Pitínského Triptych v Divadle Husa na Provázku
Původně zamýšlená inscenace hry Matka režiséra a autora J. A. Pitínského, jež mělo být inscenováno ve Sklepní scéně Centra Experimentálního divadla, bylo nakonec uvedeno na velké scéně Divadla Husa na provázku. Proto se krátký a koncizní text nakonec dočkal rozšíření o adaptaci románu maďarského románu Dezsa Kosztolányiho Sladká vražedkyně, dialogů z Bressonova filmu Proces Jany z Arku a estetických teorií Bertolda Brechta.
Režisérovi a dramaturgyni Simoně Petrů nejde o hlubší analýzu jednotlivých politických systémů a období, do nichž je hra spolu se dvěma dalšími zadaptované texty, začleněna, ale spíše o rozehrání často bizarních, občas citově vyhrocených vztahů, o střet patetizující melodramatičnosti s žánrem grotesky a prvky brechtovských zcizovacích efektů.
Pitínského Matka, napsaná ve svérázném dělnickém dialektu, vznikla jako groteskní parodie na Gorkého stejnojmenný román. Inscenace, jež se odehrává v klaustrofobicky maličkém prostoru bytečku, kde despotická matka udusí dceru svého uťápnutého syna ve skříni a postupně jsou odrovnáni i další členové rodiny, aby si matka mohla nakonec vítězoslavně nasadit kabát členky totalitní strany se symboly připomínajícími vzdáleně nacistickou svastiku, by vyzněla lépe v prostoru Sklepní scény jako samostatný scénický útvar.
Pitínský se ale rozhodl hru prohloubit o další dimenze. Promarněnou šancí bylo využití brechtovského komentátora, jenž četl úryvky z jeho estetických teorií volajících po racionální divácké reflexi, distancování se od vciťování se do osudu postav a brojících proti lacině psychologizujícímu divadlu s pomocí zcizovacích efektů.
Pár zcizovacích efektů, někdy citlivě, někdy až příliš uměle vpáčených do celku divadelní inscenace, se ve hře objevilo, ale racionálního nadhledu do Pitínského hry i celého inscenace, se mně nedostalo. Zcizovací efekty navíc v Huse na provázku natolik zdomácněly, že jsou zde takřka na denním pořádku a pravidelný návštěvník se jimi může cítit přesycen.
Kromě několika poznámek komentátora o tom, že by se neměla využívat melodramatická hudba, načež se v inscenaci tato hudba jako naschvál ozve a názor Brechta, že je vhodné proložit představení 24 minutovou přestávkou, načež nastane přestávka, a pár drobných vychytávek vyzněla snaha dodat inscenaci postavou komentátora další metanarativní rovinu do ztracena.
Melodramaticky a kabaretně ztvárněné podání maďarského románu z roku 1919 o svedení katolické služtičky buržoazním synáčkem, kde se hlavní protagonistka na malou chvíli v burleskní scénce promění v ďáblici a zamiluje se do smradlavého kominíka, jehož iracionálně odmítne, aby mohla sloužit stárnoucí a lehce despotické aristokratce, vyniká zajímavou scénografií, choreografií i výkony hereckých protagonistů. Nevyhneme se ale pocitu, že sledujeme do moderního divadelního hávu oblečený film, jaký se točil za První republiky a za Protektorátu, v němž by se dobře vyjímala jak Lída Baarová, tak Antonie Nedošínská.
Hra končí jak jinak nežli tragédií. Frustrovaná služtička zavraždí své chlebodárce, kteří ji připravili o rodinné štěstí s pohledným kominíkem a čeká ji monstrproces. A najednou se dostaneme nelogicky z minulého století do temného středověku. Odsouzená vražedkyně si prohodí roli s mučednicí Janou z Arku, jež církevnímu soudci s mikrofonem procítěně odpovídá o svých niterných duchovních pohnutkách, aby pak byla odvedena střapatými bytostmi k plápolavému ohni, zazpívala si slavnou rockovou píseň a my jsme mohli odejít po delším potlesku domů.
O tom, že jednotlivé kusy spolu vzájemně nejsou až na pár leitmotovů nijak vnitřně provázány a že nám uniká smysl celé této divadelní montáže, si lámaly hlavu i mozky mnohem vzdělanější, nežli je ten můj.
Pitínskému a dramaturgyni Simoně Petrů, kteří celý projekt patrně ušili rychlou jehlou, bychom mohli odpustit rozvolněnost triptychu, pokud by v nás zanechal hlubší dojem a vyprovokoval nás k přemýšlení. To se ale nestalo. Představení bylo až příliš předvídatelné. Od autora jsem viděla zdařilejší díla. Doufám, že se příště více zamyslí nad dramaturgickou koncepcí svých montáží a pokud bude mít režisér pocit, že se mu dílo rozpadá pod rukama, nechť raději režíruje osvědčené dramatické texty, které bude schopen svým citem pro jevištní metaforiku lépe koncepčně uchopit.
Premiéra: 13.10.2017. Překlad: Ladislav Novomeský. Dramaturgie: Simona Petrů. Scéna Scéna: Petr B. Novák. Kostýmy: Tereza Hrzánová, Romana Redlová. Režie Jan Antonín Pitínský.
hrají: Ivana Hloužková, Tereza Marečková, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Ondřej Kokorský, Martin Donutil
Petra Havelková
Poslední mohykáni proruské propagandy v Česku
Během únorového vpádu vojsk Putinova režimu na Ukrajinu bylo přijata série opatření proti šíření ruských desinformací. Řada zemí euroatlantického bloku i jejich spojenců se rozhodla zablokovat ruský propagační kanál Russia Today
Petra Havelková
Na vlnách šedé ekonomiky
Můj postoj k šedé ekonomice byl vždy dvojznačný. Vím, že poctivě danícím občanům, soukromým podnikatelům a právnickým subjektům vděčím za mnohé. Jen díky nim jsem bezplatně vystudovala, mohu jezdit po opravených silnicích.
Petra Havelková
Je projekt Pirátské strany o zdanění psychotropních látek smysluplný?
Možné zdanění příjmů z legislativně regulovaného prodeje psychotropních látek, které má Pirátská strana ve svém programu, se jeví jako zajímavý nápad řešení finančních problémů spojených s náklady na ústavní léčbu závislostí
Petra Havelková
Ruský vliv
Protřásla si bezstarostně své tmavé dredy v podzimním větru a nechala se pohladit posledním zábleskem babího léta. Cítila se svobodná.
Petra Havelková
Mercury a malí Čecháčci
Zpěvákova raná 80. léta strávená v Mnichově ve společné domácnosti s německou herečkou Barbarou Valentin, která jej zasvětila do tamní LGBT scény, byla v dětem přístupném filmu Bohemian Rhapsody zcela opomenuta.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad
Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...
Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico
Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...
SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem
V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...
KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby
Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...
Učitel/ka MŠ pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
- Počet článků 191
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1258x