Nesmysl TEĎ omezit dopravu na náměstí v ČB

Tématem uplynulého týdne v Českých Budějovicích bylo bezesporu rozhodnutí rady města o omezení dopravy a zrušení 25 parkovacích na náměstí Přemysla Otakara II.

Protože v médiích dostali prostor především zastánci tohoto řešení, po dlouhé době jsem sedl a napsal článek, ve kterém bych rád shrnul, proč takové rozhodnutí považuji z mnoha důvodů za nesmyslné.

Proč zrovna TEĎ?

Hlavní otázkou, kterou si na dané téma kladu a nemohu najít rozumnou odpověď, je Proč TEĎ? Máme nějaká nově vybudovaná parkovací místa, že můžeme jiná rušit? NE! Máme vybudovanou nějakou jinou komunikaci, po které může 4500 aut využívajících náměstí pro přejezd města z jedné strany na druhou? NE! Stala se situace na náměstí neúnosnou a občané volají po změně? NE! Tak proč tedy?

Koalice se na začátku volebního roku probudila?

Jednou z odpovědí, proč se k tomuto rozhodnutí současná koalice odhodlala, by mohlo být zjištění současného vedení města, že po třech letech nicnedělání dospělo do volebního roku, a bylo by tedy vhodná prokázat nějakou aktivitu. A protože omezovat a bořit je mnohem jednodušší (a především rychlejší) než tvořit, bylo dílo dokonáno. Že nápad nemá žádný racionální základ? Nevadí. Že máme historickou zkušenost, kdy po krátké době omezení ulice U Černé věže byl nápad na nátlak občanů zrušen? Nevadí. Je třeba být vidět, ať budějcký lid vidí, že tu vlastně nějaké vedení města je.

Vítězství osobních zájmů dua Thoma – Pražák

Z radnice zaznívají hlasy, že hlavními tahouny idey omezení náměstí byli náměstek Thoma a radní Pražák (oba HOPB). Tyto hlasy by reálný základ mít mohly, protože náměstek Thoma se podle dostupných informací rozhodl přestěhovat do České ulice, kde chce mít pro své bydlení asi ještě větší klid než současné polomrtvé centrum, a zájmy radního Pražáka v našem městě sahají přesně od náměstí Přemysla Otakara II. po Mariánské náměstí. Jsou tedy zaměřeny na Krajinskou ulici, která je se jménem rodiny Pražáků spojena už dlouho. Možná by ale bylo fajn, kdyby naši radní pracovali více pro občany města než pro sebe.

Tragická komunikace vedení města

Zároveň by bylo fajn, aby takováto rozhodnutí, byla více diskutována s občany nebo aspoň v zastupitelstvu dřív, než dojde k jejich realizaci. Jakým kontrastem je komunikace současného hejtmana Jihočeského kraje Martina Kuby, který před důležitými rozhodnutími svolá zástupce všech zastupitelských klubů a chce znát jejich názor. Ale to, že současná městská koalice ANO + HOPB + TOP09 + KDU + STAN a Čisté Budějovice komunikaci s občany ani opozicí nezvládá, není nic nového. Vše jen potvrzuje fakt, že v médiích omezení náměstí nejvíce obhajoval předseda dopravní komise Jan Mádl, což je u takto zásadního rozhodnutí naprosto ojedinělé. Čekal bych, že celou záležitost bude vysvětlovat sám primátor nebo aspoň resortní náměstek.

Město není řízeno

Současné vedení města je slabé a pasivní. Neexistuje koncepce na dlouhodobý rozvoj města, a my tak z Budějovic pouze přihlížíme rozvoji jiných měst v regionu jako je Písek nebo Tábor. Primátora Svobodu považuju za slušného člověka, ale manažersky velmi slabého, v čemž mu zdárně sekundují i jeho náměstci.

Nejdřív budovat nová řešení a až poté měnit zavedenou současnost

Myšlenku změnit současný režim v centru města bych úplně nezabíjel. Ale MUSÍ NA NI BÝT VHODNÁ DOBA a ta teď není. To znamená, nabídněme občanům dostatečně komfortní přístup na náměstí, ať podnikatelé v centru města nepřijdou o svoji klientelu ani možnosti zásobování svých provozoven a ať lidé mají dostupné banky a úřady. Pak teprve otevřeme širokou diskusi, zda nenazrála doba na změnu provozu v centru. Zkrátka a dobře, do budoucna je nutné o zásadních rozhodnutích více přemýšlet. Už naše babičky říkaly – dvakrát měř, jednou řež.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Maroš | neděle 30.1.2022 18:11 | karma článku: 21,44 | přečteno: 1084x
  • Další články autora

Petr Maroš

Zapomenuté hodnoty: Svoboda

17.11.2015 v 8:02 | Karma: 8,56