Transparentní a otevřená radnice?

Starosta městského obvodu Ostrava-Jih Martin Bednář se svým týmem dal slovům OTEVŘENOST a TRANSPARENTNOST RADNICE speciální význam.  

Když se na podzim roku 2014 dostalo na radnici Ostravy-Jihu hnutí ANO 2011, mnozí doufali, že "bude lépe". Bohužel hned na počátku dalšího roku jsme pochopili, že to nebude tak růžové, jak jsme doufali.

Radnice slibovala otevřenost a transparentnost. Tato dvě slova skloňovali její představitelé do omrzení a vychvalovali se, jak s občany komunikují, jak zveřejňují smlouvy a objednávky atd. Bohužel jen do prvního problému. Když se totiž obyvatelé začali bouřit a být nespokojeni s neposečenou trávou, postupem času přestával starosta Bednář komunikovat. Na svém politickém profilu nejprve mazal, pak blokoval diskutující a nakonec jej smazal úplně, aby následně komentoval dění ze svého soukromého profilu, který však před většinou nespokojených občanů schovává. Dochází tak k směšným situacím, kdy někteří čteme komentáře lidí, ale nevíme nač vlastně reagují, protože starosta Bednář se jako malý kluk skrývá, idkyž i jemu musí být jasné, že kdo chce, způsob jak jeho polopravdy vidět si najde. Neštěstí tento trapný pokus vyhnout se kritice byl ojedinělý (sice jej pak následovali i radní Hřivňák, Rykala, místostarostka Tichánková, radní Šimík a jiní), ale otevřenost radnice dále fungovala. Smlouvy byly zveřejňovány a ikdyž ona zmiňovaná transparentnost občas značně klopýtala, třeba když:
- radní předkládali návrh na zrušení ZŠ Mitušova 8,
- nebo když radní Langrová zmínila rušení podchodu pod ulicí Horní u finančního úřadu,
- nebo když radnice vyhlašovala audity na předem vybrané školy, jejichž ředitelé byli v nemilosti za své názory,
- nebo když zvolili ředitelem ZŠ a MŠ B.Dvorského člověka bez zkušeností se základním školstvím či vedením příspěvkové organizace, ale hlavně až druhým v seznamu, který předložila výběrová komise
a tak by šlo pokračovat dlouho, pořád zde byly možnosti dopátrat se detailů a souvislostí.

Tomu je však již konec. No, nebo radnice si to alespoň myslí. :-)  Sáhla totiž ke krokům zcela neslučitelným s pojmy jako TRANSPARENTNOST či OTEVŘENOST. Je listopad a poslední zveřejněné smlouvy jsou z července a objednávky dokonce z června. A proto, když se v obvodě objevila polská firma sázející cibuloviny speciálním strojem, nebo když se za K-Triem objevila "chytrá" lavička, čímž se samozřejmě radnice okamžitě chlubila, začali se obyvatelé ptát: "Kolik to asi stálo?" Když však nejdou dohledat objednávky či smlouvy, nezbylo než využít občanům daného práva ptát se v souladu se zákonem č.106/1999 Sb. O svobodném přístupu k informacím. Chápu, že tím úředníkům přidávám práci, protože musejí objednávku dohledat a poslat mi ji emailem, ale je to mé právo a jejich náplň práce. Pokud to není jejich náplní práce, je třeba aby starosta pověřil osobu, která to v náplni práce bude mít. Mimochodem na odboru styku s veřejností nyní místo jednoho člověka jako dříve, sedí tři a čtvrtý externě vypomáhá, tudíž lidí by bylo dost. Objednávku na sázení cibulovin z 12.9.2016 mi ještě radnice bez obtíží poskytla, ale když jsem později žádal kopii objednávky na lavičku a kopii smlouvy či objednávky na údržbu a opravu lavičky v následujících letech s předpokládanými ročními náklady, případně jak jinak bude údržba a opravy lavičky zajištěno, čekalo mne překvapení. Přišlo mi vyrozumění, že dohledat odpovědi na mé dva dotazy zabraly úředníkovi hodinu a proto musím nejprve do 60ti dnů zaplatit 163 Kč, jinak vyhledané podklady nedostanu. Nevím, co trvalo tak dlouho na vyhledání objednávky a smlouvy o údržbu (upřímně se domnívám, že s údržbou nikdo ani nepočítá), ale zákon jasně říká, že povinný subjekt smí požadovat náhradu za MIMOŘÁDNĚ ROZSÁHLÉ VYHLEDÁNÍ MATERIÁLŮ. Toto bych chápal, kdybych vyžadoval detailní složení a způsob fungování oné lavičky, nikoliv pouze kopie objednávky pořízení a údržby lavičky. Nabývám proto dojmu, že zde vůbec nejde o náklady za mimořádně dlouhé vyhledávání (pokud ano, pak mají na úřadě ještě větší binec než jsem si kdy myslel), ale o způsob jak odradit občany dožadovat se svých práv. Až nyní jsem se totiž dozvěděl, že o tomto zpoplatnění hovořil starosta Bednář na posledním zasedání zastupitelstva, kde měl údajně tvrdit, že nyní již káždé vyhledání odpovědí dle zákona č.106/1999 Sb bude zpoplatněno, bude-li obsahovat více než deset stran. U mne asi spočetli všechny stošestky, které jsem kdy psal.

Ať tak či tak OTEVŘENOST a TRANSPARENTNOST RADNICE městského obvodu Ostrava-Jih, byla tímto opět degradována a snížena pod hodnotu jednotlivých písmenek. Je to jen další ze způsobů jak umlčet občany, kteří chtějí vědět jak radnice funguje a chtějí o tom informovat ostatní. Radnici nedochází, že to však má zcela opačný účinek. A tak je to na radnici Ostravy-Jihu se vším :-)

Závěrem poprosím všechny úředníky či podobné osoby, které se budou cítit dotčeny a budou mít potřebu mi vysvětlovat, že své práce mají už tak dost a nemají potřebu se zabývat neustálými žádostmi nějakého Janíka, věřte že Vás chápu a nepřeji Vám nic zlého, ani práci a nervy navíc. Vy ale zkuste zase úplně stejně pochopit mne, který má právo na informace a jsou mu upírány pro neschopnost Vašich nadřízených. Je mi jasné, že principem "tzv.padajícího hovna" to vše odnesou právě obyčejní úředníci, kteří dělají svou práci a většinou velmi dobře, ale bohužel toto nemůže být důvodem rezignovat a smířit se s tím, že nynější vedení si bez kontroly bude dělat, co se mu zlíbí. Pracujte podle toho, co máte v pracovní smlouvě a v možnostech normálního člověka. Bíjte se za svá práva, protože nikdo jiný se za ně bít nemůže.

Autor: Pavel Janík | středa 9.11.2016 14:22 | karma článku: 14,42 | přečteno: 307x