Nový Zéland - doprava
Kde se jezdí vpravo a kde vlevozdroj: www.rhinocarhire.com
Pokud by vás při čtení blog otrávil, přečtěte si v dnešní MF DNES článek Petra Čermáka, Nový Zéland, domov můj. A něco z něho hned prozradím, na Novém Zélandu se nechodí do hospody nadávat.
Jízda vlevo?
Když spočítáte počty lidí, kteří jezdí vlevo, tak jich není zase tak málo. V Londýně máte u přechodů pro chodce Look right, na Novém Zélandu máte v autě samolepku Keep left, při výjezdu z parkovišť, bočních ulic nebo i mimo město máte na vozovce nakresleny velké bílé šipky. I když nejste zvyklí jezdit vlevo, šipky na silnici vás průběžně vedou. Naše česká povaha nám nedovolí něco na silnici malovat, ať se naučí jezdit vpravo, když nám sem „lezou“. No a pamatujete, jak jeden Němec vjel u Liberce do protisměru a přizabil známého herce? A možná tehdy stačila šipka na silnici. V USA mají na takové řidiče i bodce u jednosměrných vjezdů, jedeš v protisměru, probodnou se ti kola.U nás je to skoro arogance, ať se druzí přizpůsobí, ať se naučí jezdit vpravo, ať se naučí česky, kašlat na turisty. Nebo u nás se turista domluví anglicky na ulici, v obchodě, s policistou, v nemocnici? A nedej bože, když přijde na úřad! Vyzkoušejte informační střediska.
Omezená rychlost?
Když máte půjčenou úplně novou Mazdu 3 a jedete po místních silnicích, dodržujete povolenou rychlost 100, pohoda, když si vzpomenu na jízdu se skákající škodovkou po našich výmolech či jízdu po D1, brr. Před zatáčkou, která není na 100 dělaná, máte dopravní značku, kde je nakreslena ta zatáčka a upozornění na doporučenou rychlost, když se jí držíte, nemáte problémy. A pokud by šlo spojit tempomat v autě přes nějaké bezdrátové spojení s tou značkou, tak by pak stačilo jen točit volantem, brzdu a plyn by ovládal tempomat. A je určitě vhodné brát v úvahu v serpentinách doporučenou rychlost 25, 15, nad skálou nevyhrajete a svodidla tam nemají tolik, co u nás. Tam pro ně není důvod, řidiči tam jezdí normálně po silnici a ne mimo ní (tedy neřeší ani stromy u silnic), u nás musí být u silnic svodidla a stromy pokácené kvůli těm, co si myslí, že umí jezdit. Co svodidla i u nás odstranit a tím by se přirozeným výběrem odstranili ti špatní řidiči? Za našeho pobytu na Novém Zélandu dali u nás do jedné zatáčky nová svodidla a ještě než jsme se vrátili, byla dole pod mezí.
Kvalita silnic
Silnice jsou tam správně klopené, ne jako u nás často naopak, proč je tomu tak, to vědí jen naši silničáři. Byly tam také nějaké opravy silnic, ale to co je u nás „normální“ stav silnic, tak tam je to staveniště, vždy řádně značené, aby někdo náhodou do něčeho nevletěl. A tomu, čemu se u nás říká dálnice a dokonce se za to vybírá dálniční poplatek, tak to tam určitě nemají, myslím tím dálnici Praha Brno, kde po přejetí musíte k zubaři (vypadají vám plomby). I ta silnice s dvojmístným číslem byla lepší, než naše dálnice. Asi tam nemají Ředitelství silnic a dálnic a zaměstnance, co pořádali večírky za statisíce a údajně si nechávali sponzorovat své autohobby. Proč myslíte, že je nyní hon na ministra Bártu, šlape asi někomu do zaběhaného kšeftu.
Předjížděcí pruhy
Když se u nás dělal rozbor nemocnic, tak se zjišťovalo, jak daleko mají lidé do nemocnice. Jenže jsou města, mezi kterými se silnice klikatí a není ani jedno místo, kde by se dalo bez porušení zákona předjet, takže tam máte průměr třeba 40 km/hod, tedy časově třeba 2× delší než třeba na Novém Zélandu. A určitě se vám stalo, že jste na neznámé silnici riskantně předjeli a po zařazení se objevil nečekaně předjížděcí pruh. Kdyby byl na ŘSD někdo, kdo přemýšlí, tak by udělal totéž, co na Novém Zélandu, tedy značku, upozorňující na předjížděcí pruh, tedy za 4 km, 2 km, 400 metrů a auta plynule předjedou. A těch značek by ani nebylo moc, od nás do Prahy by se dal počet předjížděcích pruhů spočítat na prstech jedné ruky. A mohli by na to využít ty údajně rušené billboardy.Proč nejsou uzákoněné třeba co 5 km předjížděcí pruhy? Jak by to zrychlilo dopravu a snížilo počet nehod! Asi by nezbyly peníze na ty večírky.
Mosty, brody
Na silnicích nižší třídy bývají často mosty pouze s jedním jízdním pruhem. Pokud jsou mosty dlouhé, třeba 500 metrů (taková rozvodněná řeka se na jaře pěkně rozteče), tak na nich bývají i místa na vyhýbání. A na konci mostu máte šipky na vozovce, které vás nasměrují do vašeho levého pruhu.Něco jiného je most přes záliv v největším městě Auckland. Dříve byl pouze se 4 pruhy, pak přidělali další 4, tedy nyní má 8 pruhů, prostě umí tam rozšířit most. Je v oblouku nahoru, když jsme na něj vjeli a jeli nahoru a na konec nebylo vidět, byl to takový nezvyk. Ale pruhy byly řádně značené, krajní pruhy s názvy ulic na odbočování, vnitřní pruhy číslem dálnice, no problem.Pokud není silnice či ulice průjezdná a musíte se vrátit, máte tam ceduli NO EXIT. Ovšem zde to znamená, že na konci ulice máte takovou točnu, kde se bez couvání otočíte. Neprůjezdná je i údajně nejstrmější ulice na světě, Baldwin Street v městě Dunedin.A některé řeky, co tečou pouze na jaře, nejsou ani přemostěné, silnice padá dolů ve vlnovce do koryta, kde je to vybetonované, tedy jde o brod (anglicky Ford a víte, co je to česky Ferry?).
Porušování zákonů
Pokud jedete 100, před vámi kilometry dlouhá rovina, za vámi 10 aut, tak vás skoro nikdo nepředjíždí, předjížděním by porušil zákon. A policie to má také jednoduché, kdo předjíždí, porušuje zákon. Proč naši řidiči nechápou takovou jednoduchou věc, že maximální povolená rychlost se nesmí překročit ani při předjíždění? Navíc, máte tam na cedulích kolem silnic telefon, kam můžete zavolat, že někdo porušuje zákon. Stěžovali si na to Češi v jedné knize o Novém Zélandu. Ale vezměte v úvahu, že někdo jezdí opilý a ohrožuje vaše děti. Je správné požádat polici o zakročení? Tam se řidič může bát, že ho oznámí každý, komu vadí, že porušuje zákon. Tedy není potřeba policista za každým stromem...
Náklaďáky
Náklaďáky tam jezdí jako ostatní auta, také 100. Více, co si tím ušetří problémů? Není potřeba řešit omezení jízdy náklaďáků ve špičkách, o víkendech, řešit předjíždění na dálnici, všichni jedou stejně. Ne jako u nás, někdo vytáhne žigulíka a „řítí“ se 70 po silnici a dělá kolony.
Označení obcí
Na začátku každé obce jsou cedule s názvem obce obdobně u nás, pouze používají bílou barvu na zeleném pozadí, je rozhodně hezčí než to naše "parte" (černé písmo na bílém pozadí). Ale pokud má být zároveň omezena rychlost, tak jsou vždy 2 opravdu velké cedule po obou stranách vozovky, na každé je název obce a dopravní značka s omezením rychlosti. Rychlost bývá také ještě nakreslená na vozovce. Nebo jsou jenom značky na obou stranách vozovky, ukončení omezení je značkami se 100. Úsměvné je, že 100 je i na výjezdech, kde je nereálná. A nikdo se nemůže vymlouvat, že omezení neviděl, musel by být slepý, nedá se to přehlédnout (asi jako před švýcarskými tunely). Navíc, nemusíte si pamatovat, kolik smíte jezdit, máte to vždy na těch cedulích a nemusí to platit pro celou obec, je přece hloupost jet na předměstí, kde je pár domů či továrny omezenou rychlostí.
Orientace
Mimo město bylo směrových cedulí méně než u nás, což nás znervózňovalo v noci, ale kupodivu jsme skoro nikdy nebloudili, jen jsme občas vyjeli z kruháku jiným výjezdem. Zato ve městech fantastické, na každé křižovatce byl sloupek a na něm modré cedule s bílým písmem, kde byly vyznačeny ulice. Navíc, města spíše nemají vysoké domy, tedy navigace funguje bez problémů. Každá turistická zajímavost byla dopředu označena hnědými cedulemi, akorát i zde nám často chyběl počet km, ale co je to třeba 30 km, když máte možnost jet 100?
Výchova řidičů
Není tam tolik billboardů kolem silnic a jsou menší, asi se předpokládá, že řidiči jezdí normálně a stihnout to v té jejich rychlosti přečíst. Okolo silnic je asi každých 40 km cedule s nějakým výchovným upozorněním. Nejvíce se nám líbila ta první:
DRINK DRIVE neboli Pití + řízení = smrt (DIE je schováno v tom DRIVE).
A další: Alcohol kills, Driving skills. - Drive wise, safe lives. - Look twice to motorbike.
Návrat domů, vítají vás výmoly
Jak jsem se v předchozím blogu již zmiňoval, po příletu jsme ujeli z Ruzyně asi 300 metrů a vletěli jsme do první velké díry, minimálně šlo o geometrii kol. Tak vítá Česká republika zahraniční návštěvníky. Pokud je to někomu k smíchu, tak kdyby platil nové seřízení kol, tak by ho smích přešel. Mě rozum říká, že když nemůžu něco opravit, tak to označím. Na Novém Zélandu mají označeny žlutě i kanály. Oni nemají silničáři kýbl vápna, kterým by ty díry aspoň označili? Nebo jak se dělají cyklostezky a pak se lidé pomlátí na neoznačených kanálech!
Zpáteční jízda po české dálnici
Co mě stále udivuje, co máme u nás lidí s nízkým IQ, kteří jedou na dálnici prostředním pruhem s pocitem, že jedou správně. Po tom výmolu u letiště to bylo další poznání, že jsme doma. Snad dítě v mateřské školce ví, že se u nás jezdí vpravo a dokonce je to uzákoněné (jako by se asi mělo uzákonit pro vojáky, že hangáry musí být větší než letadlo). A nevíte, jak takového dostat do správného pruhu? Z pravého pruhu na něj nebliknete, po přejetí do prostředního pruhu se dotyčný bude divit, proč na něj blikáte, když přece máte 2 pruhy volné.
A chtít po řidičích, aby pochopili, že i v rámci jízdního pruhu se jezdí vpravo a nekličkuje se v něm, jako když kličkuje králík, to asi někteří nikdy nepochopí, jako třeba nepochopí, že nelze někoho předjet a dupnout na brzdu (což dělají auta cyklistům ve městě běžně).
Pokračování příště: Nový Zéland - úvahy nad zdravotnictvím.
Pavel Pokorný
Zdravotní pojišťovny - účet bez hostinského?
Před roky jsem v blozích navrhoval, aby zdravotní pojišťovny předložily klientům roční účet, „má dáti - dal“. Vracím se k tomu po událostech ve slovenském zdravotnictví a po zprávách o možném krachu dvou zdravotních pojišťoven.
Pavel Pokorný
Už zase vyhazuji funkční věc kvůli bateriím
Jdu vyhodit do elektro odpadu letos již 2. funkční AKU šroubovák z roku 2019. Šroubovák je funkční, „jen“ odešel bateriový blok. Náhradní bloky se již neprodávají, nové typy bloků jsou o pár milimetrů delší.
Pavel Pokorný
Co s nebezpečnou divokou zvěří?
Média jsou plná útoků medvědů na Slovenku. I u nás máme medvědy, vlky, rysy, divoké kance, jeleny. Nemělo by Slovensko vydat pokyny, jak se chránit před nebezpečnou divokou zvěří (zkráceně NDZ) s důrazem na útok medvědem?
Pavel Pokorný
Nejezděte v zatáčce přes plnou středovou čáru!
Čeští řidiči neumí projíždět zatáčky, silnice je jim úzká. Jedete do zatáčky, a často ve vašem pruhu proti vám jede auto, najíždí na vás klidně i půl metru přes plnou čáru a nějak věří, že vy se držíte u krajnice.
Pavel Pokorný
Poplatková televizní daň za vysílání České televize
Roky platím České televizi=ČT poplatky=daně za něco, co občas sleduji, ale jen proto, že když to musím platit, tak se podívám, za co platím. Platím tak daň z vlastnictví televize. Vysílání ČT mě jen deprimuje.
Další články autora |
V Mostě uhořelo šest lidí. Restaurace byla v jednom plameni, popsal hasič
Přímý přenos Při výbuchu a požáru v restauraci U Kojota v ulici Františka Halase v Mostě zemřelo nejméně šest...
Za chybějící papíry k domu pokuta. Polovině Čechů hrozí sankce až 400 tisíc
Premium Je projektová dokumentace k vašemu domu zastaralá a neaktuální? Anebo ji vůbec nemáte? Pak budete...
Aralské jezero vstává z mrtvých. Voda se vrací a do ní i život
Objem vody v severní části Aralského jezera se od roku 2008 zvýšil téměř o polovinu, uvedly...
Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí
Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové...
Ječící lidé si strhávali oblečení. Svědkyně líčí ohnivý horor v Mostě
Premium Inferno. Křičící lidé z hořící hospody vybíhali ven a strhávali ze sebe oblečení. Tak popisuje...
Pohltil Kiku a dál expanduje. Kde a jak vznikl rakouský gigant XXXLutz
Nábytkový řetězec XXXLutz se už desítky let propracovává na špici v oboru celoevropskou expanzí....
Ve vlastním s pomocí rodičů, nebo prací v IT. Jak dnes mladí hledají bydlení
Premium Dosáhnout na vlastní bydlení je pro mladé už prakticky nemožné. Měsíční splátka průměrného,...
2,2 milionu lidí s vysokým tlakem. Česko v Evropě ztrácí, situace je alarmující
Premium Desítky tisíc lidí o něm ani nevědí, následky přitom mohou být fatální. Často končí srdečním...
Ukrajinští Bondové v týlu nepřítele. Jak funguje špionážní agentura SBU
Premium Raketový útok na smuteční průvod v ukrajinské obci Hroza z října předloňského roku byl jedním z...
- Počet článků 305
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2388x
Moje ankety na BlueBoard.
Dělám desítky let do počítačů, zájmově i profesně. Mám rád knihy (staré sci-fi) a staré olejomalby. Jezdím na kole a občas na moto. Ve skutečnosti vypadám lépe, než na foto.
Počitadlo od 16.12.2008.
Translate my blogs by Google Translator, click on the flag.
Použité clipart Microsoft Office, © ZONER software nebo vlastní.