Děkujeme za pochopení.
R62o58s13t20i51s84l24a87v 33C19a79h29a
Jen hlupaci opakuji, ze se lide nemusi ucit fakta, ktera najdou na internetu.
K37a33t25e90ř26i66n65a 39K65l48u78s67á34č43k78o86v78á
Já jsem na české školství pyšná! Rádi pohrdáme vlastním vzděláním, kterým jsme prošli - s minimálními náklady podotýkám. Skutečně někdo z nás tak trpěl, než získal magisterský titul?
Mám kamarádku v Německu a spokojená se vzdělávacím systémem není. Taky jsem pyšná na školní stravování například - to skoro nikde jinde nenajdete, přesto se najde asi trilion rodičů, kteří stále nejsou spokojení s množstvím luštěnin v jídelníčku a tak dále... V životě bych už nechtěla cítit ten puch plastových krabiček od jídla, které hnily v šatnách, když jsem jezdila na stáže do Hamburku. Nechtěla bych, aby moje dítě jedlo studené zatuchlé jídlo (od rána někde v tašce), a tak podporuji školní straování. maminky u nás ve školce si například prosadily jáhelné kaše a další změny jídelníčku - mluvila jsem s ředitelkou i kuchařkou (můj syn měl specifické straovvací potřeby a vyšli mi vstříc) - 90 % se toho vyhodí, protože to jí minimum dětí - ale je to nějaká prosazená změna. Určitě je třeba se nad věcmi zamýšlet a posouvat je dál, ale pardon, tento pán, autor článku, je pro mě typickej příkad kverulanta, kterému se nic nelíbí a který nic nenavrhuje takřka. Myslím, že je u nás velmi hustá síť škol různých typů a každý ať si vybere, co myslí, že je pro jeho dítě vhodné a co mu vyhovuje.
Proč kritizujeme vlastní vzdělání? Taky jsme se mohli vzdělat v jiné zemi třeba, kde nám to přijde dokonalý, ale raději jsme vystudovali zde zadarmo a pak si to pomluvíme. Já tomu nerozumím.
F75r78a58n22t76i25š72e89k 62K75š41í48r
Problém není v tom jak školy vypadají a jak učí, ale to, že do školy musíte pod hrozbou násilí. Zastávám názor, že násilí není nejvhodnější způsob pro organizaci jakéhokoliv aspektu lidského života.
F96r71a77n46t93i91š66e34k 57K22š47í14r
Mám za to, že jste to vystihl docela přesně. Jediné v čem se mýlíte je to, že škole zvoní hrana.
Jak říká Brett Veinott: Do této chvíle se lidská historie opakuje ve smyčce. Je to pokračující příběh o tom, jak malá skupinka lidí ovládá velkou skupinu lidí, pomocí strachu nebo násilí, čehož je dosahováno udržováním většiny lidí z velké skupiny relativně ignorantskými a beznadějně závislými na údajném vůdcovství menší skupinky. Je to hra na dravce a oběti, a státní školství je jen jedním z novějších nástrojů dravců.
Stát se tohoto nástroje nevzdá.
P23a79v45e85l 18H15e37k
Blábol městského člověka. Co když nepůjde elektřina, jak si váš odchovanec poradí?
M18a56r39t30i16n 59L18ö51w
Asi stejne jako "odchovanec ZS" - zkontroluje pojistky a pripadne zavola na havarijni sluzbu distributora. Nebo rekne manzelovi at s tim neco udela. Jak to souvisi s povinnou skolni dochazkou?
L63u90k33á90š 75V50o17j89t86e49k
a jak byste zajistil minimální vzdělání u sociálně vyloučených rodin?! Není škola a předtím předškolní vzdělávání už samo o sobě dobrým identifikátorem, že v rodině může být něco špatně? Jak zajistíte minimální (povinné) vzdělání. Pokud budete jako stát garantovat nějaké peníze (sociální dávky, podporu nezaměstnaným, atd.), nebudete chtít mít alespoň minimální kontrolu nad úrovní vzdělání (ZŠ)?! Pokud má dítě oba rodiče v zaměstnání (práci), kdo se o něj bude starat?! Kam bude docházet?! Není ta Vaše koncepce jen pro samostatné a starší děti?! Já osobně vidím velký úpadek školství právě v tom, že se přestalo pracovat a vzdělávat v takových předmětech jako je etika, etiketa, náboženství (tím nemyslím přivádění dětí na víru, ale aspoň elementární seznámení s texty), úroveň kulturního vzdělávání šla úplně do ....., ale že by mi vadilo, že dítě chodí do školy, to je absurdní...
P29a53v28e65l 20K18o40v11a92ř54í76k
A proč bych to měl zajišťovat? A i kdyby, funguje to? A proč si nezkusit představit i jiné alternativy, jak pomoci dětem z tzv. sociálně vyloučených rodin, možná i efektivnější, pokud si to vytyčíme jako cíl? A v kontextu vašich otázek, kdo je to podle vás stát? A proč má stát řešit to, kam bude mé dítě docházet? Pokud to očekáváte od státu, OK, nemám problém. Ale já nechci, aby mi ten samý stát určoval, kam mají děti chodit. Nedává to totiž smysl.
Nejsem proti vzdělávání. Nikomu neupírám ani právo chodit do školy. Však se zeptejte dětí, jak se jim tam líbí a jak hodnotí užitečnost toho, co se tam učí atp. Já si prostě umím představit spoustu jiných způsobů, jak poskytnout dětem možnosti se rozvíjet a vzdělávat. Současná škola je podle mě přežitá (viz článek).
M66a35r21i80a50n41a 56K40r43á83s24n33á
Tak neví, ze začátku jsem si myslela, že je to ironie, satira, parodie na něco, ale čtouc dál jsem dospěla k názoru, že to myslíte vážně. Nedočetla jsem. Je mi Vás líto.
M93i31c23h22a70l 71P72a54u97l67í28č17e64k
Měl bych 2 poznámky:
1. biflování dat do hlavy je dnes velmi "nemoderní", ale musíme si uvědomit, že k tomu, aby lidé mohli přemýšlet, vymýšlet, být kreativní apod. musí v té hlavě nějaká data mít, aby si s nimi mohli v mysli hrát a probírat si je. Úplně stejně jako počítač potřebuje mít data natažená do RAMky, aby s nimi mohl pracovat, nestačí mu, že má vše na harddisku. Stejně tak člověk, který v hlavě nemá žádná podkladová data, tak prostě nic nevymyslí. Samozřejmě, že je spousta dat, která si člověk do hlavy cpát nemusí, ale zase úplně to obracet a necpat si tam vůbec nic je také nesmysl.
2. přehodit veškerou zodpovědnost za vzdělanost dítěte pouze na rodiče nebo přímo na dítě samotné je také nesmysl. Ano, chceme společnost, kde stát diktuje lidem co mají dělat pokud možno co nejméně, ale existuje určitý objektivní rámec informací, znalostí a dovedností, kterými by děti měly být vybaveny do života naprosto bezpodmínečně a bez výjimky. Např. číst, psát, počítat, základy dějepisu. přírodovědy, prakticky celou náplň základní školy by měli mít všichni. Existuje spousta rodičů, která by své děti nenechala naučit ani číst a psát. Těm dětem by to bylo jedno a když by jim to jedno být přestalo a začalo by jim to vadit, tak už by zase byly ve vyšším věku, kdy už je zase dost pozdě začínat. Takže minimálně u základní školy tu logiku vidím. Střední a vysoká, tam už je to něco jiného...
P38a73v20e97l 29K16o58v56a85ř33í97k
Díky za poznámky.
Bod 1) souhlasím, že je potřeba mít přehled v určitém oboru. Ale každého baví něco jiného. A pokud mě něco zajímá, tak ta data do té RAMky prostě dostanu. S tou kreativitou dobrý postřeh, ano, abych byl kreativní, musím mít pro to nějaké základy a musím se dané věci nějaký čas věnovat, aby mi tam ty možnosti začaly nabíhat... Takže pokud opravdu chci, udělám to.
Bod 2) tady nesouhlasím. Nechci slovíčkařit, ale "objektivní rámec informací" je většinou to, co určuje spolek moudrých někde u stolu. Děti se dokáží učit samy, jsou pro to přirozeně nastavené. A pokud se náhodou někdo číst a psát nenaučí, je méně člověkem, nemůže být přesto šťastný člověk?
Já osobně bych preferoval nějaké komunitní kluby (chcete-li školy), kde děti budou mít možnost se učit to, co chtějí, budou tam mít dostatečné vybavení, případně i učitele, ale to vše bude na dobrovolné bázi a za podmínky uznání svébytnosti dítěte. Podle mě, pokud chce společnost (sic!) v tomto směru opravdu něco dělat, tak vytvářet prostředí a hlavně inspirovat. Ne nutit a okrádat děti o čas a hru.
I79v94o 10P74e42t56e15r13k14a
Bod 2: To že si děti něco najdou během 15s na internetu neznamená, že to budou umět správně použít.
Celkově mi váš text přijde značně negativistický, místy demagogický. Ano, škola jak ji známe může zaniknou, avšak měla by být něčím funkčním nahrazena. Něčím, co bude zaručovat, že z lidi nebudou polo-analfabeti (aspoň číst, psát a počítat by měl umět každý a člověk s vyšším vzděláním by měl mít nějaký všeobecný přehled) a také to něco musí zajistit, že odborné věci bude dělat odborník (lékaři, zaměstnanci elektráren, výzkumníci ...). Čili nějaký systém, který bude zaručovat, že daný člověk má příslušnou kvalifikaci pro danou činnost, bude muset stejně fungovat. Jestli se tedy nechceme ocitnout v nějaké formě anarchie.
P29a33v44e95l 94K69o39v30a98ř78í98k
Bod 2 - OK, proti tomu žádná. Jen (asi už tendenčně) dodám, jestli to "správné použití" zaručí (jedině) škola? A vlastně bych se ještě zamyslel nad tím, že většina inovací vzniká tím, že se na věci pohlíží právě jinou optikou a právě tradiční školy tyto schopnosti systematicky potlačují.
Ta druhá část též OK, já věřím, že školu nahradí jiné formy vzdělávání... Ale taky si říkám, kdo je ta autorita, která má zaručit či garantovat kvalifikaci?
M16i13r25o21s66l46a42v 24P76a65v75l18í96č25e42k
Já s Vámi souhlasím; řekl bych dokonce, že na hranu se dostává nejen škola, ale i celý dosavadní způsob života.
V71l96a22d50i62m25í12r 44A14i39m
Ad absurdum - představme si „vzdělávání“ v duchu vašeho článku:
Základní potřeba předškoláka je hra. Dejme mu do ruky tablet, kde si může vše najít. Ale on jej bude používat místo lopatičky. Také je vhodný na hod do dálky - hezky plachtí. Jen těm nejbystřejším budeme moci koupit šněrovací boty místo natahovacích bačkůrek.
Ve „škole“ se konečně naučí používat vyhledavač. Bude trošičku problém, protože dítko dlouho nebude znát písmenka. Ti nejschopnější, po odporně nedemokratické drezůře v rodině, získají ze starých učebnic vzdělání na úrovni tereziánské doby. Ostatním to vadit nebude. Pravda, jejich slovní zásoba nebude největší, ale časem se pomocí ikon obsluhovat metodou pokusu a omylu jednodušší hry naučí.
Starší školní věk přinese některé problémy, protože násilím doma vzdělávaní exoti budou duševně úplně jinde než jejich velice hraví a spokojení vrstevníci. Vzájemná komunikace začne váznout a obě skupiny bude nutně fyzicky oddělit. Rodiče „exotů“ si zaplatí soukromé školy s velice tvrdým drilem, aby potomci dosáhli na dříve obvyklý standard vzdělání. Pro „většinovou“ populaci vyvineme úplně nový, jednoduchý a naprosto blbuvzdorný počítačový systém, používající výhradně obrázkovou symboliku, jehož nastavení nebude možné omylem změnit.
Po patnácti letech celý experiment v tichosti zrušíme, protože zjistíme, že desetiletý pobyt v „méně podnětném prostředí“ vykonal své, že tato generace je k čemukoli naprosto nepoužitelná, neboť je funkčně zcela negramotná a již nikdy nezíská ani základní pracovní návyky.
J23a12n 58H76o38r57á17č34e90k
timto Vam dekuji mluvite mi takrikajic z duse, jeste bych dodal, ze ta "prumerne" vzdelana mensina, bude elitou naroda a bude vsechno ridit, zatimco vetsina si bude hrat :)
- Počet článků 90
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1590x
www.sociolog.cz | www.kovarikpr.cz