Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vydrželi byste jeden den bez auta?

Ano, jsou mezi námi takoví šílenci, kteří v hlavním městě jezdí do práce převážně veřejnou dopravou. Dělají to ze zcela nepochopitelných důvodů: chtějí si v tramvaji či busu ještě trochu pospat, rádi se mačkají a mají ve zvyku...

...chodit do práce včas. A to si ještě představte, že někdo jezdí den co den do svého zaměstnání na kole nebo dokonce chodí pěšky! Nejspíš úplní magoři!

Oproti tomu automobilisté jsou lidé vesměs praktičtí a znají výhody přemísťování se z místa na místo v dopravní špičce po vlastní ose: nemačkají se, nemusí se o osobní prostor dělit se zpocenými (a jinak nelibě zapáchajícími) spolucestujícími, nikdo do nich nežďuchá, nestrká a nekýchá jim za krk. Nemusí poslouchat cizí telefonní a jiné hovory a ještě si krásně odpočinou, když jedou krokem v dopravní zácpě. Prostě žádný spěch a stres. Stojí je to tedy o něco víc než těch deset korun denně, neb nemají celoroční lítačku, ale kdo by počítal nějakých pár kaček navíc, když jde o vlastní pohodlí? Co na tom, že dojedou do práce tak "trochu" později a to ještě možná budou marně hledat místo na zaparkování.

Já patřím, jak byste asi předpokládali, do toho prvého tábora šílenců. Pohybuji se po Praze MHDéčkem a někdy si udělám, když mám čas, i zdravotní procházku - jdu několik stanic autobusu nebo tramvaje pěšky. Když mi úplně rupne v bedně, tak jdu celou trasu po svých - je to cca jedna hodina cesty. No a co? Na kole bych taky bývala jezdila, kdybych pracovala v kominickém cechu. Tam by nikomu nevadilo, že jsem od hlavy k patě zaprášená od šedého popílku, který padá odkudsi z nebe.

Jak je známo, 22. září probíhá každoročně akce Den bez aut. Záměrem organizátorů patrně není ukázat těm čtyřkolovým cestujícím ve vlastních vozech, zač je toho loket, když jezdí sockou, ale upozornit na to, že velká města (Praha na tom není zdaleka nejhůř) se zbytečně dusí výfukovými plyny. Ke zlepšení situace by mohlo výrazně přispět, kdyby městem projíždělo o polovinu méně aut. Možná by to pro řidiče nebyla až taková oběť jednou nebo dvakrát týdně nechat svého plechového miláčka v garáži nebo na parkovišti. Nemluvím samozřejmě o sanitkách, přepravcích zboží nebo objemných nákladů, či opravářích kteří sebou tahají těžké brašny s vercajkem. Ti do práce pochopitelně nepojedou s trakařem.

Nejvíce zbytečného smogu (když nepočítám kouř z tepláren, které bohužel zbytečné nejsou) produkují auta, kde se vozí jeden až dva lidé, ať už z pohodlnosti - viz. důvody výše, nebo z titulu svého společenského statusu: přece se manažer velké firmy, byznysmen, vážený právník a podobně, nebude vozit hromadnou dopravou. Co by si pomysleli jeho klienti a podřízení?

Já vím, trochu to s tou ironií přeháním, ale není mi tak úplně jedno, že žiju ve špinavém městě, kde se na některých místech opravdu nedá dýchat. Přitom by stačilo celkem "málo": používat auto jen v nejnutnějších případech, nejezdit do centra, aspoň jednou týdně (když nemám důležité pochůzky do vzdálených míst) ho nechat úplně doma. V některých světových metropolích už byli nuceni přistoupit k radikálním opatřením: v určité dny smí po ulicích jezdit jen určité poznávací značky (sudá nebo lichá čísla - pokud má někdo víc aut, může samozřejmě toto pravidlo vesele obcházet) a auta s jedním řidičem jsou častěji zastavována dopravní policií.

Zní vám to jako nehorázné omezování lidských práv? No jo, teď možná ano, ale co za pár let, až přijdeme na to, že objem emisí ve vzduchu několikanásobně překračuje únosnou mez, s čímž souvisí zvýšený výskyt respiračních a jiných chorob, a že jsme vlastně sami proti sobě. Zdraví začíná být daleko větší luxus než elegantní nablýskané fáro. Ruku na srdce, vydrželi byste jeden den týdně bez auta? A nebo vám to připadá jako úplně vyšinutý nápad?

A co takhle, když si představíte, že byste se dobrovolně zavřeli na hodinu či dvě v místnosti s vysokou koncentrací výfukových plynů srovnatelnou s centrem Prahy/ Mostu/ Ostravy (doplňte si sami)? To už by bylo teprve na hlavu! A nebo ne?

 

Autor: Pavla Kolářová | sobota 22.9.2018 16:57 | karma článku: 14,34 | přečteno: 386x
  • Další články autora

Pavla Kolářová

Cesta do Tramtárie a zpět I. aneb Jak jsem se nenaučila albánsky

Ježišmarjá, to je takovej ten stát jak sou ty teroristi s tím hadrem kolem hlavy, že jo? No tak hlavně aby tě neunesli! To byly první reakce, když jsem oznámila okolí, že pojedu do Albánie jako náhradník místo nemocné kamarádky...

18.7.2022 v 15:38 | Karma: 16,50 | Přečteno: 346x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Vzhůru dolů městem Plzeň...

Toto západočeské město má své podzemí, nadzemí, temná i světlá zákoutí, pochází odsud pár slavných rodáků jako Taťulda a Hurvínek, setkává se tu hned několik řek (vygooglete si sami), pijí zde Prazdroj, jo a taky může být místem..

16.5.2022 v 20:12 | Karma: 17,47 | Přečteno: 291x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Tak tu zas máme maturity aneb mongolsky snadno a rychle...

Už dva týdny se prokousávám maturitními písemkami z českého jazyka. U některých se zasměji, jinde zapláču, občas si rvu zoufalstvím vlasy (teda ne doslovně, to by mi na hlavě asi nic nezbylo). Když tápu, co tím chtěl autor říci..

8.5.2022 v 9:21 | Karma: 42,60 | Přečteno: 7264x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Jdu po stopách...

Cíl mé špionážní mise je přísně tajný. Je vám snad jasné, že nesmím nic prozradit. Ani naznačovat nemůžu. Pracuji v naprostém utajení, vyzbrojena foťákem nejmenované značky a pestrobarevnou sportovní bundou. Nehodlám splynout s...

19.3.2022 v 19:14 | Karma: 15,93 | Přečteno: 310x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Seberte mu kyblíček a lopatku, když je takovej...

Kdyby to bylo až takhle jednoduché, nebudou kolem nás bitky, souboje, pranice a šarvátky o malá či velká pískoviště. Jenže takhle to bohužel nefunguje. Pískoviště nejde spravedlivě rozdělit. V každé hře musí být nějaký vítěz,...

27.2.2022 v 12:07 | Karma: 11,32 | Přečteno: 287x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

  • Počet článků 333
  • Celková karma 12,24
  • Průměrná čtenost 873x
Píšu, tedy jsem. Díky, že to občas někdo čtete. Neberu se příliš vážně, jen tak plkám, vymýšlím si, hraju si se slovy, protože je to pro mne tak trochu droga a tak trochu psychoterapie.