Nekonečný příběh systémů pro MPSV

V dnešní MF Dnes se zase píše o problémech se systémy pro MPSV. Co zakázat měnit zákony, než se systém pro MPSV naprogramuje? A jde to vůbec naprogramovat?

Myslím, že stále platí, že když chcete od finančního úřadu výklad zákona, který parlament  vydal v takovém znění, že mu nikdo nemůže rozumět, tak si za to musíte zaplatit (poslanci možná věděli, co chtějí schválit, ale neumí to vyjádřit srozumitelně do textu zákona). Jinak vás mohou začít honit, jako i „honí“ Babiše kvůli třeba korunovým dluhopisům nebo novomanžele, kteří netušili, že mají mít schované účtenky ze svatby pro kontrolu finančního úřadu.
Než se rozhodnete ke svatbě, nechte si od finančního úřadu vypracovat, co se pro vás ohledně daní svatbou mění...

Když chtějí programátoři něco naprogramovat, kdo jim řekne, jak to má být? Koho si mají zaplatit, aby to bylo „správné“. Úředníky z MPSV? Poslance?
Pamatuji, jak programátoři šíleli, když zavolali na jeden okres, první výklad, zavolali na druhý okres, jiný výklad, a pak raději již nikam nevolali... A v článku se píše o „nesoučinností ze strany ministerstva“ a o tom, že tam „chybějící IT odborníci“.

Na kolik miliónů vyjde každá změna zákona týkajícího se systému pro MPSV? Na kolik nás přijdou nové a nové zákony? Nedávno karenční doba, nyní minimální mzda. Ony jsou totiž zákony provázané a jedna změna vyvolá další a další změny. Napadlo mě třeba, zda není svázaný limit 10 tisíc pro dohodu o provedení práce s minimální mzdou, která roste. Ale obecně, když roste minimální mzda, neměl by růst i limit pro tu dohodu?

Před časem jsem narazil ve zdravotnickém systému na nefunkční skartaci zdravotnických karet, již funguje. A říkal jsem si tehdy, jaký problém, co pořád testují? A začetl jsem se do skartace a pak to vzdal. Zjednodušeně, každé menu je málem 1 zákon, otázka je, zda ten zákon při mém kliknutí stále platí, ověřovat to na internetu je práce spíše pro právníka. Třeba jak velká má být komise, co skartaci provádí? Stačí 3 lidé?

V článku v MF Dnes se píše, že součástí systému pro MPS je „výměna sociálně pojistných informací v rámci EU“. Tedy mě napadlo, jak se bude řešit v systému to, že třeba Rumun bude pracovat rok v Česku, odejde do Velké Británie a bude tam do brexitu pracovat, po brexitu přijde o práci a požádá sociálku o podporu v nezaměstnanosti, na kterou má nárok. A budovaný systém MPSV by měl vygenerovat údaj sociálku ve Velké Británii či pro někoho, na jako výši podpory má nárok. Bude systém MPS umět spolupracovat i se státy mimo EU? A co ukrajinská zdravotní sestra pracující v Česku, pak ve Velké Británii, po brexitu odejde zpět na Ukrajinu, nebude tam mít práci a požádá o příspěvek. Bude systém PMS spojen se systémem na Ukrajině? Jsem rád, že něco takového nemusím programovat.

Jediné řešení vidím tento resort do doby dokončení systému nedávat ministrům za ČSSD, zjevně na to nemají, aby se systém dokončil, umí jen utrácet naše peníze.
A je otázka, zda to vůbec naprogramovat jde. Fyzikové vám řeknou, co naprogramovat nejde, napadá mě známý Brownův pohyb molekul.
Možná by to chtělo nějakou systémovou změnu. Jedna z nich byla, nereálná, je zavést zaručený měsíční příjem. Lepší by bylo, že děti se mají postarat o rodiče a pojištění typu ztráty zaměstnání by si vyřizoval každý sám na komerční bázi. Pak by nebylo, co programovat.

 ČSSD stále tvrdí, že lidé jsou nezpůsobilí se o sebe postarat… A ministři za ČSSD jsou nezpůsobilí něco vytvořit… Co s tím?

Autor: Pavel Pokorný | čtvrtek 15.11.2018 10:04 | karma článku: 13,28 | přečteno: 416x