- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
To "africké rčení" o knihovně je citát malijského etnografa, filosofa a spisovatele Amadou Hampate Ba.
Ježíš, a já už se lekla, že malajsijského a že mi zase něco uniklo. Takže jsem se zas tak moc nezmýlila, super. A je pan Ba Fulbe?
a musíte vědět, co hledat!
Ale pokud neznáte kloudně nic, tak ani nevíte, na co se strýčka Googla nebo wikipaedie ptát - a to je problém dnešních nedovzdělanců.
docela moderně. Naše děti chodí na jeden pražský gympl. V hudebce probírají i hudbu dvacátého století, a tak poznají podle prvních taktů kapely, které já z doby svého dospívání ani neznám, a ve výtvarce probírají
vývoj komiksu. Docela jim někdy závidím.
že jo? My jsme probírali akorát národní obrození a nic, co nebylo nejmíň sto let staré, nebylo dost důstojné!
Vazne pekne, nad timhle jsem se zamyslela mockrat - patrim totiz k lidem, kteri si toho "obecneho rozhledu" u ostatnich vazi - zalezi mi na moznosti popovidat si s kamarady o ruznych vecech (klidne u piva ;), ke kterym je ale nejaky ten prehled nutny.
Mimochodem dobry blog na skoro stejne tema napsala Helena Cizkova, zaujal me tolik, ze jsem si ho dala do oblibenych zalozek :) Cetla jste ho?
http://cizkova.blog.idnes.cz/c/170047/K-cemu-jsou-neuzitecne-vedomosti.html
Jako obvykle, nic není jednostranné. Vzdělaní (na nichž je vzdělání vidět, což zdaleka nejsou všichni s vysokoškolským titulem) lidé mají informace a umí je použít. Lidé kteří mají informace ale použít je neumějí (nebo mají zbytečné) sice mohou vyhrávat televizní kvízy, ale to je asi tak vše. Lidé kteří umí použít informace ale nemají je v hlavě, mají problémy najít relevantní informace a nebo vůbec nevědí že jim daná informace schází. Proto je nezbytné mít obojí, jak informace, tak schopnost je použít.
pravděpodobně moc vědění nepotřebují.
A k tomu vzdělání: "Úroveň vzdělání soustavně upadá" - říká se to, co já pamatuji, taky zajímavý fenomén ke zkoumání.
Mně se líbí tahle definice (nalezeno samozřejmě na netu): Vzdělání je to, co vám zbude, když zapomenete všechno, co vás učili ve škole.
jj, ta definice se mi líbí taky -- a znám ji z jiných zdrojů, lol, připisuje se několika velikánům včetně Marka Twaina. Ale i když máte stopro pravdu, že na netu všechno nenajdete, myslím, že jak půjdou roky, bude na něm čím dál tím víc věcí k nalezení, i těch starších: spousta informací se přece postupně převádí do elektronické podoby! Je fakt, že se za čím dál tím víc informací dostupných přes net bude asi muset platit: data obsažená třeba ve starých tiscích se do elektronické podoby sama nepřevedou, mimo jiné. Fakt taky je, že je na netu fůra balastu, takže je třeba umět v něm i správně hledat, abychom se nenechali dočista zmást, jak už se kdosi v diskusi zmínil. Ale tohle všechno by se mělo zlepšovat a usnadňovat, tak jako snad všechny aspekty práce s počítačem. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že je snad špatné toho nosit spoustu v hlavě! Mít celkový přehled a vědět, kde dohledat zbytek, by mělo být ideální.
Článek je dlouhý, nevybrouseny a zakaleny! Ztráta času ho číst! Navíc citace Wikipedie .... Ať se nad sebou paní zamysli.
Já jsem až teď na relativně stará kolena poprvé uplatnila spoustu vědomostí, ke kterým jsem přišla ve škole a tak různě, a doposud netušila, k čemu mi můžou být. Začala jsem totiž hrát hru Dobyvatel, kde je vám internet k ničemu, ale platí jenom to, co máte v hlavě. Jako prevenci proti Alzheimerovi vřele doporučuji!
A ještě k Vaší závěrečné otázce. Já myslím, že vědomosti v laptopu opravdu nestačí, protože je přece nepotřebujete jen pro práci, ale i k běžnému životu a komunikaci s ostatními.