- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
V Maďarsku se to zarazilo z ekologických důvodů. Přičemž paradoxně mělo Gabčíkovo sloužit jako špičková elektrárna (obrovský průtok v době špičky). Nagymáros pak měl sloužit jako průtoková elektrárna (tedy o dost slabší výkon, ale v provozu soustavě). Nádrž mezi nimi byla právě plánována jako vyrovnávací, aby se nelila přílivová vlna celým Dunajem, pokud se špičkově pustilo Gabčíkovo.
Jinými slovy to byla dnes tak velmi potřebná možnost vyrovnávání spotřeby v době, kdy nevyrábí ani vrtule, ani soláry.
Proto považuji za paradox, že to Maďaři stopli právě z ekologických důvodů.
Je to pravda, že v dnešní době by možná Maďarsko uvítalo tento způsob výrobu elektřiny.
Nestačil jsem samozřejmě projet a prohlídnout si důkladně celé území okolo, ale nepřipadá mi to, že by toto dílo mělo nějaký negativní vliv na přírodu.
Kdyby bylo dílo dokončeno v celém rozsahu, tedy i s částí na maďarském území, byla by výroba elektřiny vyšší.
Pracoval jsem ve firmě, která dodávala vrata pro plavební komory. Nainstalovali jsme je a slavnostně uvedli do provozu. Neuplynula dlouhá doba, myslím, že menší než jeden rok, a do vrat narazila maďarská loď a zdemolovala je. Museli jsme je pracně opravovat. Na naše dotazy, zda to byl náhodný či úmyslný náraz, pracovníci kanálu jen krčili rameny.