Veřejná studie dopadu zákona o elektronické evidenci tržeb

Dovolil jsem si zase otevřít idnes.cz a nevycházím z úžasu.  Vláda chystá elektronickou evidenci tržeb a k tomu si od evidence slibuje vyšší výběr daní z příjmu. Než začnu trochu se představím. V IT a ve vývoji bankovním software působím celý svůj život, na prahu 40tky si troufám říci, že jsem na tuto obast fundovanější osoba než celá vláda.  Bez urážek, pýchy i falešné skromnosti. Smutné by bylo, kdybych nebyl za ta léta, že? Velmi mě překvapili lidovci, musím říci, že příjemně, kteří se jako jediní ozvali, že chtějí dopadovou studii.

 

 

Náklady a vyšší výběr daní
Je nutné si uvědomit, že IT je specifická oblast a nelze tu realizovat projekty v duchu Kosteleckých uzenin, "vyrobím co nejlevněji on to důchodce koupí". 
Jsou to náklady režijní a návratnost těchto položek je téměř nulová. Říkám téměř, protože je tu příslib vyššího výběru daní.

Vyšší výběr daní zaručeně pramení z předpokladu, že pokud někdo řádně zaeviduje své finanční toky u aplikace Finančního úřadu, už si je "neodpáře" a bude platit.

Jenže tento předpoklad má zásadní chybu. 
1. Co všechno se bude evidovat? Kdo to bude evidovat? V jaké míře a v jakém čase? To všechno jsou otázky, které dávají jen jedinou odpověd. 
Pokud chceme, aby systém byl úspěšný, musí být celá evidence a celý okruh činností transparentní. Všichni evidují a vše.

Příklady osob
Tedy, abych uvedl na pravou míru na názorném příkladu:

Paní Nováková má trafiku, zde prodává cigarety a časopisy. 
Sem tam i prodá květiny. Má evidovat i květiny, když to není její hlavní zdroj příjmů z podnikatelské činnosti? 
Jak má evidovat zálohy na elektřinu, které jí platí druhý trhovce co má vedle stolek a svítí si lampičkou? 
Má evidovat tržbu ihned, nebo až na konci měsíce případně kvartálně?

Vychází nám tedy logický předpoklad, aby nám paní Nováková fungovala a nic "nešulila", musí vyplňovat vše do puntíku, pokud možno co nejdříve. 
Jinak systém nemůže být úspěšný. 

Paní Nováková A:

Chudák paní Nováková, přes den prodává a v noci dělá denní uzávěrku a vykazuje příjmy.  Musí si i platit poradce, který jí vysvětlí co je příjem, co je záloha a co spadá do příjmů přístích období.
Předpokládejme, že my podnikatelé pod taktovkou a díky silné podpoře české vlády, jsme plni životního nadšení a elánu a přes objektivní problémy se jaksi přeneseme. Urááááá....
Výsledek se dostavil, díky hromadným dokladům vznikne pro paní Novákovou měsíční povinnost dodat 80 transakcí do systému. 
Je malá podnikatelka, využije webového rozhraní, plně funkčního vymazleného, které unese, bez problému 100 000 aktivních uživatelů v zátěži 
(zatím víme, že se bude jednat o 600 000 lidí a že ne všichni budou zrovna online, ale v důležitých termínech je 100 000 osob reálných a dimenzovat je třeba spíše nahoru)

Pan podnikatel B:
Má 30 zaměstnanců a platby má vyřešené přes restapi, které pro nej česká vláda připravila. Při každé platbě se chvěje blahem, přes restapi mu proteče denně 5 000 plateb a on si zaplatil rozšíření svého účetního systému, takže nemusí nic řešit.
Bohužel systém není dokonalý a občas je problém na straně FU a nemůže platby odeslat. Navíc i Restapi není dobře řešeno, polem občas proteče textová hodnota do Decimal. Naštěstí si platí u firmy co mu software dodává support.

 

Realizace
Předchozí ukázky byly pro laiky. Teď zkusím představit potencionální problémy těm znalejším.

Pro vývoj takového systému potřebujete velké kapacity, nejen lidské ale i odborné. Celé realizaci by měla předcházet ona lidovci zmíněná studie dopadu. 

 

  1. Analýza bussiness workflow a kompletní analýza všech procesů. 
  2. Technická analýza, kde bych asi největší  péči dal realizaci celého cloudového řešení, výpočetnímu výkonu a zvládnutí reverzních serverů v kombinaci s datovým úložištěm a archivací dat. Už jen tato činnost zaměstná několik firem a řádově desitky IT specialistů minimalně na několik měsiců. (při minimální ceně 160 tis za osobu na měsíc, ano to je cena která se platí za firemního IT specialistu se dostáváme k ceně, která je už na vstupu děsivá ). Stále ještě ,ale nic nemáme, jen vytváříme velké monstrózní řešení pomocí agilních metodik, srovnatelné s letem do vesmíru. 
  3. Vlastní vývoj, který je možno započít v menší míře už během návrhu (tady bych ,ale z pochopitelných důvodů nepospíchal)

Co vše se bude asi muset realizovat

Jak již jsme řekli, bude nutné udělat

"Bezpečné, autorizované a hlavně jednotné  transakční rozhraní", které zahrnuje jak evidenci klíčů, certifikátů tak i nepřetržitý provoz se záložním při zátěži řešením. O ceně se raděj ani nebudeme bavit.

"Webové rozhraní",  i toto rozhraní musí být funkční, aby do něj mohli malí podnikatelé a ti co nebudou schopni si restapi řešení pořídit. Těchto lidí bude značná hromada to nemusím říkat, asi už by bylo načase začít kontaktovat odborníky z Google :)

"Archivace a zpracování dat",  objemy které budou muset realizátoři řešit, jsou objemy podobné telefonním transakcím u mobilních operátoru, tam je dnes nějaké detailní dohledání minulých transakcí prakticky nerealizovatelné, myslím tím samozřejmě v reálném čase...

Závěr
Nesnažil jsem se tu popsat všechna rizika a dopady, jen upozornit na to, že vláda zas vymyslela s prominutím blbost, na kterou my všichni doplatíme. Když si vzpomenu na to, že většina vládních stran není schopná uhlídat ani své webové stránky proti hackerům, tak se bojím i bezpečnosti. 

 Pamatuji si kolaps, který nastal u hloupých SPZ,  kdy byly a budou pohyby vždy minimální oproti tomu co dnes chystá vláda. 

Nevím jak vy, ale já se chystám přestěhovat svou firmu do zahraničí a danit tam.

 

PS: Omlouvám se za překlepy a místy i nesrozumitelné texty, opravím později

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Autor: Ales Pavel | úterý 10.3.2015 16:15 | karma článku: 31,04 | přečteno: 1280x
  • Další články autora

Ales Pavel

Československo 1945

14.1.2024 v 16:21 | Karma: 23,82

Ales Pavel

Pochovejme Evropana

11.4.2022 v 16:30 | Karma: 6,63

Ales Pavel

Šli jste taky na Gotta?

13.10.2019 v 9:57 | Karma: 17,37

Ales Pavel

Když draka bolí hlava - recenze

9.11.2018 v 23:05 | Karma: 10,69