Zrušit střední školy?

Stanovit úroveň státních maturit může být snadné. Vytvoří se otázky, ty se zadají deváťákům, a pokud je někteří deváťáci zodpovědí, musí se udělat těžší a tak se dostaneme ke stavu, kdy otázky již žádný deváťák nezodpoví a to bude ta minimální úroveň státních maturit z češtiny, matematiky, cizího jazyka. Nebo uvážit úroveň maturit z doby před rokem 1939?

Kolik metrů za vteřinu ujede auto na dálnici?

Musí být přece vidět rozdíl těch 4 let, za 4 roky se někdo vyučí, musí být rozdíl mezi maturantem a deváťákem. Čtu článek v dnešní MF Dnes (lidé, čtěte), že maturitní angličtina byla na úrovni základní školy, proto s ní nebyl problém. A mně bylo divné, jak jsme s tou angličtinou na školách pokročili...

A co jindy a jinde?
Před rokem 1939 byla navíc ještě latina a řečtina. Za nás byla povinná ruština a dějepis. Kolik jazyků má maturant znát?
A zkoumal někdo, jak se liší úroveň například německých maturit od našich, stačí tam poslat na nějakou střední školu e-mail s dotazem. Má někdo maturitní matematické příklady z německé školy? Sem s nimi, pošlete mi je na mail, přidám na ně odkaz pod blogem na porovnání.

Skupiny na Facebook
Vyzývám studenty středních škol, ať místo ukřivděnosti si zkusí stanovit úroveň sami. Mají na to Facebook, mohou založit skupinu, dají tam ukázková témata a příklady k maturitě a dají je k celonárodní studentské diskuzi. Jsou přece také voliči! Ať všichni vidí, jakou úroveň si představují. A to je důvod, proč asi nic takového nevznikne. Kdyby se to vše zveřejnilo, littera scripta manet, zděsili by se této úrovně plátci daní, kteří tu "srandu" platí?

Musí umět maturant spočítat na papíře třetí mocninu 3, tedy 3×3×3? Musí znát trojčlenku, tedy když nákupní cena je 555 Kč, kolik je to s DPH?  Nebo příklad na obrázku? A co vyjmenovaná slova?

Týden na státní maturitu stačí?
Možná zjistíme, že studenti mají úvahu, že se mohou celou střední školu proflákat a že musí stačit na nastudování maturitní úrovně nějakého předmětu tak 2 dny (mám to od jedné učitelky ze střední školy +  ten student, co spáchal po neúspěšné maturitě sebevraždu, si údajně vytáhnul otázku, kterou se vůbec neučil), pak je zbytečné trávit na střední škole 4 roky! Stačí na to týden!
A mám zase od jednoho lékaře, že na zkoušku na medicíně - anatomii - se učí rok a ne přes noc (neslyšeli jste studenty: "učil jsem se na to celou noc", "učil jsem se na to skoro 2 dni"). Chtěli by jít k lékaři, který by se učil anatomii 2 dny a tvrdil, že když něco potřebuje, že to najde na internetu (kde že je to slepé střevo, Google, dělej)?

Možná podle úvah studentů a jejich rodičů zjistíme, že střední školy, s výjimkou gymnázií, jsou zbytečné, že na jimi požadovanou úroveň maturit by měli studenti dojít již na základní škole a ne na ní nastavovat maturitu.

V průběhu maturit padlo, že je hloupost dávat kadeřnicím k maturitě nějakou složitou matematiku. Je spíše hloupost nutit kadeřnice dělat maturitu. Když chce mít kadeřnice maturitu, udělá si jí na normální střední škole. Zdravotní sestry, úředníci, mají mít vysokou školu a nikdo neřeší, z jaké školy tu vysokou školu má.

Plácání mimo témata
Slohy u maturit ukázaly, že studenti často plácají úplně mimo téma. Asi to odkoukali od tiskových mluvčích. Ti často odpovídají buď úplně mimo otázku, nebo tak, že odpověď není k ničemu. V diskuzi mi někdo odpověděl, že právě to je problém současných maturit, když se to plácání hodí na papír, tak to plácání lépe vynikne, opět, Littera scripta manet.  Co maturity nahrávat na kamery a pak to v rámci odvolání studentům a s jejich svolením i rodičům přehrát?

Možná nějací politici chápou školy jako boj s nezaměstnaností, s každým novým studentem ubude možná 1 nezaměstnaný. Ale i prodlužovaná škola jednou skončí...

Počítačová gramotnost, zoufalá...
Do maturit bych přidal počítačovou gramotnost kancelářského software (viz také web ECDL.org). Vím, že maturanti jsou stále úplně mimo v práci se textovými editory, tabulkovými kalkulátory, kdy pomocí něho nespočítají ani trojčlenku.
V rámci maturity by část práce studenti opsali pomocí textového editoru (je rozdíl mezi textovým editorem a Poznámkovým blokem z Windows, někteří rozdíl i chápou) s kontrolou pravopisu a hned by viděli část hrubek a mohli by si zlepšit hodnocení tím, že by chyby opravili. A také matematiku by spočítali ještě jednou pomocí tabulkového kalkulátoru.  A měli by ještě ukázat, že umí najít něco i jinak než ve Wikipedii či zadáním do Google. To by nám ubylo tzv. odborníků na počítače...

Maturanti by měli umět číst, psát, počítat - můj dřívější blog
Potopí nás nízká vzdělanost? - asi!

Doplněno 14. 6. 2012 8:13 Maturitní písemka z roku 1897

Autor: Pavel Pokorný | středa 13.6.2012 14:44 | karma článku: 36,35 | přečteno: 5193x