„Chytrá křídla“ chtějí naše peníze

V MF Dnes byl 4. 6. článek Tomáše Cafourka s titulkem „Chceme dvě miliardy“, chtějí je aerolinky Smartwings. Dnes je v MF Dnes celostránkový inzerát patrně placený Smartwing „Proč ne my?!

V článku se psalo, že letectví je rizikový obor a že banky letectví nic nepůjčí. Proč by tedy měli být čeští daňoví poplatníci ti, co budou rizikově půjčovat? Nestačí nám garanční krach s elektrárnou v Turecku, nějaký závod na sklo v Rusku či nyní něco s elektrárnou v Bulharsku. Co začít šetřit a nepouštět se do rizikových investic, stát není od toho, aby rizikově investoval, stačí investování ČNB.

Proč by měl být Smartwings národní dopravce, když má anglický název a je z asi poloviny vlastněný čínskými komunisty (tedy nejde o vlastnictví Číňanů z Taiwanu).

Proč by měl stát dotovat dovolenou těm, co na ní chtěli letět se Smartwings. Trh si najde cestu a turečtí, tuniští, egyptští hoteliéři či hoteliéři na řeckých ostrovech udělají vše, aby tam klienty dostali, kdyby měli koupit svá letadla.

V článku se nejasně píše (článek je vůbec hodně nejasný, jako by spolumajitel aerolinek něco tajil), že čínští komunisté měli nabídnout svůj podíl za 1 Kč. Když vlastníte z poloviny něco, co potřebuje investici 2 miliardy, tak asi váš podíl je minus miliarda.

Na portálu Justice.cz je u Smartwings stále uzávěrka z roku 2018 a je skoro polovina roku 2020. Smartwings chce peníze, ale podává o sobě pouze roky staré informace.

V článku se píše, že stát si za půjčku či garanci půjčky, může pohlídat v dozorčí radě, že půjčené peníze nepůjdou na dividendy akcionářům, tedy že nezmizí do komunistické Číny. Jak stát pohlídal třeba vklady v ERP bank, viz dále?

V článku se píše, že čeští akcionáři si vzali někde úvěr a vložili do aerolinek 600 milionů. Není jasné, kdo akcionářům půjčil, čím ručili a jak chtějí těch 600 milionů splatit. Z těch 2 miliard? A prý se čeká, že čínský spolumajitel udělá totéž. Je v tom nějaká naivita, proč by to čínští komunisté dělali, investovali proto, aby vydělávali a ne aby dotovali rizikovou investici. V Česku jsou prý  již 3 čínské banky. Tedy aby nebyl tradiční postup, který nějak provedla ruská ERP, nabídnout vysoké úroky, získat vklady, půjčit spřáteleným firmám získané peníze (tedy těm čínským komunistům spoluvlastnících aerolinky) a končit podnikání. A státu by jako obvykle zbylo vyplatit pojištěné vklady.

A proč se aerolinky neobrátily na prezidenta Zemana, ten pořád o čínských investicích mluvil. Ale ano, provozní úvěr není investice.

V podstatě si čínští komunisté „sestřelili“ svou investici rozšířením viru.

Podle článku jde o týdny, proto asi ten celostránkový a drahý inzerát v dnešní MF Dnes.

A v dnešní MF Dne je další článek. Město České Budějovice se zbavuje podílu v českobudějovickém letišti. Proč asi?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Pokorný | pátek 12.6.2020 10:04 | karma článku: 22,22 | přečteno: 646x