Občan nesmí platit za neschopnost úředníků

Na Zlínském kraji mají názor, že není možné na občana přenášet neschopnost a nepořádek na úřadu. Zlatá to slova.

Zlínská radniceAutor blogu

Zlínský magistrát požaduje po jednom svém občanovi uhradit 37 172 Kč za to, že magistrát měl vysoké náklady s vyhledáním požadované informace. Mělo jít o důvod výše odměn vedoucích úředníků magistrátu, ale to není tak úplně podstatné.
V normálním organizaci napíše vedoucí manažer na mzdovou účtárnu, dejte tomu a tomu odměnu za to a za to.
Na Zlínském magistrátu prý tuto informaci hledalo pod vedením vedoucí personálního oddělení 7 úředníků 170 hodin, tedy šlo o třídenní práci 7 úředníků!!!, jinými slovy, měsíční hodinový fond je právě těch 170 hodin, tedy mohlo jít také o měsíční práci 1 úředníka!!!
Znám jednu schopnou mzdovou účetní, které by to trvalo asi 15 minut, sáhla by do svých šanonů, vytáhla ty žádosti na odměny a okopírovala by je na kopírce a rozhodně by nepotřebovala, aby jí přitom řídil nějaký vedoucího personálního oddělení.

Ale o kolik vedoucích úředníků na zlínském magistrátu šlo? Třeba podle odhadů na ministerstvu vnitra je to údajně každý druhý, který bere příplatek za vedení (rád si nechám sdělit, jaký je skutečný počet, ale nehodlám za to dát desítky tisíc korun). Našel jsem telefonní seznam magistrátu z 1. 3. 2011, překopíroval ho do Excelu a počítal.

První údaj byl, že telefonní seznam má 685 řádků se jmény úředníků a názvy oddělení.

Vytříděním jenom jmen vám vyjde 495 úředníků. Vyhledávání vám spočítá 85 vedoucích a 6 náměstků. A to je asi problém, podat údaje o takovém množství vedoucích dá asi práci. A po vydělení vám vyjde, že na každých 5 úředníků je 1 vedoucí.
Na magistrátu mají vedoucího stavebního odboru a ten má pod sebou 4. vedoucí oddělení, vedoucí oddělení I., vedoucí oddělení II., vedoucí oddělení III. a vedoucí oddělení IV.. Je to asi tím, že vedoucí odboru by nezvládnul přímé vedení 23 úředníků.
A když se podívám na budovu magistrátu, jak se tam takové množství úředníků vůbec směstná?

A dále Excel.
Když počet úředníků vynásobíte průměrnou mzdou podle statistického úřadu, vyjde vám 11 714 175 Kč měsíčních nákladů jenom na mzdy. Je to skutečný údaj? Na webu jsem ho nenašel, proto statistická úvaha. A pokud ano, asi na to Zlíně mají.

Určitě bude někdo rozporovat moje výpočty. Komerční firmy na svých stránkách uvádějí "Vážení zákazníci, je tu pro vás náš kolektiv 20 zaměstnanců".
Proč není na webové stránce magistrátu například uvedeno:

Vážení občané, je tu pro vás 495 úředníků magistrátu řízených 85 vedoucími a 6 náměstky.

A protože jde o veřejný sektor, placený z daní občanů, patří tam dodat.

Naše mzdy činily za měsíc únor 11 714 175 Kč, z toho mimořádné odměny byly ???? Kč.

A všechny údaje by mohly být online z informačního systému radnice a radnice by tím ušetřila 32 172 Kč na svých nákladech, až bude zase nějaký občan požadovat podobnou informaci.

Pokud má organizace povinnost poskytovat informace podle zákona 106/1999 (mají to všechny, které jsou financovány aspoň částečně z veřejných peněz nebo když v nich má státní správa či samospráva majoritu), nemůže přenášet na občana:

  • nepořádek a zmatek v dokladech
  • neschopnost používat výpočetní techniku a informační systémy
  • neschopnost úředníků obecně

To by měl být podle mě a mínění Zlínského kraje problém té organizace, občan má nárok předpokládat, že je rok 2011 a že mzdy a účetnictví se již nevedou na papírových sáčcích či na futrech. A pokud byly takové vysoké náklady, měl by je dostat někdo z vedoucích úředníků k náhradě, patrně ta vedoucí personálního oddělení. To by mohlo skončit i tím, že by úředníci započítali občanovi i své školení, aby zvládli něco, co jsou povinni ze zákona poskytnout. Na začátku podnikání se stávalo, že podnikatel zašel na úřad pro razítko a strávil tam příjemné dopoledne, kdy vysvětloval úředníkovi nějaký nový zákon a proč úředník může, musí dát razítko.

To je to tak složité dávat veřejné informace veřejně na web organizací veřejného sektoru?

Zdroje
ttp://www.novinky.cz/domaci/226580-duchodce-chtel-informace-o-odmenach-na-radnici-nauctovali-mu-32-tisic.html - původní zdroj
http://www.zlin.eu//upload.cs/c/c35fd6d4_0_1.3.2011_bez_mobilu.doc - telefonní seznam zlínského magistrátu.

 

Autor: Pavel Pokorný | středa 2.3.2011 10:38 | karma článku: 25,41 | přečteno: 1747x