Jak předjíždět na českých silnicích?

Kdysi za starověku, když ještě kněžna Libuše měla jezdit po polních cestách za Přemyslem, se formovaly cesty našimi kraji. A protože někde rostly lesy, někde byla políčka, klikaté potoky, byly i cesty klikaté. A klikaté i zůstaly.

Pouze v krajích, které někdo vlastnil celé, byly cesty rovné, jako je třeba rovná silnice  od E55 na Sedlčany.

A cesty se rozšiřovaly, nakonec i asfaltovaly, ale zůstávaly klikaté, jako za starověku. A tak dnes, jako kdysi  kněžna Libuše, klikatíme na silnicích ohraničených plnou čarou za dlouhými kamiony, které „prodlužují“ řidiči „lízající zadky“ kamionů před sebou, tedy předjet takovou kolonu s kamionem a „lízajícími“ bez překročení omezené rychlosti prostě nejde.

A tak jedete za kolonou, 5, 10 kilometrů, občas nějaký sebevražedný řidič s vražednými úmysly vyrazí a začne kolonu předjíždět ve víře, že ze zatáčky nikdo nevyrazí, že protijedoucí řidič nepřekračuje omezenou rychlost (tedy že stihne předjet), že ho kolona pustí zpět mezi sebe. Někdy mu to nevyjde.

V civilizovaných zemích, kde nemají Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), mají někde předjížděcí pruhy.
Když máme u nás ty klikaté silnice, proč nenapřímíme silnice v těch zatáčkách a zbytek původní silnice nepoužijeme jako předjížděcí pruh či jako odpočivadla kamionů?

A tam, kde nemají ŘSD, mají - na rozdíl od nás – ještě dopravní značky, které řidiče upozorňují na to, že bude předjížděcí pruh. Nebo někdo víte u nás o takové značce?
Typicky mají takové značky na Novém Zélandu, v USA a jinde to myslím nemají, protože tam mají zase všude dálnice, tak předjížděcí pruhy nepotřebují.
Pak nemusí sebevražedný řidič začít předjíždět třeba 1 km před předjížděcím pruhem a ohrožovat vše živé kolem sebe, i on raději odloží možnou sebevraždu a vraždu, když ví, že za necelou minutu bude moci předjet.

Ano, kvůli těm pár předjížděcím pruhům asi nemá ekonomický smysl zaměstnat desítky státních zaměstnanců vývojem a umístěním nových dopravních značek upozorňující na předjížděcí pruh. Ale z hlediska životů spoluobčanů to smysl má!

Jenže to bychom nesměli být v Česku, kde každý dobrý úmysl je cesta do pekel. Co dělají starostové, v jejichž katastru je předjížděcí pruh? Jak se můžete dočíst v dnešní MF Dnes, dají starostové na konec předjížděcího pruhu radary s kamerou a vybírají pokuty. Tedy když po desítkách kilometrů máte konečně možnost předjet kolonu, na konci předjíždějícího pruhu vás může čekat pokuta za vyšší rychlost. Tedy takový předjíždějící pruh ztrácí smysl, pokud chcete bezpečně předjet, nemůže přitom sledovat navíc tachometr, zda nepřekročíte rychlost o více než 3 km (jak dávali před časem pokuty za rychlost 33 km v Kladně).

A tak mám další návrh „českého“ řešení, kde máme to ŘSD.

Do zákona přidat to, co dělají normální řidiči často již dnes.
Pokud řidič vytvoří kolonu, je povinen na nejbližším možném místě zastavit a umožnit předjetí.

Vhodné místo může být autobusová zastávka, parkoviště u silnice. U nás občas vidím, jak traktorista zastaví a umožní koloně předjet. Asi je také řidič auta a má potřebnou inteligenci.

Dokonce by mohly být nové značky, které upozorní, že za x kilometrů je autobusová zastávka, čímž by byli řidiči upozorněni, že budou mít možnost předjet a nebudou se muset pouštět do sebevražedného předjíždění.

Dejte si do vyhledávače předjíždění havárie a zamyslete se, zda by ty ztracené lidské životy nestály za to mnou navržená řešení. Hlavně byste museli napsat e-mail vašemu poslanci, aby navrhl změnu zákona a přidat mu k tomu pár odkazů na smrtelné havárie při předjíždění.

A doufám, že si i pirátští poslanci najdou na vás čas mezi cestováním po světě za státní peníze, viz také dnešní MF Dnes. (:-)

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Pokorný | pátek 5.4.2019 10:34 | karma článku: 36,51 | přečteno: 3463x