Souvislost kanálu D-O-L s jinými kanály v Evropě

Všechno souvisí se vším: - 2.2. bylo kulaté 80. výročí konce bitvy u Stalingradu = nejvýznamnější bitva 2.sv.v.= obrat v celé válce - 8.2. naše vláda rozhodla o zrušení územní rezervy pro kanál Dunaj-Odra-Labe

Jak to souvisí?!?:

Umělý plavební kanál Volha - Don souvisí s bitvou u Stalingradu:Obklíčení německé 6., tzv. Paulusovy armády (+ rumunských divizí)bylo uskutečněno nenadálým geniálním výpadem sovětských vojsk ze severu a z jihovýchodu.Vojska se setkala u Kalače. To je všeobecně známo, bylo zfilmováno.  V souvislosti s rozhodnutím vlády zrušit stavební uzávěry pro kanál D-O-L bylo v posledních týdnech několik článků o kanálu D-O-L, ať již příznivců, tak odpůrců. Žádný však nesrovnával plánované megalomanské dílo s jinými možnostmi, ať již v provozu (jako ruské spojení 5 moří, kanál R-M-D), nebo dokončené z větší části (Dněprobužský kanál). Volhodonžský kanál spojuje Stalin-(Volgo)-grad s městem Kalač.(Přesně řečeno, ústí do Volhy pár km jižně od Volgogradu a do Donu pár km jižně od Kalače.Milionovým městem by se blbě razil plavební kanál, že...).Byl dokončen v r. 1952 jako poslední velké spojení řek evropské části SSSR.Tím se Moskva stala "přístavem 5 moří":- Bílé moře (a z něho do Severního ledového oceánu) = skrz Bělomořsko-baltský kanál (nyní málo používaný, neb Bílé moře, jak jméno říká, je polovinu roku zamrzlé...      ...Nezamrzající přístav Murmansk je spojen s vnitrozemím kapacitní železniční tratí).- Baltské moře (po Něvě a um. kanálech),- Kaspické moře = největší jezero na světě, "moře" proto, že je slané....(větší, než mnohá moře),    Po Volze a jejích přítocích (od JV):  Oka a do ní z Moskvy řeka Moskva. Tam mohou plout jen "menší" lodě o šířce, jako po Vltavě a Labi. Proto postavili umělý kanál přímo z Volhy do Moskvy od severu pro soulodí, jaká mohou plout po Volze.- Azovské moře (Volha - kanál Volha-Don - řeka Don). Tento kanál je "jen" pro lodě labské velikosti, neb Don není Volha...- Černé moře = Kerčským průlivem z Azov. moře. Volhodonžský kanál byl postaven za 20 měsíců nasazením 900.000 pracovníků, z toho asi 100.000 vězňů GULAGu a 100.000 německých válečných zajatců, velká většina = okolo 700.000 byli svobodní dělníci a jistě i dělnice.

Volha ústí do Kaspického moře cca 28 m POD mořem.

Ve Volgogradu je vodočet na kótě -11,4 m (tedy již pod hladinou světových moří).

 Po Volze a až do Moskvy mohou plout soulodí 3 lodí vedle sebe, šířce celkem okolo 34 m.Stejně jako po Dunaji, kde brodový úsek s velice rychlým proudem mezi Bratislavou a Komárnem (ze kterého kapitáni i kormidelníci měli strach) byl naštěstí nahrazen vodním dílem Gabčíkovo se 2 vraty o světlé šířce 34 m. Na Labi a Vltavě pro srovnání = vrata zdymadel Š = 12 m (výjimečně pouze 11 m). Mezi Černým a Baltským mořem lze po ruském území proplout i s lodí velikosti jako po Labi a po kanálu D-O-L, ovšem jsou to tisíce km.Evropské rozvodí Volha x Něva má vrcholovou zdrž pouhých 112,8 m n.m.,ovšem je nutné připočíst převýšení 2. umělého kanálu Volha x Don: 88 m + 12 m (kanál začíná na Volze cca -12 m pod mořem) = 100 m. Lodě z Azovského moře přes dva umělé kanály překonají do Finského zálivu Baltského moře celkem převýšení cca 213 m, délka sladkovodního spojení mnohonásobně větší než Dněpr - Pripjať - Bug - Wisla. Mezi Černým a Baltským mořem nejsnazší a nejkratší vodní cesta by byla po ukrajinském Dněpru, přítoku Pripjati, Běloruskem a umělým kanálem do polské řeky Bug a Bugem do Visly.Nejsnazší = nejvyšší bod na evropském hlavním rozvodí jen cca 160 m n.m., nejméně ze všech možností.Spojení je téměř hotovo, celé vede po území jen 3 států od moře k moři:-Široký Dněpr je od dob SSSR na Ukrajině splavný i pro lodě větší, než lodě na Labi.-Dněprobužský umělý kanál, zčásti využívající řeku Pripjať, byl vybudován pro menší lodě již v carské ruské říši. Nyní je v Bělorusku (pro lodě "labské" velikosti) udržován v perfektním stavu.V Bělorusku se totiž nic nerozkrade. Řidič kamionu projede Běloruskem bez jediného úplatku, pokud má všechny doklady v pořádku. Žádná korupce (na rozdíl od jiných, nejmenovaných států). - Polsko nevyužívá v podstatě vůbec své dvě splavné řeky: Wisla a Odra ani kanál Gliwicki, (asi 53 km) vybudovaný v době, kdy Horní Slezsko bylo německé, pro obsluhu průmyslové hornoslezské oblasti.Viz Eurostat, který uvádí pro Polsko 0 %!!!Polsko nesplavnilo pro nákladní lodě ani kousíček řeky Bug. Wisla (i jen z Varšavy k moři) není udržována pro nákladní lodě - místa s ponorem jen 80 cm!!! Můj známý byl půl roku ve Frankfurtu nad Odrou. Samozřejmě, že chodil na procházky na nábřeží Odry a přes most do Polska na nákupy a do restaurací. NIKDY NEVIDĚL ANI JEDNU NÁKLADNÍ LOĎ ! Lodní doprava po Odře je jen z námořního přístavu Štětín do místa, kde odbočuje německý plavební kanál na řeku Havola a po ní do Berlína.Pohyb lodí on-line viz na polské www.stránce, aby bylo jisté, že tam jsou všechny polské lodě: Tam vidíte hustý pohyb po Dunaji, po kanálu Rýn-Mohan-Dunaj, v západní Evropě, pár lodí v ČR, ale v Polsku jen technologická plavidla. Varjagové ze Skandinávie se dostali proti proudu Daugavy, překonali bažinaté území a s novými loděmi pluli po Dněpru, (mj. aby založili Kyjev.)...Bělorusko uvažuje o umělém kanálu mezi horním Dněprem a Západní Dvinou (lotyšsky Daugava). Nejvyšší bod na evropském rozvodí by byl max. 200 m n.m.

V Moravské bráně je nadm. výška mnohem výše, než na rozvodí Pripjať x Bug nebo Dněpr x Záp. Dvina.

Oderská větev by využívala vrcholovou zdrž na úrovni 277,5 m n. m., tj asi o 110-120 m výše, než kanál Dněpr - Pripjať - Bug - Wisla a asi o 80 m výše, než Dněprovsko-Dvinský kanál. Labská větev má vrcholovou zdrž na úrovni minimálně 405 m n.m. pro variantu BEZ TUNELŮ, která byla již opuštěna. Jedině při proražení vrcholového lodního tunelu o délce přes 7 km se vrchol umělého kanálu dostane na 390,5 m n. m. (tunel = drahá stavba, neb šířka u hladiny cca 16 m (12 m = šířka lodí, takže tunel více, aby lodě nedřely o "beton" + aspoň na jedné straně pochozí chodníček /údržba, havarijní situace = hašení, evakuace lodi.../). Projektanti počítali dokonce se dvěma takto širokými tunely (pro každý směšr zvlášYť, jasko dálnice).Tak dlouhý a široký lodní tunel dosud neexistuje v celé Evropě!!! Před zrušením celého projektu se v poslední době počítalo s vrcholovým tunelem o délce skoro 12 km kvůli ochraně přírody a aby obce a města nebyla proti. Na obou stranách od vrcholového tunelu by byly další 4 kratší tunely (celkem asi 1600 m) a 4 lodní-kanálové mosty (celkem asi 2400 m) napříč přes koryto řeky...Na oderské větvi se též počítalo s dalšími lodními mosty, např. asi 4 km přes CHKO Poodří...nic takového není ani na jediném kousku kanálu R-M-D.

Vrcholová zdrž již v r. 1992 dokončeného kanálu Rýn - Mohan - Dunaj je ve výšce 406 m n.m., ale bez jediného lodního tunelu. Stavěl jeden stát, a to ekonomicky nejsilnější v Evropě = Německo.

Kdežto i snazší a tedy levnější "pouhý" kanál Dunaj - Odra:

Na stavbě by se musely shodnout ČTYŘI státy (PL,CZ,SK a A).

Víme, jak dopadla stavba vodních děl Gabčíkovo-Nagymaros, na které se dohodly (jen) dva státy, z nichž jeden posléze od výstavby odstoupil...

Výstavba zcela nutného nízkého stupně na Labi "pod" Děčínem je na bodu mrazu po celou dobu existence ČR, stejně jako výstavba jediné chybějící plavební komory na Labi (na funkčním jezu v Přelouči), aby mohly nákladní lodě plout do Pardubic, kde by mezi Pardubicemi a Hradcem Králové mohl být přístav pro obě města. Tato dvě díla by měla být postavena.

Odru splavnit z polského Kožlí do Bohumína (mezi Bohumín a Ostravu, aby velká ostravská průmyslová aglomerace měla lodní spojení pro nadrozměrné náklady atp.), ale nic dalšího v ČR.

ZÁVĚR: jsem rád, že se kanál Dunaj - Odra - Labe ani nezačne stavět...úspora minimálně 600 miliard Kč (současné odhady, takže skutečnost by byla 2x? více).

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Liška | pondělí 20.2.2023 16:18 | karma článku: 13,82 | přečteno: 571x