Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová tvář města. Na Brno dobrý?

Brno, město kávy, šalin a nekončících kontrastů prošlo změnou šatníku. Nově si namísto obleku na míru vzalo trendy mikinu s barevným potiskem. Na první pohled svěží, moderní a přístupné. Ale co nám tím chce Brno vlastně říct?

Když promlouvá město

Města mají svou řeč. Někdy ji slyšíte v hluku tramvají, někdy v šumu náměstí. Někdy se projeví v jejich architektuře nebo ve způsobu, jak se jejich obyvatelé pohybují po ulicích.

A někdy, jako teď v Brně, se jejich hlas ozve skrze nový vizuální styl.

Ten sází na minimalismus, červenou, bílou a modrou, a do toho přidává hravé ilustrace, které mají ukázat, že Brno není jen o Špilberku, Petrově a dlouhých debatách o tom, proč má být na mapě vedle Prahy vidět.

Brno město pro lidi. Ale ve stínu Prahy

Autor: Město Brno

Na obrázcích vidíte lidi v každodenních situacích. Čekají na šalinu, procházejí se pod Špilberkem, drží za ruku dítě. Vizuál se snaží ukázat, že Brno je město lidí. Je to město života, ne jen památek a architektury.

To vše dohromady vytváří identitu, která říká: „Jsme otevření, přátelští, moderní.“ A to je silné poselství, protože město je skutečně o lidech, a o tom, jak se v něm žije.

Autor: Magistrát hlavního města Prahy

Jo, je to milé. Trendy. A vlastně i nápadité a propracované. Ale taky je mi trochu záhadou, proč ten styl tolik kopíruje Prahu s její novou vizuální identitou, když nám Brno tak často zdůrazňuje, že je jiné.

Je to vlastně symptomatický moment. Brno se už desítky let staví do role mladšího sourozence, který se potřebuje vůči Praze vymezovat. Chce být modernější, progresivnější, odvážnější.

Jenže každý mladší sourozenec jednou dospěje do bodu, kdy už nepotřebuje dokazovat, že je „lepší než starší ségra“. Kdy najde vlastní cestu.

Brno už dávno není tím mladším bratrem, který musí všem dokazovat, co dokáže. Je sebevědomým městem s vlastním příběhem. Městem, které přitahuje talenty z celého světa. Které mění své historické šrámy v příležitosti. Které experimentuje s budoucností, místo aby se ohlíželo po sourozenci.

Možná je čas přestat se ptát „jak to dělá Praha?“ a začít se ptát „co jsme my sami?“.

Co nám chce Brno říct?

Hlavní otázka k novému vizuálnímu stylu města Brna tak zní: co nám říká o Brně? A co říká jeho obyvatelům, návštěvníkům, případně investorům nebo dalším skupinám?

Ilustrace mají bohužel své limity. Jsou jako živý dialog. Krásné, když jsou správně načasované, ale složité, když se je snažíte zachytit na plakátě nebo v rychlém pohledu turisty. Ne každý, kdo přijede do Brna, pochopí, co tyto ilustrace znamenají. Ne každý uvidí, že toto je město plné příběhů.

Když město mění svou vizuální podobu, nejde jen o estetiku. Jde o prohlášení. Je to jako stát na náměstí Svobody a křičet: „Tohle jsme my.“ A pokud město nemá jasný znak nebo symbol, který by mluvil univerzálně, riskuje, že jeho hlas zanikne.

Říká nám nová vizuální identita skutečně to, kým Brno je, nebo kým by být chtělo? Nebo nám jen ukazuje svoji milou tvář prostřednictvím obrázků?

Co nám říkají jiná města

Vizuální identita města není otázkou líbí / nelíbí. Není to fotka na sociální sítě. Je to ekosystém, který musí fungovat stejně dobře na vizitce i na billboardu, v mobilu i na fasádě. Musí mluvit jasně, rychle a ke všem – k návštěvníkům, investorům, obyvatelům.

Podívejte se na města, která to podle mě perfektně pochopila:

  • Stockholm vsadil na „Capital of Scandinavia“ – jednoduché, sebevědomé, funkční
  • Berlín říká „Be Berlin“ – město, které se nebojí být samo sebou
  • Vídeň zůstává „Stadt Wien“ – čistá historie v moderním hávu
  • Amsterdam: „I amsterdam“ - ikonická značka města postavená na jednoduchosti a srozumitelnosti
  • Vancouver: „City of Nature“ - harmonické spojení městského života s přírodou

Ve všech případech se slogan odráží ve vizuálním stylu města a jeho komunikaci. Důraz je vždy na jednotící logo, případně modernizovaný znak, který vévodí dané scéně, aby nikdo nepochyboval, o kom je tady řeč.

Brno jako Vídeň?

Vlastně mě zaujalo, že Kateřina Jarošová, zastupitelka zodpovědná za marketing Brna, zmiňuje jako inspiraci vídeňský vizuální styl. To je vlastně skvělý směr. Vídeň je skutečně příkladem města, které svou identitu buduje promyšleně a dlouhodobě. Jenže zatímco Vídeň sází především na jednoduchost, čistotu a silný znak, a nikterak nezahlcuje, Brno se vydalo cestou různorodých ilustrací, na kterých chce vedle loga stavět nově svou identitu.

Vážně se mi ty ilustrace líbí. Jen si říkám, jestli neobsahují až moc těch budov, postaviček a dalších vizuálních prvků. Jako by chtěli autoři vytvořit paralelní svět v už tak dost chaotickém a přeplněném prostoru města.

Jaká je vlastně DNA města Brna?

Brno je město, které se hýbe – doslova i obrazně. Nový vizuální styl chce zjevně tento pohyb zachytit, ale také ho trochu zjemnit, zlidštit. Je to sympatické, ale otázkou zůstává, zda by Brno nemělo být odvážnější.

Brno se mění. A právě v tom je jeho příležitost přiblížit se ke zmíněné Vídni. Na dohled jsou nové čtvrti, jako je Nová Zbrojovka nebo Trnitá, kde bude trůnit i moderní nádraží evropského formátu. Proměnou prochází areál Vlněny, kde našly své místo moderní technologické firmy a startupy. Brzy bude dokončena proměna Svrateckého nábřeží. A tím urbanistická proměna Brna zdaleka nekončí.

Brno je také městem pro více než 70 000 studentů na špičkových univerzitách, ale také domovem pro více než 10 000 zahraničních expertů v technologických firmách. Vyrostly tu globální firmy, jako je Kiwi.com, do vesmíru odtud startuje TRL Space, své technologické centrum tu má Honeywell, sídlí tu špičková vědecká instituce CEITEC.

A můžeme přidat kulturní scénu, modernizované Janáčkovo divadlo, ale třeba i kreativní centrum Káznice a unikátní Brnox. Cítíte ten vibe…?

Brno má silnou technologickou scénu, která ho už teď neomylně staví na mapu Evropy. A také jedinečnou atmosféru, která kombinuje tradici s pokrokem. Je to dynamické univerzitní město. Je nezaměnitelné svým charakterem a někdy svéráznou povahou Brňanů, kterým nikdy nechyběla odvaha.

Přesto se zdá, že se pořád trochu bojí říct: „Jsme nejlepší v něčem konkrétním.“ A to je škoda. Zatímco vizuální identita ukazuje lidi čekající na šalinu, skutečné Brno tepe změnou.

Vizuální identita jako sázka na jistotu. Ale i příležitost

Nová identita Brna je svěží a sympatická. Je to ale také tak trochu hra na jistotu ve stínu staršího sourozence – Prahy. Brno ji možná až zbytečně hraje podle aktuálních výtvarných trendů, namísto aby se sebevědomě postavilo mezi evropské metropole. Každopádně uvidíme, jak bude Brno s vizuální identitou pracovat dál. Má šanci ukázat, kým ve skutečnosti je.

Autor: Pavel Kovařík | středa 12.2.2025 13:01 | karma článku: 9,34 | přečteno: 336x

Další články autora

Pavel Kovařík

Vojenský rozpočet roste: Jak se změní naše společnost?

Evropa spouští zbrojní program za 800 miliard eur bez veřejné debaty. Politici mění priority a s nimi i hodnoty celé společnosti. Jak tato proměna ovlivní charakter státu a principy, na kterých stojí naše civilizace?

26.3.2025 v 13:04 | Karma: 12,99 | Přečteno: 169x | Diskuse | Společnost

Pavel Kovařík

Nové závody ve zbrojení: Kdo zaplatí skutečnou cenu?

Evropa spouští zbrojní program za 800 miliard eur bez veřejné debaty. Česko míří k výdajům 3% HDP. Nikdo se neptá, kdo to zaplatí. Vlády opakují, že „není jiná cesta“. Vrací se mentalita studené války, ale s většími dluhy?

24.3.2025 v 7:17 | Karma: 22,72 | Přečteno: 417x | Diskuse | Společnost

Pavel Kovařík

Proč lidé nechtějí do armády: Pět důvodů, proč obrana státu netáhne

Armáda má vysokou důvěru veřejnosti, ale zoufale hledá nové rekruty. Proč je pro dnešní mladé lidi vstup do armády neatraktivní, i když instituci teoreticky podporují? Sociologický pohled na krizi vojenské služby.

19.3.2025 v 13:07 | Karma: 33,91 | Přečteno: 3789x | Diskuse | Společnost

Pavel Kovařík

Velký bratr nikdy nespí: Argumentář pro vládní činitele, aby to šmírování konečně prošlo

Vláda zná každou stránku, kterou jste navštívili. Každou adresu. Každé kliknutí. Zní to jako sci-fi? Jenže brzy nebude. Úřady to už plánují, jak odhalili novináři. Politici teď couvají a tvrdí, že o ničem nevěděli.

17.3.2025 v 7:23 | Karma: 27,30 | Přečteno: 418x | Diskuse | Společnost

Pavel Kovařík

Proč nás J. D. Vance tolik dráždí i fascinuje? A jak to souvisí se stavem českých regionů?

„Žijete v bublině a ignorujete své vlastní lidi.“ Rána, která dopadla na evropské politiky v Mnichově od viceprezidenta USA, zasáhla nerv tichých frustrací mnoha obyčejných Evropanů. Co to říká o nás samotných?

12.3.2025 v 7:18 | Karma: 25,35 | Přečteno: 495x | Diskuse | Společnost

Nejčtenější

Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy

18. března 2025  11:20,  aktualizováno  20:23

Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...

Proč se to zvrtlo? Trump čekal boxerský pás, ale Zelenskyj ukázal fotky se zajatci

24. března 2025  20:43

Američtí představitelé začali věřit ruskému prezidentovi Vladimirovi Putinovi, ačkoliv jejich...

Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu

20. března 2025  20:59,  aktualizováno  22:44

V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...

Masivní hřib nad Ruskem. Ukrajinci zasáhli základnu strategických bombardérů

20. března 2025  12:28

Saratovská oblast se v noci stala cílem ukrajinských dronů. Bezpilotní stroje údajně zasáhly i...

Daňové přiznání za rok 2024: využijte formuláře pro internetové podání

24. března 2025  13:34

Jako každý rok i letos musí mnoho podnikatelů, drobných živnostníků i další osoby samostatně...

Apartmán u moře pro šéfa městské firmy. Dům je od firmy, která od ní brala zakázku

26. března 2025

Premium V červnu už to budou dvě desetiletí, kdy povede městskou firmu Pražské služby Patrik Roman. Pokud...

Sněmovna jednala utajeně o obraně bez ANO a SPD. Nebudeme stafáž, řekl Babiš

26. března 2025,  aktualizováno  19:43

Prezident Petr Pavel se pokusil zmírnit svár mezi vládou a opozicí o bezpečnost a zajištění obrany,...

Chtěl jsem věcnou debatu, řekl Pavel. Uzavření celé schůze ho překvapilo

26. března 2025  16:55,  aktualizováno  19:35

Prezident Petr Pavel při odchodu ze Sněmovny řekl, že bychom si měli ušetřit taková překvapení,...

Čas na Trumpova klíčová cla. Omezí dovoz automobilů, aby pomohl domácí výrobě

26. března 2025  19:08,  aktualizováno  19:21

Prezident Spojených států Donald Trump oznámí ve středu ve 21:00 na tiskové konferenci cla na dovoz...

  • Počet článků 109
  • Celková karma 24,17
  • Průměrná čtenost 1541x
Dostanu vás do médií.
A taky z nich, když bude nejhůř.

Pomáhám firmám, lídrům a veřejným institucím budovat značku, která má důvěru. Navrhnu vám komunikační strategii, postarám se o mediální výstupy i o to, aby váš LinkedIn konečně fungoval. Když přijde krize, budu stát na vaší straně. Včas, přesně a bez klišé.

Nejsem agentura, ale partner, který vás vezme vážně. PR řeším s přesahem, protože znám svět médií zevnitř. A chápu i zákulisí veřejné komunikace.

A taky jsem sociolog. Zajímá mě, co se děje pod povrchem. Sleduji, jak se mění společnost, práce, důvěra i jazyk. Moje texty jsou o tom, co v médiích běžně nenajdete, ale co všichni vnímáme.

www.kovarikpr.cz
www.sociolog.cz
www.linkedin.com/in/pkovarik