Shrnutí "kauzy tráva"

v.z.2015-18:předpokládaná cena 95,2mil.Kč za 408ha -- zrušeno v.z.2015-16:cena 26,5mil.Kč za 393ha + peníze za služby externích firem - tráva i metr vysoká, v.z. 2017-18:cena cca 60mil.Kč za 304ha   2015-18 = 86,5mil.Kč za 304ha

Na konci roku 2014 se vystřídalo vedení radnice největšího ostravského obvodu a začali nám vládnout zástupci ANO2011 a ČSSD. Jedním z prvních kroků, kromě auditů a hledání špíny na předchozí vedení, bylo zrušení zakázky na údržbu travnatých ploch v obvodu, která se měla koncem roku soutěžit formou E-aukce na období 2015-2018 a jejíž odhadovaná ceny byl 95,2mil.Kč bez DPH. Hlavním důvodem byla snaha uspořit finance a údajně zamezit účasti jen velkých firem, protože součástí zadání byl i požadovaný minimální počet technického vybavení, což znevýhodňovalo malé firmy. Bohužel nikdo nedbal na avizované zákonné lhůty, díky kterým nepůjde stihnout začít s pokosem v roce 2015 včas a radnice prosadila nové výběrové řízení formou E-aukce na období 2015-2016 s předpokládanou cenou 40mil.Kč s DPH. Bohužel jediným kritériem byla nejnižší cena a ve smlouvách chyběly důležité podmínky, jako je rychlost pokosu a max.výška trávy. Proto sice radnice hlásala úsporu 7mil.Kč, když vysoutěžená cena byla pouhých 26,5mil.Kč, ovšem první sekačky vyjely do ulic obvodu až koncem května, kdy v mnohých oblastech byla tráva již skoro metr vysoká, navíc vzhledem k počtům techniky, kterou vysoutěžené firmy měly, trvaly první pokosy i měsíc, kdy dokonce musela radnice zadávat zakázky externím firmám, protože vítězné firmy prostě a jednoduše nestíhaly. Stejný obrázek se pak opakoval několikrát, stejně jako na jaře 2016, kdy tráva opět přerostla. Radnice stále tvrdila, že vše je v pořádku, že vinní jsou minulí radní a že se seče, co to dá.

Proto bylo pozitivní vidět návrh smluv na období 2017-2018, které jsou nápadně podobné těm původním, které radní pod vedením starosty Bednáře koncem roku 2014 zrušila, a obsahují lhůty na rychlost pokosu i max.výšku travního porostu. Což je v podstatě to samé, jako když v původní smlouvě byla podmínka určitého technického zázemí, protože taktéž omezuje malé firmy, které se musely spojit do jedné velké společnosti, aby se mohly o zakázku ucházet. Předpokládaná zveřejněná cena 28mil.Kč bez DPH, však tentokrát nějak nevyšla. Celý obvod byl totiž opět rozdělen na pět oblastí a při součtu vítězných nabídek jednotlivých oblastí je cena za období 2017-2018 bezmála 60mil.Kč s DPH. Nezbývá než doufat, že termín 15dní od vyhlášení pokosu bude opravdu obvod posečen a tráva nebude tak jako v posledních dvou letech atakovat metrovou výšku.

Možná by nebylo od věci, kdyby se radnice omluvila jednak občanům za obtíže se špatně sečenou trávou, ale také předchozím radním a zastupitelům, za zrušení dobře připravené zakázky. Když totiž sečteme první a druhou zakázku, přibližujeme se k původně odhadované ceně za čtyři roky, která mohla být díky E-aukci nižší, ale hlavně by byla údržba zeleně v obvodě v mnohem lepší kvalitě než v uplynulých dvou letech. Tudíž, nedošlo k žádné úspoře, navíc velkou část původní plochy zeleně nyní nově obhospodařují technické služby, což jsou opět náklady obvodu, které však nikde nefigurují. Přitom minulá radnice vycházela z výměry obvodu 407ha, v období 2016-16 byla výměra 393ha a v období 2017-18 již jen 304ha.  Nedělám si iluze, že by radnice přiznala chybu a přestala lhát o úsporách, kterými se všude honosí, ale které jsou ve skutečnosti jen neproinvestované peníze z minulého rozpočtu.

Autor: Pavel Janík | středa 8.3.2017 14:01 | karma článku: 13,24 | přečteno: 380x