- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ono z principu nejde o "elitní" třídy jako takové, ale o jejich počet a účel. Ona jedna (možná chválihodná) věc je elitní třída pro relativně úzce vybranou skupinu nadaných dětí a druhá věc je snaha vytvořit třídy pro "lepší průměr" - a to je ta kritizovaná věc.
V čem je problém? Lepší průměr by se například mohl učit cizí jazyk už od první nebo od druhé třídy, ale nemůže, protože pro většinu žáků je to příliš brzy (a pro některé je to příliš brzo kdykoli). Proč by talentovanější žáci neměli tuhle šanci dostat?
Navíc pochybuji, že to co popisujete, je opravdu elitní škola v prvém slova smyslu. Myslím, že je to spíš "elitní" škola.
Asi myslíte soukromou základní školu, kterou popisuji v jiném textu, na který tady jen odkazuji. Nikde neuvádím, že jde o školu elitní, ale výběrová škola to je. Jednak proto, že děti absolvují vstupní testy a skutečně všechny nepřijmou, mj. i kvůli omezené kapacitě. Navíc už samotný princip "platit za základní školu, na kterou je ze zákona nárok" (na rozdíl od školy střední) přirozeně selektuje, ale nejen ve smyslu bankovního konta (jak vysvětluji v onom článku, náklady na soukromou školu jsou nižší než výdaje silného kuřáka za cigarety). Na soukromou základní školu míří hlavně děti rodičů, kteří mají vzdělání na žebříčku hodnot hodně vysoko, a v tomto smyslu to nepochybně výběrová škola je.
nebude zdaleka létat jen Huňková.
... oni problém s nadáním, talentem či vyjímečností nikdy neměli ani mít nebudou, a z hlediska jejich práce je ideální průměrnost - cokoli vyčnívá, je ze sociologického hlediska nežádoucí...
... jinak souhlas, karma...
Skúste pozrieť fínsky model zakladného školstva. Funguje to presne na tom rovnostárskom zaklade a majú výborné výsledky.
Co znamená, výborné výsledky? Výborné průměrné výsledky? Ano, k tomu skutečně rovnostářský model napomáhá. Pomoc nadaných žáků těm méně nadaným průmer zvyšuje. Cenou je čekání těch výjimečných, až látku pochopí všichni.
Nevýhodu vidím v tom, že učitelky v nevýběrových třídách se budou potýkat jenom s problémovými žáky, což pro jejich psychiku nebude úplně ono. Takže jsem pro vybrání malého procenta talentů a ne že se školy budou dělit na ty s dobrými studenty a na ty s nevzdělatelnými potížisty.
Mně se existence škol pro nadané líbí. Ale mělo by to být pro lidi např. se superiorní inteligencí, nikoliv pro lidi se superiorním kontem Elitářství chápu jako zvýhodnění někoho jen na základě něčeho, co si člověk nezasloužil, ale dostal jen do vínku. Elitářství chápu jako vložení prostředků jen do jedné skupiny a naprosté vysr..í se na jinou skupinu.
Mám lehkou nedůvěru k metodám rozpoznávání talentů. Zdá se, že směřujeme k japonskému způsobu rozpoznávání talentů již při vstupu do mateřské školky. Také bych si tipnul, že skutečný talent nepíše do iDnes ..