vyvanulé Bankovní poplatky.  

Osobně bych byla raději, kdyby se Navigátor dál držel bezpečnosti a nenechal si poplést tabulky ani ne snad inovacemi, ale spíš technologickými novinkami. Chtěla bych mít jistotu, že si u něj pořád na otázku „V čí prospěch?“, můžu odpovědět: „Ve spotřebitelův.“

Autor: Marie Petrovová | pondělí 30.11.2015 19:55 | karma článku: 8,92 | přečteno: 322x