Je to problém, když přestaneme spalovat benzín a sníží se příjem státu?

Vyvolává to emoce, ale jak velký problém to je? Jaké je zdanění benzínu? Jak to řešit dlouhodobě a spravedlivě?

Bez spalovacích motorů nám hrozí, že stát nebude mít dostatek prostředků na údržbu a výstavbu silnic. Jen si představme, kolik benzínu se musí spálit za rok v celé zemi a jak moc je zdaněný. Stát z toho musí mít miliardy korun. Musíme tedy extra zdanit elektroauta, aby tu ztrátu příjmu vynahradily?

Vždy se budou objevovat společenské problémy a na tomto chci ukázat, jak by se měly spravedlivě řešit.

Jak je problém velký?

V roce 2022 se v České republice spotřebovalo přibližně 2,1 miliardy litrů benzínu. Tento údaj je založen na statistických datech o spotřebě pohonných hmot.

Pokud chceme vypočítat, kolik stát vydělal na daních z této spotřeby benzínu, můžeme použít následující výpočty:

  1. Spotřební daň:
    • Spotřební daň na benzín je 12,84 Kč za litr.
    • Celkový výnos ze spotřební daně: 2,1 miliardy litrů * 12,84 Kč = 26,964 miliard Kč.
  2. Daň z přidané hodnoty (DPH):
    • Předpokládejme průměrnou prodejní cenu benzínu 40 Kč za litr (pro ilustraci).
    • DPH se počítá jako 21 % z prodejní ceny bez spotřební daně.
    • Cena bez spotřební daně: 40 Kč - 12,84 Kč = 27,16 Kč.
    • DPH: 21 % z 27,16 Kč = 5,70 Kč.
    • Celkový výnos z DPH: 2,1 miliardy litrů * 5,70 Kč = 11,97 miliard Kč.

Celkový výnos ze spotřební daně a DPH by tedy byl přibližně:

  • Spotřební daň: 26,964 miliard Kč
  • DPH: 11,97 miliard Kč

Celkem: 26,964 miliard Kč + 11,97 miliard Kč = 38,934 miliard Kč.

Tento odhad je založen na předpokládané průměrné ceně benzínu a může se lišit v závislosti na skutečných cenách a dalších faktorech.

Kolik stát utratí za rok na infrastruktuře?

Podle údajů z roku 2022 byly výdaje Ministerstva dopravy 111,95 miliard Kč. Ti kdo četli můj článek o státní účtence za rok 2022 to ví. Přechodem na elektroauta tedy stát ztratí 35 % příjmu pro Ministerstvo dopravy.

Socialistický problém

Komunismus nebyl efektivní, protože jakákoli změna chování lidí ve snaze se mít lépe vyvolá problém, že státu buď naroste příjem nebo propadne, a pak co s tím. Začne se hledat viník a ten se potrestá daní, a vždy nějaký uteče nebo systém obejde. Vyžaduje to spoustu práce vymyslet, jak problém vyřešit, místo toho, aby lidé pracovali na zabezpečení nedostatku (např. nedostatek bytů a domů).

Řešit to zdaněním nějaké vybrané skupiny, kterou určíme, že na silnice platí málo a měla by více. Nebo se nám zdá, že ta skupina je dost bohatá, aby to zaplatila, nám problém řeší jen krátkodobě, do další změny chování lidí, do dalšího pokroku. Proto je pokrok v socialismu pomalý, protože není žádaný – vytváří problémy.

Dlouhodobé řešení

Pokud tento problém vyřešíme kapitalistickým způsobem, nevznikne při další změně chování lidí problém (pokud změna chování nebude, že lidé začnou krást).

Při podobných problémech postupujte od konce. Na co potřebujete peníze? Na silnice. Kdo je využívá, kdo je potřebuje? Všichni, kdo jezdí autem, traktorem, kolem, kamionem. Kdo ale nejvíce je opotřebovává? Nejvíce kamiony, pak traktory, auta a nakonec kola.

Silnice by tedy měli platit ti, kdo je potřebují. Stejně jako náklady na sousedovu vířivku platí soused. Všechna auta jsou registrovaná, pro stát by mělo být jednoduché vzít si tento seznam. Všechny dopravní prostředky musí procházet STK, kde se mohou zaznamenávat a kontrolovat najeté kilometry.

Stačí tedy tyto informace spojit a v závislosti na typu dopravního prostředku vypočítat, kolik kdo má zaplatit.

Co s těmi, kdo budou systém obcházet a podvádět?

Socialisté by trestali, což je nákladné a dostatečně nemotivující nebo přehnaně nespravedlivé. Kapitalistické řešení je vymáhat škodu. Škoda se skládá z průměrné ztráty, kterou daný člověk mohl způsobit, navýšené o 20 % + cena za dopadení + cena za hlídání, že právo je dodržováno (neboli náklady na údržbu).

Závěr a nedostatky

Ať už lidé jezdí elektroautem nebo benzinovým autem, dokud budou jezdit, budou využívat silnice a budou platit. Přestanou-li využívat silnice, nebude třeba je udržovat nebo stavět nové, a tak nebudou ani chybět peníze ani přebývat.

Jediný nedostatek je, že se musí správně zvolit výše platby. Je 1 Kč za 100 km ujetých autem málo nebo hodně? To stát ani soukromá firma neví. Zjistí to jen odhadem a následným sledováním. Máme-li silnice ve špatném stavu a jsou přeplněné, protože nestavíme nové, pak je poplatek malý a soukromá firma i stát ví, že má poplatek zvýšit. Stejně tak opačně.

Děkuji že se zajímáte o důsledky lidského jednání.

Autor: Petr Borovec | úterý 30.7.2024 8:37 | karma článku: 11,30 | přečteno: 335x

Další články autora

Petr Borovec

Anarchokapitalismus vs volný trh.

Anarchokapitalisté často volají po volném trhu – ale opravdu ho chtějí i v oblasti práva? Nebo jen v ekonomice, zatímco právo chtějí centrálně řídit jedním neměnným pravidlem?

3.5.2025 v 16:52 | Karma: 4,56 | Přečteno: 185x | Diskuse | Politika

Petr Borovec

Koho mám volit, aby v české republice rostla životní úroveň?

Dříve velmi čtené hodnocení politických stran je zpět – nově zjednodušené, aktualizované a doplněné o praktický návod, jak si vybrat stranu, která má největší šanci skutečně zvýšit životní úroveň v Česku. bez emocí a ideologie

12.4.2025 v 18:33 | Karma: 13,31 | Přečteno: 416x | Politika

Petr Borovec

Chytřejší demokracie

Efektivnější než svobodný trh i než demokracie. Můžeme zvolit kohokoliv, ale nejvíce rozhodovat budou ti, kdo tomu rozumí.

6.4.2025 v 16:04 | Karma: 6,82 | Přečteno: 235x | Diskuse | Politika

Petr Borovec

85 % Čechů podporuje eutanazii – proč ODS ne?

Koho se ODS bojí, nebo je jen neschopnou stranou uspokojit poptávku svojí nabídkou? Strana, která se ohání svobodou jednotlivce, najednou mlčí tam, kde je svoboda nejzásadnější – v rozhodování o vlastním životě.

31.3.2025 v 19:48 | Karma: 11,90 | Přečteno: 182x | Diskuse | Politika

Petr Borovec

Budoucnost v paralelní realitě

Ve světě přibývá případů porušování pravidel a vlastnické právo ztrácí váhu. Jaké následky to mělo v jiné realitě? A co by se z toho dalo naučit pro tu naši?

17.3.2025 v 11:00 | Karma: 4,27 | Přečteno: 108x | Politika

Nejčtenější

Herci, sportovci i politici. Podívejte se na VIP, které dorazily na rozlučku s Bartoškou

21. května 2025  10:54

Nejen známé tváře z uměleckého světa se přišly v úterý večer rozloučit se zesnulým prezidentem MFF...

Křišťálové glóby a nezapálená cigareta. Bartoškovi vzdávali lidé hold sedm hodin

20. května 2025  6:30,  aktualizováno  17:01

Široká veřejnost se v úterý naposledy rozloučila s Jiřím Bartoškou. Pražské Rudolfinum bylo pro...

Šok a ticho. Evropští lídři po telefonátu Trumpa s Putinem nevěřili svým uším

20. května 2025  20:37

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a evropští lídři oněměli poté, co se s nimi americký...

Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek

19. května 2025  12:44,  aktualizováno  13:37

V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...

Válečná loď se při spuštění na vodu rozbila. Kim Čong-un přihlížel a zuřil

22. května 2025  7:24,  aktualizováno  9:23

Kolaps sebeúcty, nedbalost, trestný čin! Tak zuřil severokorejský vůdce Kim Čong-un, který...

Přežila blokádu Leningradu, je proti válce na Ukrajině. Osmdesátnici potrestal soud

24. května 2025  10:02

Soud v druhém největším ruském městě Petrohradu v pátek potrestal pokutou deseti tisíc rublů (asi...

Jak cílit na voliče v zahraničí? Strany spoléhají hlavně na sociální sítě

24. května 2025  9:59

Na voliče v zahraničí budou politické strany v kampani před letošními volbami do Poslanecké...

Rekordně chladná noc. Třetina stanic hlásí historická minima, na Šumavě bylo - 7°C

24. května 2025  9:40

Přímý přenos Noc na sobotu byla velmi chladná, zhruba třetina stanic měřících alespoň 30 let zaznamenala...

Rusko v noci útočilo na Kyjev, úřady hlásí požáry v bytových domech

24. května 2025  7:53

Ukrajinské hlavní město Kyjev v noci na sobotu čelilo ruskému dronovému a raketovému útoku. Nejméně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 130
  • Celková karma 7,04
  • Průměrná čtenost 407x
Elektrikář, investor začátečník (8 let porážím výkonost globálního trhu), studující ekonomiku.
Více informací na mém FB,
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.