Reklama s Troškou trošku narazila

Slovenská Rada pro reklamu si myslí, že by si banky vzájemně neměly nadávat do zlodějů. To je zjednodušená interpretace nálezu arbitrážní Komise Rady pro reklamu, který se týká půjčky poskytované mBankou.

Předmětnou reklamní scénku asi znáte, protože ji vysílaly i české kanály. Celé se to odehrává v tramvaji a jeden muž říká druhému: "Mňa banka nebude okrádať." K tomu ještě ženský hlas dodává: "Nenechajte sa oberať už ani trošku." Ta "troška" tam není náhodou, ve spotu hraje také pan režisér Troška.

Komise je přesvědčena, že reklama není tak úplně vtipná, jak se domnívá zadavatel. Naopak, je toho názoru, že daná reklama je v rozporu s dobrými mravy, pravidly hospodářské soutěže a může přivodit újmu jinému účastníkovi soutěže nebo spotřebitelům.

Není bez zajímavosti, že podnět podala na Radu slovenská Tatra banka (je součástí skupiny Raiffeisen).

Říkat o konkurenci, že normálně krade, je fakt přes čáru.

Žádná česká banka zatím podobný podnět na Radu pro reklamu nepodala. Možná v obavě z reakce ve stylu potrefená husa. To se v Česku asi dá celkem očekávat. Jenomže Tatra banka se nebála a uspěla. Uspěla minimálně v tom, že ukázala na hranice, které se ve slušné společnosti nepřekračují. Arbitrážní komise vyzvala zadavatele reklamy ke změně nebo úpravě posuzované reklamy anebo k zamezení jejího dalšího šíření.

Rada pro reklamu je samoregulační orgán, takže bude zajímavé sledovat, jak samoregulace u sousedů skutečně funguje a jestli má rozhodnutí Komise vůbec nějaký význam.

Otázkou je ale hlavně to, proč se vlastně mBank do tak vyhrocené a ve své podstatě zlé kampaně pustila. Cílem reklamy je nepochybně zvýšit prodej, tedy vydělat víc peněz. Že by potřeba splnit finanční cíle byla natolik naléhavá, až se její obětí stala i etika? V každém případě byla trošku odsunuta. No, spíš to bylo víc než trošku.

Autor: Marie Petrovová | pátek 2.10.2015 11:39 | karma článku: 12,67 | přečteno: 1020x