- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Cyklorikše jsou obvykle tříkolky, ačkoliv je možné narazit i na čtyřkolové, které jsou poháněné pedály nebo elektrickým motorem. První cyklorikša byla sestavena v roce 1880 a k jejich masovému využívání došlo v roce 1929 v Singapuru. Zhruba kolem roku 1950 se potom cyklorikše rozšířily do každé východoasijské země.
Zatímco v Indii a Číně sedí spolujezdec za řidičem, tak v Indonésii, Malajsii a Vietnamu sedí řidič za sedadlem spolujezdce. Ale na Filipínách, Singapuru nebo Barmě cestující sedí na postranních vozech vedle řidiče.
Podle názvu se Velotaxi používají v Německu, cyklorikše ve Vietnamu a Kombodži, pedicab ve Velké Británii a Kanadě, kolotaxi v New Yorku, bicitaxi v Mexiku, trishaw v Malajsii, becak v Indonésii.
Pokud se rozhodnete vyměnit místo s řidičem cyklorikše ve Vietnamu, tak je nutné upozornit, že nemá klasické brzdy jako jízdní kolo, ale pouze táhlo pro přední kola za zadkem spolujezdce a zadní kolo za zadkem řidiče.
Den válečných veteránů
Na sloupech se objevují nápisy: 70 let od vzpomínky na „Den raněných vojáků.“ Datum 27. 7. je dnem válečných veteránů, neboli invalidů.
Vietnamská architektura
Vietnamské domy jsou tři až čtyřpatrové a v každém patře je umístěn jeden, maximálně dva pokoje. Základní je první patro, které slouží jako uvítací místnost a kuchyň (klasická). Ve druhém patře jsou postele a koupelny (záchod a vedle sprchový kout). V posledním patře je malá místnost a sušárna na zavěšení prádla. Veškerý nábytek je ze dřeva, protože nemá takovou tepelnou vodivost jako ostatní materiály.
Štíhlé stavby do výšky ve Vietnamu mají mnoho důvodů. Jedním z nich jsou záplavy u Rudé řeky a dalším důvodem je hlavně vysoká cena pozemků ve městech a vyšší koncentrace obyvatelstva než v České republice.
Rodinné podnikání
Ve Vietnamu je vzhledem k podpoře rodinného podnikání velké množství malých podnikatelů. Rodinné firmy platí ročně malou daňovou sazbu a nejsou proto zatěžovány účetnictvím a výmysly v podobě EET.
Vietnamská káva Ca Phe
Vietnam je v současnosti jedním z největších producentů kávy na světě, ačkoliv byla káva původně do Vietnamu přivezena francouzskými kolonisty až v 19. století. Vietnamská káva je nejen svojí barvou a konzistencí, ale i vůní a chutí opravdu odlišná oproti jiným kávám.
Konzistenčně skvěle drží tvar a po stránce čichové voní sladce jako čokoláda. Je zapotřebí upozornit na to, že vedle kvalitnější arabiky (rostoucí od 600 do 2.000 metrů) a méně kvalitnější robusty (rostoucí v nižších nadmořských výškách) se ve Vietnamu pěstují také odrůdy Cherry a Catimor, ze kterých je namixována tradiční směs pro kávu Trung Nguyen (cena v tržnici Sapa za 500 g je 150 korun).
Nejlépe se tato káva připravuje přes filtr Phin, který tuto nahrubo pomletou kávu přefiltruje (v tržnici Sapa se prodává za 80 korun). Filtr má nádobku s filtrovaným dnem, na které se nasype porce kávy. Na něj se potom přišroubuje druhý dírkovaný filtr, který se postaví na skleničku. Dovnitř se nalije horká voda, přiklopí se pokličkou a čeká se na překapávání asi 5 minut.
Podle zvolené chuti se káva dělí podle způsobu přípravy na Ca Phe Nóng jako samostatná horká káva, Ca Phe Sura Nóng jako horká s kondenzovaným mlékem nebo Ca Phe Sura Da – s mlékem a ledem.
Vietnamská káva se často pije se sladkým mlékem, tzn s kondenzovaným, které schová i tu nejdrobnější hořkost a umožní rozvinout chuť oříškovému až čokoládovému aroma. Pro vietnamskou kávu Trung Nguyen jsou používány odrůdy Arabica, Robusta, Liberica, Chari a Catimor, takže nikde jinde tolik druhů kávy společně nenajdete.
Příště 9. díl: Návštěva Chrámu literatury a První univerzity v Hanoji.
Další články autora |
AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat:
30 000 - 32 000 Kč